Valokuitunen investoi Keravan tietoliikenneyhteyksien parantamiseen 1,5 miljoonaa euroa

Valokuitunen on suunnitellut uusien valokuituverkkojen rakentamista Keravalle, ja aiemmin yrityksen avointa valokuituverkkoa on rakennettu Sompioon. Tänä vuonna tavoitteena on tuoda huippunopeat yhteydet noin 2 000 keravalaisen kotitalouden ulottuville eri puolille kuntaa. Rakentamisen aloittaminen on madollista sitten, kun kaupunki myöntää luvat.

Valokuituputkia.

Traficomin vuoden 2023 tietojen mukaan Keravan kaupungin alueella 100 megan kiinteän laajakaistan piirissä on noin 84 prosenttia kunnan kotitalouksista. Luvussa on mukana yhteydet, jotka on toteutettu valokuidulla tai kaapelimodeemilla. Valokuitusen rakentamaa avointa valokuituverkkoa on ennestään Sompiossa.

Valokuitunen on laajentamassa valokuituverkkoaan ja uusia verkon rakentamisen investointipäätöksiä on tehty Savioon, Kivikkoon, Marttilaan, Kannistoon, Levonmäkeen, Kalevaan ja Otsolaan. Näille alueille valokuituverkon saatavuuden piiriin tulisi noin 2 000 kotitaloutta. Verkkoinvestoinnin arvo on 1,5 miljoonaa euroa.

- Valokuituverkko antaa alueen asukkaille mahdollisuuden valita kotiinsa tietoliikenneyhteyden, joka tuo lähes rajattoman kaistan ja viiveettömän yhteyden kaikkien kiinteistön asukkaiden käyttöön. Valokuitu mahdollistaa digiarjessa usean laitteen samanaikaisen netin käytön ilman, että yhteys pätkii. Nopea ja luotettava yhteys on äärimmäisen tärkeä, jotta esimerkiksi etätyöskentely sujuu, Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto kertoo.

Rakentamisen tarkoitus alkaa tänä vuonna

Valokuitusen uusien verkkojen rakentamistyöt alkavat tänä vuonna, kun kaupunki myöntää verkon sijoitusluvat. Valokuitunen on suunnitellut työmaiden aikataulut ja urakoitsijaksi valittu Eltel on varannut rakentamisen henkilöstön valokuituverkon työmaille.

- Me olemme edistäneet luvitusta yhteistyössä kaupungin kanssa, ja nyt odotamme, että kaupunki myöntää luvat ja pääsemme rakentamaan, operatiivinen johtaja Henrik Suomi Valokuituselta kertoo.

Valokuitu on tärkeä osa perusinfraa, sillä suomalaisten digiarjessa korostuvat yhä enemmän etätöiden, arjen nettipalveluiden ja vapaa-ajalla tarvittavien huippunopeiden yhteyksien tarve.

Valokuidulla toteutetun laajakaistayhteyden etuna on sen toimintavarmuus ja skaalautuvuus. Koska kaapeli kaivetaan maan alle, se on suojassa sään vaihteluilta ja muilta häiriöiltä. Yhteyttä ei jaeta muiden käyttäjien kesken, joten valokuitunetti on nopea, toimintavarma ja sen nopeutta voi kasvattaa käytön lisääntyessä.

Valokuituverkko rakennetaan käyttämällä uusinta ja turvallista rakentamistekniikkaa ja laitteita, mikä takaa käyttäjille huippuluokan, vuosikymmeniä kestävät yhteydet. Valokuitunen on Suomen suurin avoimen valokuituinfran rakentaja, sen verkko kattaa 300 000 kotitaloutta ja yritystä Suomessa.