Kokoomuksen Heinonen: ”Missä ovat Mäkysen miljardit”

Kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan valiokuntavastaava Timo Heinonen kritisoi SDP:n varapuheenjohtajan Matias Mäkysen esittämiä virheellisiä väitteitä hallituksen verolinjasta ja valtion verotuottojen laskusta.

Timo Heinonen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

”SDP:n Matias Mäkynen väitti viime viikolla Ylen politiikkaradiossa, että veroasteen lasku tuottaisi tällä hallituskaudella 8 miljardin vajeen julkiseen talouteen. Tällä viikolla julkaistusta valtiovarainministeriön ennusteesta selviää kuitenkin, että toisin kuin Mäkynen väittää ei veroaste edes ole laskemassa. Missä siis ovat nämä Mäkysen miljardit?" Heinonen sanoo.

Heinonen muistuttaa, että SDP:ltä ei ole vieläkään saatu mitään vaihtoehtoa hallituksen sopeutustoimille, vaikka puolue on useasti lupaillut julkaisevansa oman talouspoliittisen vaihtoehdon. SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman on myös julkisuuteen kertonut, että SDP ei antaisi Suomen joutua EU:n liiallisen alijäämän menettelyyn.

”Demareiden ehdotuksilla Suomi olisi jo tukevasti EU:n tarkkailuluokalla. SDP:n ilmaan heittelemät yksittäiset veronkorotukset, eivät pelasta Suomen talouden tilannetta. Matkaa yhdeksään miljardiin on SDP:n papereissa todella paljon,” Heinonen painottaa.

Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan ilman hallituksen säästötoimia velkaantuminen kasvaisi lähes 90 %:iin hallituskauden loppua kohti.

”Tätä SDP:n talouslinja todellisuudessa tarkoittaisi. Lisää velkaa, lisää veroja ja Suomi EU:n tarkkailuluokalle. Kyllä demareiden puheissa tämä Mäkysen velasta huoleton talouspolitiikkaa edelleen paistaa läpi,” Heinonen sanoo.

”Viime vaalikauden marinilainen velkapolitiikan jatko olisi johtanut maamme konkurssiin," Heinonen jatkaa.

Heinonen kiittelee Orpon hallitusta voimakkaista toimista velkaantumisen hillitsemiseksi.

”Onneksi meillä on nyt hallitus, joka rahan kylvämisen sijasta sopeuttaa taloutta. Kuten Valtiovarainministeriö ennustaa, Suomen julkisen talouden alijäämä ilman korkomenoja saadaan liki tasapainoon tällä vaalikaudella," Heinonen päättää.

Sosiaaliturvaministeri Grahn-Laasonen: Hedelmöityshoitojen kela-korvaukset palautetaan korotettuina10.5.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Tulevana viikonloppuna vietetään vuosittaista lapsettomien lauantaita, joka koskettaa monia suomalaisia. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok.) mukaan hallitus aikoo palauttaa hedelmöityshoitojen kela-korvaukset korotettuina ensi vuoden alusta alkaen. Hedelmöityshoitoihin varataan 2,7 miljoonaa euroa vuodessa. Määrärahan korotus mahdollistaa aiempaa merkittävästi kattavamman korvaustason.