Osuuskauppa Suur-Savolta mittava matkailuhanke Etelä-Savoon - saunaravintolan rakentaminen Mikkelipuistoon alkaa kesällä 2024

Osuuskauppa Suur-Savo rakentaa Mikkelipuistoon Pursialanlahdelle kelluvan saunaravintolan.  Kokonaisuus käsittää kaksi saunaa, loungebaarin sekä kesäisin kattoterassin. Talvisin on mahdollisuus avantouintiin. Saunaravintolan rakentaminen alkaa kesän aikana ja tavoitteena on avata se yleisölle loppuvuodesta 2024.

Saunaravintola, havainnekuva

Saunaravintolan rakentaminen on osa Mikkelipuiston alueellista matkailun kehittämistä ja todella merkittävä investointi Etelä-Savon alueelle.

− Tällä mittavalla hankkeella haluamme olla mukana kehittämässä Etelä-Savon alueen ympärivuotista matkailua. Täällä Saimaan rannalla saunomiskulttuuri on oleellinen osa ihmisten ajanviettoa ja yleinen sauna on ollut toiveissa Mikkeliin jo useamman vuoden ajan, perustelee investointia Osuuskauppa Suur-Savon matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Kai Nurmi.

Saunaravintola palvelee ympärivuoden ja talvella on mahdollisuus avantouintiin. Saunoja tulee kaksi. Ne ovat ns. uimapukusaunoja, jolloin esimerkiksi perheet voivat saunoa yhdessä, samassa saunassa. Naisille ja miehille on omat peseytymistilat sekä pukuhuoneet. Saunat ovat yleisessä käytössä eli niihin voi kuka tahansa ostaa pääsylipun. Tilat ovat varattavissa myös yksityistilaisuuksiin. Kattoterassi palvelee kesäisin ja sinne on vapaa pääsy. Kattoterassilla on tarjolla kesäinen ruokalista, josta löytyy mm. salaatteja sekä pientä syötävää.

Saunaravintolakokonaisuuden rakentaminen aloitetaan osittain jo alkukesästä. Rakentaminen ei vaikuta Mikkelipuiston kesätapahtumiin, ne järjestetään normaalisti. Rakentamista jatketaan syksyllä. Tavoitteena on avata saunaravintola loppuvuodesta 2024.

Saunaravintolan aukioloajat ja varauskäytännöt täsmentyvät syksyn aikana, jolloin käynnistyy myös henkilökunnan rekrytointi. Saunaravintolan nimestä tullaan järjestämään nimikilpailu.

Mikkelipuiston saunaravintola on kokoluokassaan Suomen ensimmäinen kelluvana ratkaisuna toteutettava sauna. Kelluva perustus teräsponttooneilla on 510 m², massiivipuinen rakennus 272 m², kattoterassi 145 m² ja loungebaari 115 m². Investoinnin kokonaiskustannus on noin 2,7 miljoonaa euroa. Sen työllisyysvaikutus on noin 46 henkilötyövuotta.

Yhteistyökumppanit

• Panko Consept
  • Bluet Oy Ltd
  • Tulikivi
  • Olvi

Osuuskauppa Suur-Savo maksaa ylijäämänpalautusta 1,5 prosenttia vuonna 202424.4.2024 08:21:38 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Suur-Savon uusi edustajisto käsitteli 23.4.2024 kevätkokouksessaan osuuskaupan viime vuoden tulosta ja päätti kertyneen ylijäämän käyttämisestä. Osuuskauppa Suur-Savon edustajiston päätöksen mukaisesti Osuuskauppa Suur-Savo maksaa 1,5 % ylijäämänpalautusta kaikille asiakasomistajilleen heidän vuoden 2023 aikana osuuskaupan toimipaikoista tekemistään Bonukseen oikeuttavista ostoista. Ylijäämänpalautusta maksetaan yhteensä 3,9 miljoonaa euroa. Ylijäämänpalautus maksetaan asiakasomistajien S‑tileille 10.6.2024.