Santander Consumer Finance

Enemmän kilsoja, kuluja ja oston lykkäämistä – Santander tutki, mihin auton ikä vaikuttaa

Suomen autokanta vanhenee, ja autokauppa on käynyt viime aikoina jähmeästi. Santanderin tutkimuksessa selvisi, minkä ikäisten autojen omistajat ovat yleisimmin joutuneet lykkäämään uuden auton hankintaa taloustilanteen takia ja ketkä taas ostaisivat kalleimman auton.

Henkilöautokannan keski-ikä on Suomessa kasvanut pitkään ja on nyt noin 13,2 vuotta. Viime vuosikymmenen aikana keski-ikä on noussut noin kahdella vuodella.

YouGovin Santanderille tekemä kysely 800 autoilijalle tukee tilastotietoja: yli kolmanneksella vastaajista on 11–20-vuotias auto, ja joka kymmenes auto on yli 20 vuotta vanha. Korkeintaan kaksi vuotta vanha kulkupeli on 7 prosentilla vastaajista.

”Autokantaa olisi todella hyvä saada nuorennettua. Vanhemmissa autoissa turvallisuusriskit kasvavat, ja päästöt ovat uusia runsaampia. Uusien autojen joukossa yhä yleisemmät hybridit ja täyssähköautot vähentävät myös fossiilisten polttoaineiden roolia liikenteessä”, sanoo Santanderin toimitusjohtaja ja kaupallinen johtaja Kari Kauppinen.

Noin keskiarvoikäisillä (11–15 vuotta) autoilla ajetaan kyselyn mukaan eniten: neljäsosa ajaa 20 000 kilometriä tai enemmän vuodessa, kun taas uusimpien, alle kaksivuotiaiden, autojen kuskeista vain joka kymmenes ajaa saman määrän.

11–15 vuotta vanhoilla autoilla liikkuvat käyttävät myös eniten rahaa autoiluun (esimerkiksi polttoaineeseen, huoltoihin ja korjauksiin, veroihin ja vakuutuksiin): noin neljäsosa 4 000 euroa tai enemmän vuodessa. Autoilun kustannuksissa eniten kasvua korjauskuluissa ovat huomanneet yli 11-vuotiailla autoilla liikkujat.

Uusimpien autojen kuskeja kiinnostaa sähköautoon vaihtaminen

Santanderin tutkimus antaa taustaa viime vuosien nihkeään autokauppaan. Yli kolmasosa vastaajista on siirtänyt auton hankintaa ja neljäsosa auton korjausta yleisen taloustilanteen, kuten inflaation ja korkojen nousun, vaikutusten takia.

Mitä vanhempi auto, sitä useampi on lykännyt uuden auton ostamista: 5–15 vuotta vanhojen autojen kuljettajista 40 prosenttia on tehnyt näin, ja yli 16-vuotiaiden autojen kuljettajista vielä useampi. Alle neljävuotiaiden autojen kuskeista 22 prosenttia on siirtänyt hankintaa. Sama linja näkyy auton korjaamisen lykkäämisessä.

Kun vastaajilta kysyttiin, minkä hintaisen auton he ostaisivat, jos se olisi ajankohtaista, neljäsosalla valinta osuisi hintaluokkaan 10 001–20 000 euroa. Viidesosa ostaisi alle viiden tonnin auton, joka kymmenes taas hintaluokasta 30 001–50 000 euroa.

Yli 16 vuotta vanhalla autolla ajavat ostaisivat edullisimpia autoja: yli 40 prosenttia alle 5 000 euron menopelin. Kalleimpia autoja ostaisivat ne, joilla on tällä hetkellä uusimmat, alle neljän vuoden ikäiset, autot.

Hybridiautoilijoista 40 prosenttia olisi valmis ostamaan yli 30 000 euroa maksavan auton ja täyssähköautoilijoista lähes kolmasosa jopa yli 50 000 euroa maksavan auton, kun taas bensa-autoilijoista vain yksi prosentti ostaisi sellaisen.

Uudempien autojen kuljettajat olisivat innokkaampia kuin vanhempien autojen kuskit vaihtamaan sähköautoon alentaakseen autoilun kustannuksia.

”Kova hinta on ollut monille este sähköauton hankkimiselle, mutta onneksi myös halvempia malleja tulee markkinoille, jolloin ne ovat mahdollisia useammille”, Kari Kauppinen toteaa.

YouGovin Santanderille toteuttamaan kyselyyn vastasi 802 yli 18-vuotiasta suomalaista, jotka ajavat autolla (muulla kuin työsuhde- tai leasing-autolla) ainakin joskus. Vastaajista 64 % ajaa bensa-autolla, 21 % dieselillä, 13 % hybridillä tai täyssähköautolla.

Santander Consumer Finance tarjoaa yksilöllisiä ja joustavia rahoitusvaihtoehtoja asiakkailleen. Santander Consumer Finance on Suomen suurimpia autorahoittajia ja osa Banco Santanderia, joka on yksi maailman suurimmista rahoitusalan toimijoista.

Lue lisää julkaisijalta Santander Consumer Finance

Edulliset sähköautot, kaupat showroomeina ja vetyautot – Santander tutki autokauppiaiden näkemyksiä tulevasta5.3.2024 11:59:44 EET | Tiedote

Autokauppa ja autoala elävät murrosta, johon liittyy mahdollisuuksia ja muutoksia. Kaiken kannalta tärkeää olisi, että yleinen talous alkaisi virkistyä, edullisia sähköautoja saataisiin markkinoille, ja sähköautoiluun liittyvät huolet hälvenisivät. Muun muassa tämä selvisi Suomen suurimpiin autorahoittajiin kuuluvan Santanderin kyselystä autokauppiaille.