Christopher Nolanin palkittu Oppenheimer saadaan Suomeen harvinaisena 70 mm filmikopiona BioRex Lasipalatsin erikoisnäytöksiin

Seitsemän Oscarin voittaja (mm. paras elokuva, ohjaus, kuvaus ja miespääosa), Christopher Nolanin käsikirjoittama ja ohjaama Oppenheimer saadaan Suomeen ensimmäistä kertaa harvinaisena 70 mm filmikopiona. Uudelleen avattu BioRex Lasipalatsi Helsingissä esittää elokuvaa filmiltä 17. toukokuuta alkaen. Esityksiä on kahtena peräkkäisenä viikonloppuna.

Käsikirjoittaja, ohjaaja ja tuottaja Christopher Nolan Oppenheimer-elokuvan kuvauksissa. © Universal Pictures. All Rights Reserved.

Ohjaaja Nolan itse kokee 70 mm esityskopion olevan paras formaatti katsoa Oppenheimer. Elokuva on kuvattu 70 mm kameroilla. 70 mm filmin myötä kuva on kirkkaampi, yksityiskohtaisempi ja elävämpi.

70 mm elokuva on elämys jokaiselle elokuvanystävälle, mutta harvinainen esityskopioiden arvokkuuden ja laitteiston harvinaisuuden takia. Yhden 70 mm filmikopion tuotanto maksaa yli 50 000 euroa ja 70 mm filmiprojektorit ovat harvinaisuuksia maailmankin mittakaavassa.

Yksin filmikopio on vaikuttava: Oppenheimer sisältää 53 kelaa eli yli 17 kilometriä filmiä. Yksittäisiä kuvia filmillä on 260 006 kpl ja filmikopion paino 300 kiloa. Harvinaisuutensa ja arvokkuutensa vuoksi 70 mm filmikopiot kiertävät maailmaa erikoisesityksissä.

"70 mm formaatilla on vahva asema niin elokuvan ystävien kuin tekijöiden joukossa. On mahtavaa olla mukana mahdollistamassa tämän elämyksen kokeminen niille, jotka haluavat nähdä tämän elokuvan siinä muodossa, jossa se on ohjaajan mielestä parhaimmillaan", sanoo Bio Rex Cinemasin toimitusjohtaja Aku Jaakkola.

MIKÄ TEKEE 70 MM ESITYKSESTÄ NIIN ERITYISEN?

70 mm filmi on se optimi, jonka ainutlaatuista luonnetta kohti digitaalisen elokuvatekniikan kehityksessä on pyritty koko ajan. Moni katsojista muistaa katsoneensa 35 mm elokuvakopioita (jotka olivat standardi ennen digitaalisia filmikopioita), ja niihin verrattuna 70 mm elokuva sisältää tuplamäärän yksityiskohtia, värejä ja syvyyttä.

Tämän päivän elokuvatermejä käyttäen ja hieman yksinkertaistaen 35 mm filmi vastaa 5- tai 6K digitaalista resoluutiota. 70 mm puolestaan on lähempänä 16- tai 18K resoluutiota. Näin ollen katsoessasi 70 mm elokuvaa, kuvan visuaalinen todenmukaisuus (visual fidelity) on paljon parempi kuin mihin tämän päivän digitaaliset kamerat pystyvät.

Oppenheimerin kuvauksesta vastaa Nolanin luottokuvaaja, hollantilais-ruotsalainen Hoyte van Hoytema, joka palkittiin työstään parhaan kuvauksen Oscar-palkinnolla.

NÄYTÖSTEN TIEDOT:

Erikoisnäytös: Oppenheimer 70 mm.

Pe 17.5. klo 18.00
La 18.5. klo 17.00
La 25.5. klo 17.00

Näytökset ovat anniskelunäytöksiä eli ikäraja on K18.

Kesto: 180 min.

Elokuvasta esitetään englanniksi puhuttu tekstittämätön versio.

Liput myynnissä osoitteessa: https://biorex.fi/elokuvat/erikoisnaytos-oppenheimer-70mm/?cinema_id=16

LÄHTEET:

https://blog.scienceandmediamuseum.org.uk/oppenheimer-70mm/'Oppenheimer' Cinematography So Complex, Kodak Created New Film Stock (indiewire.com)

Uudistunut BioRex Lasipalatsi

Finnkinon elokuvalevitys edustaa Universalin ja Paramountin elokuvien teatterilevitysoikeuksia sekä jakelee Nelonen Median elokuvia Suomessa. Julkaisemme noin 30 elokuvaa vuosittain valkokankaalla. Finnkinon elokuvalevitys on yrityksen sisäinen, elokuvateatteritoiminnasta erillinen osasto, joka jakelee edustamiaan elokuvia kaikille Suomessa toimiville elokuvateatteriyrityksille.