Suomen Palopäällystöliitto ry

Retkeilijän turvallisuus – varaudu vaellukselle

Retkeilykesä on täällä! Neuvokas, hyvin varautunut ja varustautunut retkeilijä pärjää kiperimmissäkin tilanteissa, ja retket sujuvat mukavasti. Kun miettii mahdolliset haveripaikat etukäteen läpi, välttyy jo monilta vahingoilta.

Teltta pystytettynä pienen lammen rantaan. Ympärillä vaivaiskoivukkoa.
Telttailua Muotkatuntureilla Inarissa. KUVA: Terhi Kallio, SPPL

Suomen Palopäällystöliitossa koottiin retkeilijälle muistilista onnistuneen retken valmisteluun.

REITTI
🔎 Suunnittele retki etukäteen ja valmistaudu huolellisesti kokemuksesi, osaamisesi ja kuntosi mukaisesti. Selvitä reitin vaativuus ja erityispiirteet. Pitkille retkille on hyvä suunnitella poistumisreittejä myös matkan varrelle, jos retki pitää lyhentää tai katkaista suunniteltua lyhyemmäksi.
🧭 Ota aina mukaasi alueen kartta ja kompassi, vaikka kulkisit merkittyjä reittejä. Joskus maastossa olevat merkinnät ovat puutteellisia, ja sinun on tarpeen tietää, missä olet. Opettele käyttämään karttaa ja kompassia. Älä tukeudu pelkkään kännykkäkarttaan.
🗨 Ilmoita suunniteltu reittisi ja retkiaikataulusi jollekulle. Kerro myös, kun olet palannut retkeltäsi. Kirjaa käyntisi taukopaikkojen ja tupien vieraskirjoihin.

AVUN SAANTI
👥 On turvallisempaa kulkea kaksin tai porukassa kuin yksin.
📱 Tarkista etukäteen, miten saat yhteyden hätäkeskukseen tai muuhun tahoon, jos et pääse itse pois maastosta. Hätänumerot voivat vaihdella eri maissa. Lataa puhelimesi akku täyteen ennen lähtöä ja kanna tarvittaessa varavirtalähdettä. Lataa myös 112 Suomi -sovellus. Mieti myös etukäteen, miten toimit, jos olet matkapuhelinverkkojen ulottumattomissa. Harkitse hätälähettimen käyttämistä etenkin, jos kuljet yksin.

VAATTEET JA SUOJAT
🧥 Suojaa itsesi oikealla pukeutumisella auringolta, kylmältä, sateelta ja hyönteisiltä. Ota lämpimiä varavaatteita mukaan. Kesälläkin voi tulla kylmä.
🦟Muista myös hyttyshattu, -karkotteet ja aurinkorasva.
🥾 Käytä maastoon sopivia kenkiä. Voi olla hyvä ottaa mukaan myös vaihtojalkineet. Kenkiä vaihtamalla lepuutat jalkojasi ja helpotat mahdollisia hiertymiä.

SELVIYTYMISPAKKAUS
🩹 Pakkaa mukaasi ainakin nämä ensiapuvälineet: desinfiointiaine, laastareita, rakkolaastareita, haavasiderulla, ideaaliside, pinsetit, puukko, särkylääkettä, kyypakkaus, vihellyspilli, teippiä.
🔦 Pohjoisessa on valoisat yöt pitkälle loppukesään, mutta aina on syytä ottaa retkelle mukaan otsa- tai taskulamppu. Sille voi tulla yllättävä tarve vaikka luolaseikkailulla, huussireissulla tai ukkosen pimentäessä taivaan.

RAVINTO JA VESI
🥣 Suunnittele ja hanki retkiruokasi hyvissä ajoin. Suosi kevyttä, energiapitoista ja hyvin säilyvää ruokaa. Älä luota pelkästään kalaonneen tai maastosta löytyvään ruokaan. Muista, että kansallispuistoissa ja luonnonsuojelualueilla voi olla rajoituksia, jolloin ei välttämättä saa poimia edes marjoja tai sieniä.
💧 Huolehdi riittävästä juomisesta ja puhtaasta vedestä. On hyvä kantaa mukana vesipulloa, jos kulkemallasi etapilla ei olekaan vettä helposti saatavilla.

YÖPYMINEN
⛺ Ota AINA oma majoite mukaan yönylireissuille. Tällä varmistat, että sinulla on säänsuoja ja paikka lepäämiselle. Autiotuvista ei voi varata yöpaikkaa etukäteen, ja niissä tilaa pitää antaa viimeiseksi tupaan tulleelle.

TULENTEKO
🚫 Maastopalovaroitus tarkoittaa avotulen kieltoa! Tarkista siis Ilmatieteen laitoksen päiväkohtaiset tiedotteet. Avotuleksi lasketaan kaikki kipinöivät tai pohjasta kuumenevat tulet, tulipaikat, keittimet ja grillit. >> https://www.ilmatieteenlaitos.fi/varoitukset
🔥 Tulentekovälineet on syytä kantaa mukana kosteudelta suojattuna. Muista myös sytykkeet ja tarkasta, onko taukopaikoilla puuhuoltoa. Älä revi kaarnaa puista tai katko puita polttopuiksi.

ROSKAT KOTIIN
 🗑 Älä jätä mitään maastoon. Vie kaikki roskat mukanasi. Muista, että tupakan tumpit aiheuttavat maastopalovaaran!

ILOA RETKEILYSTÄ
🟢 Aloita retkeily helpoista retkistä. Jos olet epävarma taidoistasi, palkkaa opas tai osallistu opastetulle retkelle.
❤️ Kunnioita luontoa ja muita kulkijoita. Tsekkaa lisäksi Retkietiketti onnistuneen retken takaamiseksi >> https://www.luontoon.fi/retkietiketti

Suomen Palopäällystöliitto toivottaa elämyksellisiä ja turvallisia luontokokemuksia!

Teltta pystytettynä pienen lammen rantaan. Ympärillä vaivaiskoivukkoa.
Telttailua Muotkatuntureilla Inarissa.
Vaeltaja kävelee rinkka selässä polkua pitkin joen varrella.
Vaeltaja Muotkatunturin erämaa-alueen poluilla.

Suomen Palopäällystöliitto on koulutus- ja asiantuntijajärjestö, jonka keskeisimpiä tavoitteita on yhteiskunnan turvallisuuden edistäminen ja jäsenistönsä ammattiosaamisen kehittäminen.

Palopäällystöliiton jäsenistö koostuu pelastusalan henkilöstöstä, sopimuspalopäällystöstä, turvallisuusalan asiantuntijoista ja johtavissa asemissa olevista henkilöistä. Liitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä.

Palopäällystöliitto on arvostettu turvallisuuspoliittinen keskustelija sekä avoimeen kumppanuuteen ja jatkuvaan kehittymiseen luottava yhteistyöjärjestö, joka tuottaa asiantuntija-, koulutus- ja materiaalipalveluja. Liiton vaikuttavuus perustuu pitkäjänteiseen työhön sekä välittömään yhteydenpitoon eri viranomaisten ja turvallisuusalan toimijoiden kanssa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Palopäällystöliitto ry

Kasvattajille on taattava mahdollisuus keskittyä toteuttamaan kasvatus- ja opetustehtäväänsä kokonaisvaltaisesti8.5.2024 16:30:48 EEST | Tiedote

Opetusalan turvallisuusfoorumin julkilausuma Lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisen ja ongelmien ennakoinnin tulee olla prioriteetti paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti. Tämä tarkoittaa säädöksien mukaisten tukipalveluiden sekä opiskeluhuollon pysyvien resurssien turvaamista. Näillä taataan kasvattajille työssään mahdollisuus hyvään kasvatukseen ja opetukseen, ja turvallinen koulu- ja kasvuympäristö sekä osallisuuden tunne oppimisen ja hyvän kasvun edellytyksille.

Ounasrinteen peruskoulu palkittiin Opetusalan turvallisuuspalkinnolla6.5.2024 16:26:02 EEST | Tiedote

Rovaniemeläinen Ounasrinteen peruskoulu palkittiin Opetusalan turvallisuuspalkinnolla ansiokkaasta ja monipuolisesta ja osallistavasta työstä turvallisuuden edistämiseksi oppilaitoksessa. Turvallisuuspalkinto luovutettiin 20:nnessä Opetusalan turvallisuusfoorumissa 6.5.2024. Samassa yhteydessä palkittiin helsinkiläisen Kontulan ala-asteen rehtori Marko Perkiö Opetusalan turvallisuuden tunnustuspalkinnolla.