Bea Taipale osui kolmesti – U19-naiset avasivat Lahden MM-turnauksen voitolla Puolasta

Suomi aloitti U19-naisten MM-kotikisat Lahdessa selvällä voitolla, kun Puola kaatui maalein 8-2. Riittävä ero syntyi jo avauserässä, jonka Suomi vei 5-2.

Illan avausmaalin iski läpiajonsa päätteeksi Julia Saarisen kertaalleen torjumasta pallosta Puolan Kinga Stein, mutta Suomi käänsi pelin nopeasti. Pallon Ella Virtasella käyttänyt Miisa Turunen livautti tasoituksen, Bea Taipale kiskaisi takayläkulmaan johto-osuman ja Pinja Suhonen laukoi eron jo kahteen. Kinga Stein taituroi Puolalle vielä kavennuksen, mutta jo ennen erätaukoa Taipale ja Elsa Holopainen olivat ehtineet siirtää Suomen 5–2-johtoon.

Toinen erä tahkottiin Suomen hallinnasta huolimatta ilman osumia, mutta päätösjakson alkuun räpsyi taas kunnolla, kun Puolan verkko venyi 50 sekunnissa kolme kertaa. Keltanokka Moona Poskiparran läpiajoon vapauttama Nowa Veteläinen Lindgren harhautti maalivahdin siirtäen pallon verkkoon, Elsa Holopainen ohjasi luukulta tilanteeksi 7-2 ja Bea Taipale sivalsi vielä Jenni Leppäsen puolustusviisikon läpi täsmäämästä poikkisyötöstä hattutemppunsa täyteen. Taipale palkittiin myös Suomen parhaana.

– Aika kypsä esitys, päävalmentaja Simo Leppänen kiitti.
– Ekassa erässä oli vielä vähän takkuista, mikä vähän varmaan menee jännityksen piikkiin kun kaikki pitkän ajan valmistautuminen purkautui tuohon, kun päästiin pelaamaan. Silti ekassakin erässä laadukasta viimeistelyä ja pystyttiin pallon kanssa parantamaan koko ottelun ajan eli ei voi kuin hattua nostaa.

Huomenna vastus on jo eri luokkaa, kun vastaan asettuu klo 16 maailmanmestari Ruotsi.
– Siinä sitten mitataan toden teolla meidän pallollista peliä. Puola antoi vain vähän painetta tuolta korkealta kun taas Ruotsi antaa varmasti aggressiivisemmin ja meidän pallollisen pelimme malttia mitataan. Ruotsi ei päästä noin helposti tekopaikoille, ja meidän pitää pystyä käyttämään koko hyökkäysaluetta päästäksemme paikoille, Simo Leppänen ennakoi.

Salibandya, Lahti

U19-naisten MM-turnaus, alkusarjaa

Puola–Suomi 2-8 (2-5, 0-0, 0-3)

1. erä: 3.24 Kinga Stein 1-0, 4.34 Miisa Turunen (Ella Virtanen) 1-1, 6.50 Bea Taipale (Saana Luostarinen) 1-2, 7.11 Pinja Suhonen (Janina Rinne) 1-3, 11.07 Stein (Maja Helman) 2-3, 13.42 Taipale (Iida Sinkko) 2-4, 15.58 Elsa Holopainen (Turunen) 2-5.
2. erä: Maaliton.
3. erä: 41.14 Nowa Veteläinen Lindgren (Moona Poskiparta) 2-6, 41.40 Holopainen (Veera Märkälä) 2-7, 42.03 Taipale (Jenni Leppänen) 2-8,

Julia Przewlocka ja Katarzyna Hryckowian Puola 9+5+4=18,
Julia Saarinen Suomi 5+2+5=12.

Jäähyt: Puola 0 min, Suomi 2 min.

Erotuomarit: Danylo Abelyashev ja Igor Ivanchenko, Ukraina.

Yleisöä: 701.

Suomen parhaana palkittiin Bea Taipale.