Digiklinikka on nyt avoinna – apua terveysasioihin joka päivä kello 8–22
Mobiilisovelluksessa tai verkkosivuilla käytettävä Pirkanmaan hyvinvointialueen oma digiklinikka palvelee nyt kaikkia pirkanmaalaisia joka päivä. Digiklinikalta saat helposti ja nopeasti apua moniin terveysasioihin, kuten esimerkiksi silmätulehdus-, allergia-, flunssa- ja iho-oireisiin.
Digiklinikkaa voit käyttää kirjautumalla hyvinvointialueen pirha.fi-sivuilla OmaPirha-palveluun tai lataamalla OmaPirha Digiklinikka -sovelluksen sovelluskaupasta. Sovellus kannattaa ladata heti puhelimeen tai tablettiin, jotta se on valmiina silloin kun digiklinikkaa tarvitsee.
Digiklinikalla kaikkiin yhteydenottoihin vastaa terveydenhuollon ammattilainen. Digiklinikka palvelee kello 8 - 22, mutta viestin digiklinikalle voi jättää kellon ympäri. Digiklinikka täydentää olemassa olevia palveluja. Edelleen sosiaali- ja terveysasemalle voi soittaa tai asioida paikan päällä.
Digiklinikan palvelut tuotetaan yhteisvoimin Mehiläisen ja Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaisten toimesta pirkanmaalaisella toimintamallilla. Tarvittaessa yhteydenoton hoitoa jatkavat oman sosiaali- ja terveysaseman ammattilaiset.
Terveysasemien ja terveysneuvonnan chatit siirtyivät digiklinikalle
Digiklinikka otetaan ensivaiheessa käyttöön sosiaali- ja terveysasemien hoitajien ja lääkärien vastaanotoilla ja sen palveluihin kuuluvat hoidon tarpeen arviointi sekä lääkärin ja hoitajan etävastaanotot.
Digiklinikan avauduttua nykyiset terveysasemien ja terveysneuvonnan chatit siirtyivät digiklinikalle. Digiklinikka korvaa myös Tampereen ja Kangasalan terveysasemien sähköiset yhteydenottolomakkeet sekä Nokian terveysasemalla käytössä olleen omahoidon viestipalvelun.
Muut hyvinvointialueen jo käytössä olevat chat-palvelut sekä muut digitaaliset palvelut jatkavan ennallaan. Reseptien uusinta on jatkossakin helpointa OmaKanta-palvelun kautta.
Digiklinikasta tietoa tekstiviestillä
Digiklinikasta viestitään kevään ja kesän aikana monin tavoin pirkanmaalaisille.
Pirkanmaan hyvinvointialue muun muassa lähettää 3.5.2024 alkaen digiklinikasta ja OmaPirha-sovelluksesta kertavan tekstiviestin Pirkanmaan hyvinvointialueen sähköiseen asioinnissa tekstiviestiluvan antaneille asukkaille. On tärkeä huomata, että hyvinvointialueen lähettämässä tekstiviestissä ei ole klikattavaa linkkiä. Tekstiviestin lähettäjän nimenä näkyy Pirha.
Mikä on digiklinikka?
- Digiklinikka on mobiilisovelluksella tai verkkosivujen kautta käytettävä palvelu, jossa arvioidaan hoidon tarvetta ja hoidetaan monia yleisiä terveysasioita.
- Digiklinikalla asioidaan kirjoittamalla chat-viestejä käyttäen. Keskusteluun voit liittää lisäksi kuvia. Tarvittaessa keskustelun aikana voidaan avata videoyhteys.
- Digiklinikalla yhteydenottoosi vastaa aina terveydenhuollon ammattilainen.
- Jos asiaasi ei voida ratkaista digiklinikalla, oman sosiaali- ja terveysasemasi ammattilaiset jatkavat hoitoasi.
- Voit asioida myös lapsesi tai läheisen aikuisen puolesta. Ohjeet löydät osoitteesta pirha.fi/digiklinikka.
- Digiklinikan ammattilaiset ovat tavoitettavissa joka päivä kello 8–22, viestin voit jättää kellon ympäri.
- Digiklinikalla asiointi maksaa saman verran kuin sosiaali- ja terveysaseman asiointi. Hoidon tarpeen arviointi ja sairaanhoitajan etävastaanotto ovat maksuttomia, lääkärin etävastaanotosta maksetaan normaali käyntimaksu.
Näin käytät digiklinikkaa:
1. Lataa sovellus tai siirry digiklinikalle verkkosivuilla OmaPirhan kautta
- Lataa OmaPirha Digiklinikka -sovellus älypuhelimeesi tai tablettiisi Google Play -kaupasta tai App Storesta.
- Voit myös käyttää digiklinikkaa verkkosivujen kautta kirjautumalla OmaPirha-palveluun osoitteessa pirha.fi. OmaPirhan linkin löydät jokaisen pirha.fi-sivun oikeasta yläkulmasta.
- Tunnistaudu palveluun esimerkiksi verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
2. Valitse tilanteeseesi sopiva palvelu ja kenen puolesta otat yhteyttä
- Jos asioit toisen henkilön puolesta, käy ensin lisäämässä henkilö omassa profiilissasi
- Digiklinikka tarkistaa puolesta asioinnin oikeudet suomi.fi-valtuudet-palvelusta
3. Vastaa esitietokyselyyn. Se nopeuttaa asiointiasi.
- Voit kirjoittaa halutessasi lisätietoja kyselyyn vastaamisen jälkeen.
4. Ammattilainen vastaa sinulle mahdollisimman pian.
- Palvelu ilmoittaa, kun ammattilainen liittyy keskusteluun.
5. Ammattilaiset apunasi tarpeesi mukaan.
- Keskustelu voidaan siirtää esimerkiksi lääkärille tai oman sosiaali- ja terveysasemasi ammattilaisille.
- Käydyt keskustelut tallentuvat alustalle. Voit palata esimerkiksi saamiisi hoito-ohjeisiin myöhemmin.
Lisätietoja ja ohjeita löydät osoitteesta pirha.fi/digilklinikka
Lisätietoja
Pirkanmaan hyvinvointialue:
Sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen
040 704 7337, taru.kuosmanen@pirha.fi
Ylilääkäri Jukka Karjalainen, avopalvelut
040 639 7859, jukka.karjalainen@pirha.fi
Toimialuejohtaja Sari Mäkinen, vastaanottotoiminta
050 408 8651, sari.makinen@pirha.fi
Mehiläinen:
Liiketoimintajohtaja Joonas Turunen
040 542 5935, joonas.turunen@mehilainen.fi
Johtava lääkäri, Etälääketieteen keskus
Taavi Kaartinen
050 564 0228, taavi.kaartinen@mehilainen.fi
Johtaja, julkisen sektorin asiakkaat
Tommi Uimonen
050 347 5932, tommi.uimonen@beehealthy.com
Pirkanmaan hyvinvointialue
Olemme Suomen suurin hyvinvointialue ja Pirkanmaan suurin työnantaja. Toteutamme alueellamme lakisääteistä ja valtion ohjaamaa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelujen uudistusta. Pirkanmaalla muutokseen sisältyy laaja palveluverkon uudistus, jossa otetaan käyttöön myös uusia digitaalisia ja liikkuvia palveluja. Lisätietoja meistä pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Diabeteslaitteiden rekisteröinti ja jakelu uudistuu Pirkanmaan hyvinvointialueella17.5.2024 15:49:00 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueella otetaan käyttöön Fimlabin Omamittaussovellus, jota käytetään potilaalle kotiin luovutettavien diabeteslaitteiden rekisterinä. Kotiin luovutettavia diabeteksen omaseurannassa käytettäviä laitteita ovat esimerkiksi verensokerimittarit, sensorit ja insuliinipumput.
Ikaalisten arkipäivien kiirevastaanotto siirtyy Hämeenkyröön 3.6.202417.5.2024 12:02:44 EEST | Tiedote
Kesäkuun alusta lähtien ikaalislaiset voivat kiireellisissä asioissa ottaa yhteyttä digiklinikalle tai soittaa Hämeenkyrön kiirevastaanoton hoidon tarpeen arviointiin numeroon 03 384 5010 (ma–pe klo 8–16). Hoidon tarpeen arvion perusteella asiakas ohjataan Hämeenkyrön kiirevastaanotolle tai Ikaalisten lähiasemalle.
Kiireellisten terveysasioiden hoitoon muutoksia Urjalassa ja Akaassa 1.6.202416.5.2024 08:44:16 EEST | Tiedote
Urjalan lähiasemalla hoidetaan 1.6.2024 alkaen kiireellisiä asioita vain ajanvarauksella.
Aluehallitus käsittelee henkilöstökertomusta 20.5.16.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Aluehallituksella on kokous maanantaina 20.5. klo 13.30 talousseminaarin jälkeen. Kokouksessa käsitellään muun muassa viime vuoden henkilöstökertomusta.
Muutoksia Kangasalan ja Pälkäneen asemien asiakaspalvelupisteisiin15.5.2024 14:04:12 EEST | Tiedote
Kangasalla Vatialan, Ruutanan ja Sahalahden lähiasemilla asiakaspalvelupiste on 27.5.2024 alkaen avoinna kerran viikossa ja Pälkäneen lähiasemalla arkiaamupäivisin. Muutos ei vaikuta vastaanottojen toimintaan eikä asemien puhelinpalvelun aukioloaikoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme