Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Kuljetusalan yritys sai 10 000 euron uhkasakon työnantajan velvollisuuksien laiminlyönneistä

Jaa

Itä-Suomen hallinto-oikeus hylkäsi valituksen, jossa pohjoiskarjalainen kuljetusalan yritys vaati työsuojeluviranomaisen eli Itä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen sille tuomitseman uhkasakon määrän kohtuullistamista. Uhkasakko liittyi työnteon keskeisistä ehdoista työntekijöille annettavan kirjallisen selvityksen ja palkkalaskelman antamista sekä työaikakirjanpidon pitämistä koskeviin laiminlyönteihin. Hallinto-oikeus antoi päätöksensä 16.4.2024.

Laiminlyönnit tulivat ilmi työsuojelutarkastuksessa

Tapauksessa oli kyse työnantajan velvollisuuksien laiminlyönneistä, jotka työsuojelutarkastaja oli havainnut kuljetusyritykseen tehdyssä tarkastuksessa vuonna 2023. Työnantaja ei ollut antanut palveluksessaan olleille työntekijöille kirjallista selvitystä työnteon keskeisistä ehdoista eikä palkkalaskelmia. Työnantaja ei ollut myöskään pitänyt työaikakirjanpitoa. Tarkastaja antoi työnantajalle kehotukset laittaa nämä asiat kuntoon määräajassa. 

Työnantaja ei kehotuksista huolimatta laittanut asioita kuntoon, joten työsuojeluviranomainen asetti kehotusten tehosteeksi 10 000 euron uhkasakon. Työnantaja ei tämänkään jälkeen ryhtynyt toimenpiteisiin, minkä johdosta työsuojeluviranomainen tuomitsi päätöksellään uhkasakon maksettavaksi. Sen lisäksi se velvoitti uudestaan työnantajan toimimaan kehotusten mukaan ja asetti tällä kertaa tehosteeksi korotetun 20 000 euron uhkasakon.

Työnantaja ryhtyi toimenpiteisiin 10 000 euron uhkasakon tuomitsemista koskeneen päätöksen saatuaan. Näin ollen ei ollut perustetta tuomita korotettua uhkasakkoa maksettavaksi.     

Hallinto-oikeus: ei pätevää syytä velvoitteiden noudattamatta jättämiselle 

Työnantaja valitti päätöksestä Itä-Suomen hallinto-oikeuteen ja vaati 10 000 euron uhkasakon kohtuullistamista. Se esitti perusteinaan, että kysymyksessä oli pienyrittäjä, joka on työsuojeluviranomaisen päätöksen saatuaan lähes välittömästi pyytänyt ohjeet velvoitteiden täyttämiseksi ja sittemmin täyttänyt velvoitteet päätöksessä vaaditulla tavalla. 

Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen ja totesi, ettei työsuojeluviranomaisen päätöstä ole syytä muuttaa. Hallinto-oikeus totesi perusteluissaan muun muassa, ettei asiassa ollut esitetty uhkasakkolaissa tarkoitettua pätevää syytä velvoitteiden noudattamatta jättämiselle. Työnantajalla oli ollut oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa velvoitteita.

Työnantaja oli noudattanut velvoitteita vasta työsuojeluviranomaisen tekemän päätöksen jälkeen. Hallinto-oikeuden mukaan yksinomaan se seikka, että kyse on pienyrityksestä, ei osoita, että velvoitetun maksukyky olisi merkittävästi alentunut. Hallinto-oikeus otti päätösharkinnassaan huomioon lisäksi työnantajalle asetettujen velvoitteiden laadun ja laajuuden sekä sen, ettei asiassa ollut esitetty muutakaan uhkasakkolain mukaista perustetta uhkasakon tuomitsemiseen asetettua pienempänä. 

Työnantajan on huolehdittava velvollisuuksistaan

Työsuojeluviranomainen muistuttaa työnantajan velvollisuudesta hoitaa työsuhdeasiat asianmukaisesti. 

Työnantajan on annettava työntekijöilleen kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista, jos ehdot eivät käy ilmi kirjallisesta työsopimuksesta. Työnantajan on palkan maksaessaan annettava työntekijöille laskelma, josta käyvät ilmi palkan suuruus ja sen määräytymisen perusteet. Lisäksi työnantajan on pidettävä työaikakirjanpitoa työaikalain säännösten mukaisesti. 

Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätös nro 885/2024 16.4.2024, dnro 2411/2023. Päätös ei ole lainvoimainen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Työsuojeluhallinto

Työsuojelu − tervettä työtä!
Työsuojeluviranomaisena huolehdimme siitä, että työ Suomessa on terveellistä, turvallista ja reilua. Valvomme työn tekemistä työpaikoilla. Annamme myös ohjausta ja neuvontaa sekä kannustamme työpaikkoja omaehtoiseen, ennaltaehkäisevään työsuojelutyöhön.
Työsuojeluhallinnon verkkopalvelu Tyosuojelu.fi.

Työsuojeluhallinnon verkkopalvelu Tyosuojelu.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Aluehallintovirasto on tehnyt päätökset HM-Asunnot Oy:n ja KKF-Saneeraus Oy:n poistamisesta välitysliikerekisteristä10.5.2024 14:02:45 EEST | Tiedote

Välitystoimintaa saa harjoittaa vain sellainen yksityinen elinkeinonharjoittaja tai oikeushenkilö, joka on rekisteröity aluehallintoviraston välitysliikerekisteriin. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on antanut lainvoimaiset päätökset, joilla se on poistanut kiinteistönvälitysliike KKF-Saneeraus Oy:n (y-tunnus 1054932-0) ja vuokrahuoneiston välitysliike HM-Asunnot Oy:n (y-tunnus 1469547-2) välitysliikerekisteristä.

Regionförvaltningsverket fattade beslut om den första delen av huvudförpliktelsen och vitet för Helsingfors stads räddningsväsende8.5.2024 10:56:50 EEST | Tiedote

Regionförvaltningsverket i Södra Finland har granskat utvecklingen av aktionsberedskapen hos Helsingforsregionens räddningsväsende enligt den förelagda huvudförpliktelsen. Huvudförpliktelsen är indelad i fyra delar där varje del har en egen tidsfrist. Den utsatta tiden för den första delen som var föremål för granskningen var före utgången av 2022. I 25 procent av riskrutorna som fastställdes i huvudförpliktelsen skulle aktionsberedskapen avhjälpas till en godtagbar nivå inom den utsatta tiden. Enligt den gjorda granskningen har första delen av huvudförpliktelsen fullgjorts enligt kravet och regionförvaltningsverket dömer inte ut den första delen av vitet.

Aluehallintovirasto teki päätöksen Helsingin kaupungin pelastustoimelle asetetun päävelvoitteen ja uhkasakon ensimmäisestä osasta8.5.2024 10:56:44 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tarkastellut Helsingin alueen pelastustoimen toimintavalmiuden kehittymistä asetetun päävelvoitteen mukaisesti. Päävelvoite on jaettu neljään osaan, joista kullakin on oma määräaika. Tarkastelun kohteena olevan ensimmäisen osan määräaika oli vuoden 2022 loppuun mennessä. Päävelvoitteessa määritellyistä riskiruuduista 25 %:ssa toimintavalmius oli korjattava hyväksyttävälle tasolle määräaikaan mennessä. Tehdyn tarkastelun perusteella päävelvoitteen ensimmäinen osa on toteutunut vaaditusti, eikä aluehallintovirasto tuomitse uhkasakon ensimmäistä osaa maksettavaksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye