Helsinki Pride -yhteisö ry

Helsinki julisti rauhan Pride-viikon ajaksi koko kaupunkiin

Helsinki Pride -viikko järjestetään 24.-30.6.2024. Tapahtuman suojelijoina toimii tänä vuonna koko Helsingin pormestarikunta. Viikon mittaisen tapahtuman avajaisia vietetään tänään ja viikko huipentuu lauantaina, 29.6. järjestettävään Pride-kulkueeseen läpi keskustan sekä puistojuhlaan Kaivopuistossa.

Tänään julistetaan ensimmäistä kertaa Pride-rauha Helsinkiin. Turun joulurauhanjulistuksesta esikuvansa hakeva Pride-rauhan julistus tehtiin Helsingin kaupungintalolta, pormestari Juhana Vartiaisen ja Helsinki Pride -yhteisön hallituksen puheenjohtaja Senni Moilasen voimin. Rauha julistettiin nyt ensimmäistä kertaa.

Katso Pride-rauhan julistus täältä.

”Pride-rauhanjulistuksella haluamme alleviivata sitä, että kaupunkimme kuuluu kaikille – Helsingin kaduilla voi kulkea rauhassa omana itsenään. Tämä kaupunki on aina ollut moninainen ja se on tehnyt meistä voimakkaan. Pride-rauhanjulistus ei ole vain tälle viikolle, vaan kaikille vuoden viikoille”, toteaa Helsingin pormestari Juhana Vartiainen.

Helsinki Pride-viikon teemana Rauha ja toivo

Tänä vuonna Helsinki Pride -tapahtuma keskittyy rauhan ja toivon viestien vahvistamiseen. Rauhaa halutaan vaalia paitsi yhteiskunnallisella tasolla, myös vaatia ja varmistaa jokaiselle oikeutta kehorauhaan, mielenrauhaan ja rauhaan saada elää ja kasvaa juuri omanlaisekseen. Toivoa halutaan rakentaa ajassa, jossa niin usein voi tuntua turvattomalta ja tulevaisuus näköalattomalta.

”Konfliktitilanteissa usein vähemmistöt joutuvat vielä entisestäänkin heikompaan asemaan ja meidän kaikkien tehtävä on huolehtia siitä, että näin ei käy. Helsinki Pride -yhteisö pyrkii tapahtuman kautta tuomaan esille sitä, miten tärkeää on huolehtia siitä, puolustamme yhdessä vähemmistöjen oikeuksia. Me olemme olemassa, jotta kukaan ei jäisi yksin”, summaa Helsinki Priden puheenjohtaja Senni Moilanen

Helsinki Pride-viikon aikana yleisölle on tarjolla yli 200 erilaista tapahtumaa. Viikko huipentuu lauantaina kulkueeseen ja puistojuhlaan. Kulkueeseen osallistui viime vuonna yli 100 000 ihmistä.

Senni MoilanenHallituksen puheenjohtajaHelsinki Pride -yhteisö ry

senni@pride.fi

Helsinki Pride -kulkueeseen osallistui 1.7.2023 yli 100 000 ihmistä.
Helsinki Priden puistojuhlaan Kaivopuistossa osallistui 1.7.2023 yli 50 000 ihmistä.
Helsinki Pride -kulkueen lähtöpiste on perinteisesti ollut Senaatintori.

Helsinki Pride -yhteisö

Helsinki Pride -yhteisö ry on kansalaisjärjestö ja asiantuntijaorganisaatio, jonka tavoitteena on poistaa kulttuuriin, kieleen sekä yhteiskunnan rakenteisiin, arvoihin ja normeihin sisältyvää eriarvoisuutta. Yhdistys tekee ympärivuotista yhteisö-, sosiaali- ja nuorisotyötä sekä järjestää Helsinki Pride -tapahtuman vuosittain.

Lue lisää julkaisijalta Helsinki Pride -yhteisö ry