SHM och FPA informerar: Mobilappen MittKanta tas i bruk nästa år – gör det lättare att uträtta ärenden i vardagen
Appen MittKanta som laddas ner i telefonen gör det snabbare att använda tjänsten och lättare att sköta hälsoärenden. Målet är att appen släpps våren 2025. Appen utvecklas i samarbete med aktörer inom social- och hälsovården.
I MittKanta ser var och en sina egna hälsouppgifter från offentliga och privata tjänster. I MittKanta finns till exempel recept, laboratorieresultat och anteckningar från läkarbesök. Uppgifter om socialservice kommer att synas stegvis i takt med att genomförandet framskrider i välfärdsområdena.
FPA utvecklar nu mobilappen MittKanta som gör det lättare att läsa sina uppgifter och sköta ärenden. Social- och hälsovårdsministeriet har fattat beslut om att appen ska införas.
Appen släpps 2025. Målet är att den första versionen ska vara tillgänglig för användarna våren 2025. För närvarande kan MittKanta användas via webbläsare.
Aviseringar om förnyelse av recept och andra nya egenskaper
I MittKanta-appen kan man skicka meddelanden till användaren om till exempel recept som håller på att gå ut eller om att laboratorieresultaten har anlänt. Inloggningen på MittKanta kan göras snabbare i appen med fingeravtryck eller ansiktsidentifiering.
– De meddelanden som appen skickar och den snabba identifieringen underlättar i synnerhet för dem som använder många hälso- och sjukvårdstjänster, berättar utvecklingschefen för Kanta-tjänsterna Mira Liski.
Behovet av mobilappen MittKanta har identifierats i kundundersökningar, -data och -respons. Många sköter sina ärenden med telefonen och önskar smidigare mobila tjänster. I de övriga nordiska länderna används redan motsvarande nationella mobilappar.
I MittKanta kan man också spara uppgifter om välbefinnande som klienten själv samlar in och registrerar om sin hälsa. I framtiden kan hälso- och sjukvårdspersonalen utnyttja dessa anteckningar som stöd för vården.
MittKanta är en del av social- och hälsovårdens digitala tjänster
MittKanta och mobilappen utvecklas som en del av helheten av digitala tjänster inom social- och hälsovården. I arbetet deltar den privata social- och hälsovårdssektorn och välfärdsområdena, som erbjuder invånarna egna digitala tjänster. Från MittKanta och mobilappen kan man i framtiden smidigt hänvisa till regionernas e-tjänster.
– Det är viktigt att planera digitala tjänster som en sömlös helhet där nationella, regionala och privata tjänster verkligen kompletterar varandra. Nationella lösningar som utnyttjas på rätt sätt är kostnadseffektiva och säkerställer jämlik digital ärendehantering i hela Finland, konstaterar specialsakkunnig Timo Ukkola vid social- och hälsovårdsministeriet.
MittKanta-appen utvecklas med EU-finansiering som en del av Finlands program för hållbar tillväxt.
Läs mer:
- MittKanta - Medborgare - Kanta.fi
- Uppgifter om socialservice - Medborgare - Kanta.fi
- THL rekommenderar i sin förutredning införandet av mobilapplikationen MittKanta - FPA sammanställer användarnas behov - Medborgare - Kanta.fi
- Förutredning om mobiltjänster inom sociala- och hälsovården fokuserar på att främja medborgarnas välfärd och tillgången till service - THL
Nyckelord
Kontakter
Timo Ukkolaspecialsakkunnigsocial- och hälsovårdsministeriet
Tel:0295 163333förnamn.efternamn@gov.fiMaarit Hiltunen-Touraspecialsakkunnigsocial- och hälsovårdsministeriet
Tel:0295 163295förnamn.efternamn@gov.fiMira Liskiutvecklingschef för Kanta-tjänsternaFPA
Tel:020634 1611förnamn.efternamn@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
FPA svarar också för de digitala Kanta-tjänsterna inom social- och hälsovården. I MittKanta ser medborgare sina egna hälso- och sjukvårdsuppgifter och recept.
Andra språk
Följ Kela
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela
Antalet mottagare av rehabilitering ökade år 2023 särskilt i fråga om rehabilitering enligt prövning17.5.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Antalet mottagare av rehabilitering som ordnas av FPA fortsatte att öka år 2023. Relativt sett var ökningen störst bland de personer som fick rehabilitering enligt prövning. Deltagande i rehabilitering var vanligast i Birkaland.
Kuntoutusta saavien määrä kasvoi vuonna 2023 etenkin harkinnanvaraisen kuntoutuksen osalta17.5.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kelan järjestämän kuntoutuksen saajamäärän kasvu jatkui vuonna 2023. Suhteellisesti eniten kasvoi harkinnanvaraista kuntoutusta saavien määrä. Kuntoutukseen osallistuminen oli yleisintä Pirkanmaalla. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2023.
Uppgifter om ersättningar till personer som sökt planerad vård utomlands kan nu granskas i Kelmu16.5.2024 10:47:20 EEST | Tiedote
Från och med början av 2024 har välfärdsområdena ansvarat för kostnaderna för ersättningar för planerad vård som getts utomlands oberoende av om personen har sökt vård med eller utan förhandstillstånd. Välfärdsområdena kan nu granska uppgifter om FPA-ersättningar i förmånsdatatjänsten Kelmu.
Ulkomaille hoitoon hakeutuneiden korvaustiedot voi nyt tarkistaa Kelmusta16.5.2024 10:47:20 EEST | Tiedote
Vuoden 2024 alusta lähtien hyvinvointialueet vastaavat ulkomaille hoitoon hakeutumisen korvausten kustannuksista riippumatta siitä, onko asiakas hakeutunut hoitoon omatoimisesti vai ennakkoluvalla. Hyvinvointialue voi nyt tarkistaa tiedot Kelan maksamista korvauksista etuustietopalvelu Kelmusta.
FPA och arbetslöshetskassorna betalade år 2023 ut mindre arbetslöshetsförmåner än året innan16.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Antalet arbetslösa personer som fick inkomstrelaterade förmåner från arbetslöshetskassorna eller grundtrygghetsförmåner från FPA fortsatte att minska år 2023. Också de utbetalda förmånsbeloppen minskade något. Minskningen var ändå klart långsammare än tidigare år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum