Kustannusosakeyhtiö Otava

Mike Bäck on täällä taas! Maailman mahtavin kirja jatkaa nuorten lukuinnostamista

Lasten ja nuorten säätiön myöntämällä Read Hour -palkinnolla palkitun Mike Bäckin uusi kirja on jatkoa räjähdysmäisen suosion saaneille bestsellereille Paras kirja ikinä, Kaikkien aikojen kirja ja Universumin paras kirja.

Ilmestyy 1.8.2024.

Suomen hauskimpien kirjojen tekijä palaa kertomaan lisää viihdyttäviä ja noloja kommelluksia elämästään.

Millaiset olivat Miken Bäckin ekat treffit? Mitä tapahtui maailman noloimmassa koulunäytelmässä? Tarinoinnin ohessa Bäck paljastaa, mitä neuvoja antaisi nyt nuoremmalle itselleen. Kuten Bäckin aiemmissa kirjoissa, myös Maailman mahtavimmassa kirjassa on mukana tehtäviä sekä hänen tekemiään piirustuksia. Niiden tyyli on tuttu myös Bäckin suositulta Youtube-kanavalta.

Tubettajana tutuksi tullut Bäck jäi tauolle someistaan vuonna 2021, sillä hän halusi tutkiskella ja pohtia, mitä elämä voisi sosiaalisessa mediassa työskentelyn sijaan olla. Musiikkiin viime vuodet keskittynyt Bäck palasi alkuvuodesta myös videoiden pariin, mutta osa vanhasta elämästä jäi tietoisesti taakse.

”Mietin taukoni aikana kovasti sitä, mitä haluan tehdä ja mitä haluan jättää menneisyyteen. Nämä kirjani olivat kuitenkin jotain sellaista, mitä tahdon jatkaa. Aiemmat kirjat ovat myös jääneet selvästi tosi tärkeäksi osaksi monien seuraajieni elämää, joten siksi tuntuu merkitykselliseltä jatkaa niiden parissa”, Bäck kertoo.

Bäck on pitänyt lasten ja nuorten innostamista lukemaan tärkeänä jo pitkään, ja hänet on palkittu Lasten ja nuorten säätiön myöntämällä Read hour -palkinnolla. Bäckin mielestä lukeminen on täydellistä vastapainoa kaikelle muulle, mitä ihmiset päivittäisessä elämässään tekevät.

”Kun koko maailma yrittää saada meitä ruutujen eteen, liikkumattoman tekstin lukeminen tuo valtavasti rauhaa ja ruokkii mieltä ainutlaatuisella tavalla. Tärkeintä on löytää se itselle oikea kirja.”

Bäck pitää itse alusta loppuun kirjoittamaansa ja kuvittamaansa Maailman mahtavin kirja -uutuutta ja koko kirjasarjaansa hyvinä kirjoina lukuharrastuksen aloittamiseen. Hän uskoo, että vapaamuotoiseen tyyliin tehdyt kirjat kuvituksineen ja tehtävineen rikkovat ennakkoluuloja, joita nuorilla saattaa kirjoista olla.

Mike Bäck (s. 1999) on helsinkiläinen kirjailija, vaikuttaja ja muusikko, joka on valloittanut Suomen nuorison hauskoilla kirjoillaan ja YouTube-kanavallaan, jolla on 272 tuhatta tilaajaa. Maailman mahtavin kirja on jatkoa kirjoille Paras kirja ikinä, Kaikkien aikojen kirja ja Universumin paras kirja, joita on myyty eri formaateissa yhteensä yli 200 tuhatta kappaletta.

Maailman mahtavin kirja on saatavina fyysisen teoksen lisäksi myös Bäckin itse lukemana äänikirjana sekä sähkökirjana.

Haastattelupyynnöt, arvostelukappaleet ja lisätiedot: anni.gullichsen@otava.fi

Mike Bäck.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Otava

Otavan Kirjaston uutuusromaaneissa tutkitaan rakkauden eri ilmenemismuotoja, pohditaan ihmisen sietokykyä, tarkastellaan perhedynamiikkaa sekä syödään hyvin24.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Otavan Kirjaston kesä ja syksy on kirjallisuuden juhlaa. Lina Wolff tutkii halua ja valtaa ainutlaatuisella tavalla kulttiteoksessaan Rakastajat. Bryan Washingtonin Sydän lautasella tarjoilee lukijoilleen epätäydellistä ystävyyttä, pakkomielteitä, seksiä ja aivan taivaallisen hyvää lohturuokaa. Oksana Vasjakinan Aro on rohkeudestaan ylistetyn, kotimaassaan kielletyn venäläiskirjailijan omakohtaisen trilogian toinen osa, jossa katse kääntyy äidistä isään. Sally Rooneyn odotettu romaani Intermezzo kysyy, miten paljon ihminen voi kantaa sisällään särkymättä. Pohjoismaiden tunnetuimman nykykirjailijan Jonas Hassen Khemirin Siskokset on häikäisevä kertomus perheestä, toiseudesta ja pakenemisesta. Maailmankirjallisuuden kiintotähden Margaret Atwoodin kertomuskokoelma Vanhaa rakkautta huokuu ovelaa valovoimaa ja hiljaista tuskaa.

TÄNÄÄN: Otavan online-hyvinvointipressissä 11.6. kuulet syksyn tärkeimmistä lifestyle-uutuuksista11.6.2024 09:48:10 EEST | Tiedote

Tervetuloa kurkistamaan syksyn 2024 tietokirjauutuuksiin! Otavan hyvinvointipressissä pääset sukeltamaan syksyn isoihin hyvinvointi- ja lifestyle-teemoihin suoraan tietokirjailijoiden johdattelemana. Iltapäivän aikana olemme kahden kesken Sami Kurosen kanssa, opimme tulkitsemaan unia, käsittelemme ulkopuolisuuden kokemuksia ja pakkaamme repun valmiiksi soolomatkaa varten. Tervetuloa linjoille!