Kustannus Oy Duodecimin syyskirjoissa tapetilla terapiat

Kustannus Oy Duodecimin syksyn uutuuskirjoihin lukeutuu psykologi Arto Pietikäisen ammattilaisille kirjoittama opas hyväksymis- ja omistautumisterapiasta. Julkaisemme myös lastenpsykiatrian erikoislääkäri Jari Sinkkosen teoksen psykoterapiasta.

Psykologi ja kouluttajapsykoterapeutti Arto Pietikäisen uutuus Kohti taitavaa HOT-työskentelyä – Hyväksymis- ja omistautumisterapian opas ammattilaiselle keskittyy hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) soveltamiseen eri elämänalueilla psykoterapiasta psyykkiseen valmennukseen. Kirja auttaa ammattilaista kehittämään hyväksymis- ja omistautumisterapian osaamistaan, hyödyntämään työotetta joustavasti ja asiantuntevasti sekä lisäämään työnsä vaikuttavuutta.

Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Jari Sinkkosen Psykoterapiat – Huteja ja osumia -kirjassa kerrotaan, kuinka suhtautuminen psykoterapiaan on muuttunut nopeasti 1980-luvun väheksynnästä tämän päivän suopeuteen. Terapiassa käyminen ei ole enää stigma vaan järkevää itsensä hoitamista. Kirjassa käydään läpi esimerkiksi sitä, mitä tiedetään psykoterapioiden vaikuttavuudesta ja miten tavallinen ihminen voi orientoitua erilaisten terapiasuuntausten viidakossa.

Apua lasten ja nuorten vanhemmille

Lapsen suru – Hyvin hyvä puhua kuolemasta -kirjassa Terhokodin perhetyöntekijä Eija Tuukkanen ja työnohjaaja Inke Dahl käsittelevät lapsen kohtaamista, kuulemista, osalliseksi ottamista ja oleellisen tiedon antamista, kun lapsen vanhempi tai muu läheinen sairastaa parantumatonta sairautta. Kirja on suunnattu niin lapsille ja nuorille kuin heidän läheisilleen ja ammattilaisille.

Psykologi ja kouluttajapsykoterapeutti Katja Myllyviidan suositusta Peace! Selviytymisopas nuorten vanhemmille -kirjasta on ilmestynyt uudistettu painos. Vanhemmille suunnattu kirja korostaa kohtaamisen ja läsnäolon tärkeyttä teini-ikäisen perheessä. Se sisältää dialektisen käyttäytymisterapian menetelmiin perustuvia harjoituksia.

Päivitettyä tietoa sairauksista

Suosituista oppikirjoistamme julkaistaan uudistettuja painoksia. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria  -kirjassa käsitellään lasten ja nuorten tavallisimmat mielenterveyden häiriöitä, niiden etiologisia  tekijöitä, hoitomenetelmiä ja lainsäädäntöä. Uudistettu Lääketieteellinen genetiikka antaa yleiskuvan geenien ja kromosomien toiminnasta ja perinnöllisyyden mekanismeista. Kirjassa esitellään monen tautiryhmän, kuten sydän- ja verisuonisairauksien sekä aiheenvaihduntasairauksien, genetiikkaa sekä neurogenetiikkaa.

Muistisairaudet sisältää kuvaukset etenevistä muistisairauksista, tiedonkäsittelyn muutoksista muissa sairauksissa sekä taudinmäärityksen ja hoidon. Palliatiivinen hoito kuvaa oireita lievittävää, aktiivista ja kokonaisvaltaista hoitoa silloin, kun henkeä uhkaava tai kuolemaan johtava sairaus heikentää elämänlaatua ja aiheuttaa kärsimystä.

Kauttaaltaan päivitetyn Seksuaalilääketiede-kirjan toisessa painoksessa tarkastellaan fyysisiä ja psyykkisiä ilmiöitä ihmisen eri kehitys- ja elämänvaiheissa sekä sairauksien, hoitotoimien ja lääkitysten vaikutuksia seksuaalitoimintoihin – unohtamatta erityisryhmien tarpeita.

Uusi Omaishoidon hyvät käytännöt -opas auttaa omaisia tunnistamaan omaishoidon tilanteita sote-palveluissa ja tukee omaishoidon tehtävissä työskenteleviä ammattilaisia. Toimintakyky ja työkyky -kirjassa esitellään laaja-alaisen toimintakyvyn käsite ja sen pohjalta lähtevän työkyvyn käsitteen teoreettinen pohja sekä erilaisia käytännön tilanteita, joissa hyödynnetään eri näkökulmia.

Tutustu uutuuskirjoihimme Kustannus Oy Duodecimin verkkokaupassa. Arvostelukappaleiden tilaukset: viestinta@duodecim.fi