David Nichollsin hellänkirpeä romaani ensikohtaamisista ja toisista mahdollisuuksista

Sinä päivänä -menestyskirjailija täyttää odotukset tarkkanäköisellä ja suloisenhaikealla kertomuksella rakkaudesta ja uusista aluista.

David Nicholls: Melkein perillä

Ilmestyy 24.5.

Marnie on eronnut ja jymähtänyt kotiinsa. Iltapäivät kaikuvat hiljaisuuttaan ja elämä tuntuu valuvan hukkaan.

Michael on vetäytynyt omiin oloihinsa vaimonsa lähdön jälkeen. Hän tekee yksinäisiä kävelyretkiä nummilla ja välttelee ihmisiä.

Sitten ovela ystävä ja perienglantilainen kolea sää puuttuvat peliin ja Marnie ja Michael törmäävät toisiinsa. Kaksi erakkoa päätyvät yllättäen patikoimaan halki Englannin, rinnakkain, samalla kartalla. Kestääkö äkkiarvaamatta herännyt vetovoima koko pitkän matkan?

Nicholls rakentaa kirjassaan hienovaraisesti kolhiutuneiden päähenkilöiden välistä kemiaa. Matkan edetessä hän käärii auki näiden elämänkokemuksia, jotka kietoutuvat nykyhetkeen. Kupliva dialogi maustaa nautinnollisesti etenevää romaania. Klassisen romanttisen tarinan ainekset ja nykyajan tarkkavaistoisen kuvauksen yhdistävä kertomus sytyttää elämänilon ja palauttaa uskon rakkauteen.

David Nicholls (s. 1966) on englantilainen kirjailija, käsikirjoittaja ja näyttelijä. Hänen romaaninsa Sinä päivänä oli kansainvälinen bestseller. Nichollsin romaaneja on myyty yli kahdeksan miljoonaa kappaletta ja käännetty 40 kielelle.

Melkein perillä -kirjasta sanottua:

“Nicholls’s knack for warm characters, funny dialogue and superb scene-setting is as spot-on as ever. You’ll want to pull on your hiking boots at the first opportunity.” – Daily Mail

“A shrewd observer of modern life and love” – i Newspaper

“You Are Here is a triumph, a real gift of a novel, and it deserves to join One Day on the bestseller charts immediately” – Sunday Times

Kirja ilmestyy painettuna, e- ja äänikirjana. Suomentaja Oona Nyström. Äänikirjan lukee Mimosa Willamo.

Lisätiedot, arvostelukappaleet: hanna-leena.soisalo@otava.fi

Ihanissa luontokirjoissa sukelletaan kasvien kiehtovaan maailmaan17.5.2024 14:40:37 EEST | Tiedote

Kasvit ovat osa jokapäiväistä elämäämme: syömme kasviksia, liikumme luonnossa, ostamme kukkia, kuopsutamme puutarhassa, rakennamme puusta ja käytämme fossiilisia polttoaineita. Mutta mitä oikeasti tiedämme meitä ympäröivistä luonnon ihmeistä? Ihanasti kuvitetut, englantilaisten huippunimien uutuuskirjat Puut (Nemo) ja 50 kasvia jotka muuttivat maailmaa (Moreeni) tarjoavat sykähdyttävää luontotietoutta herkullisesti paketoituna!

Otavan alkukesän viihteessä kuuma TikTok-ilmiö ja kuusikymppisen naisen elämän täyskäännös16.5.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Hillary Yablon: Sylvian toinen näytös Ilmestyy 21.5.2024 Vauhdikas hyvänmielen romaani tuulettaa railakkaasti käsityksiä ikääntymisestä, rakkaudesta ja onnesta. Neljänkymmenen yhteisen vuoden jälkeen Sylvia, 63, havaitsee miehensä petolliseksi sekä aviovuoteessa että raha-asioissa. Nyt saa riittää! Niinpä tylsä senioriyhteisö Floridassa vaihtuu kimppakämppään New Yorkin sykkeessä. Uuden elämän aloittaminen lähes tyhjän päältä ei ole helppoa, kun sekä mies että aikuinen tytär yrittävät pysäyttää Sylvian järkipuheillaan. Vuodet ovat kuitenkin tuoneet hänelle kokemusta, suhteellisuudentajua ja viisautta. Nyt on hauskanpidon ja säpinän aika. Hillary Yablonin esikoisteos on saanut ilmestyessään kiittävien arvioiden vyöryn. "[A] delightful debut. . . It’s impossible not to cheer for the strong heroine at the center of Yablon’s savvy story." —Publishers Weekly Kirjailija Hillary Yablon asuu Los Angelesissa perheensä kanssa. Hän valmistui Princetonin yliopistosta ja opiskeli runoutta maisterik