Suomen Vuokranantajat ry

Tampere edelleen ykkönen Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa, mutta Turku ja Rovaniemi kirittävät lähellä

Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingin ykkössijasta pitää kiinni jo neljättä vuotta putkeen Tampere, kun samalla niskaan hengittää yhtä lailla jo neljättä vuotta peräkkäin Turku. Kolmannelle sijalle on noussut Rovaniemi, kun taas Helsinki tippui sijalle 11 sijalta kuusi. Kaupunkirankingissa arvioidaan 27 suurimman kaupungin houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta seitsemän eri mittarin avulla.

Kaupunkirankingissa kestomenestyjiä ovat olleet suuret kaupungit Tampere, Turku ja Oulu. Sen sijaan pääkaupunkiseudun kaupungit Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat viime vuosina laskeneet yhä kauemmaksi kärjestä. Vielä 2022 Vantaa oli sijalla kolme ja Helsinki sijalla neljä.

”Kaikki kuusi suurta kaupunkia ovat vähintään top kymmenessä, kun tarkastellaan arvonnousua, väestönkasvua ja vuokralla asuvien osuutta. Vuokratuoton osalta suuret kaupungit ovat taas häntäpäässä, joskin Vantaa ja Oulu erottuvat edukseen. Mutta Tampere, Turku ja Oulu erottuvat selvästi myönteisemmässä valossa vuokrakehityksen, markkinointiaikojen ja kehitysnäkymien osalta”, tiivistää Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Karlsson jatkaa toteamalla, että Tampere ja Turku ovat hyvin lähellä toisiaan. Eron Tampereen eduksi tekee sen väkevämpi väestönkasvu ja kaupungin suotuisammat kehitysnäkymät.

Suurimmat putoajat Kajaani ja Helsinki, isoin nousu Kokkolassa, Hämeenlinnassa ja Seinäjoella

Suurimmat putoajat ovat viime vuonna kolmannelle sijalle kivunnut Kajaani sekä pääkaupunki Helsinki, joka viime vuonna oli sijalla kuusi. Molemmat kaupungit ovat laskeneet viisi sijaa. Suurimmat nousijat ovat puolestaan Kokkola, Hämeenlinna ja Seinäjoki.

”Kajaanin laskua selittää pääosin markkinointiaikojen nousu – asunnot eivät siis mene enää yhtä hyvin vuokralle. Sama koskee Helsinkiä, mutta tämän lisäksi asuntojen hinnat ovat laskeneet merkittävästi. Suurimpia nousijoita taas yhdistää vuokraustoiminnan helpottuminen, eli näissä asunnot menevät paremmin vuokralle. Sama koskee uutta pronssimitalistia Rovaniemeä, joka on muutoinkin tasainen suorittaja. Kaupunki on kärkikahinoissa ainoastaan vuokrakehityksessä, mutta pärjää kohtalaisesti joka osa-alueella”, Karlsson kertoo.

Vuokramarkkinoiden alueellinen eriytyminen näkyy

Karlssonin mukaan muutoinkin tämän vuoden teema näyttää olevan vuokramarkkinan eroavaisuus eri puolilla Suomea. Tämä näkyy myös kaupunkirankingin tuloksissa.

”Vuokraustoiminta ja sen sujuvuus on kaikki kaikessa. Siksi on luonnollista, että kaupungit, joissa vuokranantajat löytävät vuokralaisia, nostavat sijoituksiaan. Erityisesti näin haastavana aikana”, Karlsson kiteyttää.

Toiseksi teemaksi hän nostaa asuntojen hintamuutokset. Esimerkiksi Helsinki on vieläkin toisella sijalla, kun tarkastellaan arvonnousua vuosilta 2019–2023. Kuitenkin hintojen suhteellinen muutos viime vuoteen on eniten pakkasella.

Kaupunkirankingin häntäpäätä pitävät viime vuoden tavoin Kouvola ja Pori. Kouvola pitää viimeistä sijaa sekä väestönkasvussa, vuokralla asuvien osuudessa että kehitysnäkymissä. Pori sen sijaan on hännänhuippu vuokrakehityksen ja arvonnousun osalta.

Kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskelmiin kaupunkikohtaisesti asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiajoista Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten Tilastokeskuksen väestöennusteeseen, vuokralla asuvien osuuteen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin. Vertailussa on mukana yhteensä 27 kaupunkia, joille PTT on laskenut huoneistotyypeittäin muutokset vuosien 2019–2023 keskimääräiselle vuosittaiselle arvonnousulle ja vuokratuotolle ennen veroja.

Tiedotteen liitteistä löytyvät tarkemmat materiaalit Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingista. Tarkempia lisätietoja voi tiedustella ekonomisti Eemeli Karlssonilta.

Liitteet

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 30 000 vuokranantajaa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Vuokranantajat ry

Rovaniemi jatkaa kipuamistaan Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – nyt sijalla kolme27.6.2024 14:00:44 EEST | Tiedote

Hopeamitalisti Turku hengittää Tampereen niskaan Suomen Vuokrantajien kaupunkirankingissa27.6.2024 12:05:24 EEST | Tiedote

Tampere pitää tiukasti kiinni Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingin kärkipaikasta jo neljättä vuotta putkeen27.6.2024 11:48:27 EEST | Tiedote

Vuokra-asunnon huolimaton lopputarkastus voi kostautua24.6.2024 09:45:00 EEST | Tiedote

Vuokrasuhteen päättyessä vuokranantajan tulee tarkastaa, että huoneisto on luovutettu siistinä ja tyhjänä. Kun kaikki vuokrasopimuksen mukaiset velvoitteet on todettu täytetyn, tulee vakuus palauttaa viivytyksettä. Suomen Vuokranantajien lakiasiantuntija Elina Vilponen muistuttaa, miksi vuokranantajan kannattaa tarkistaa huoneisto huolellisesti ennen vakuuden palauttamista, ja mitä vuokralaisen kannattaa ennen lopputarkastusta huomioida.