STTK ry.

STTK:n Antti Palola: Vihreä siirtymä voi olla Suomen uusi vihreä kulta, mutta se edellyttää osaamista

Vihreään siirtymään liittyvä teollisuus ja sitä tukevat puhtaat energiaratkaisut muodostavat laajan globaalin kasvualan, johon panostetaan kaikkialla - Kiinassa, Yhdysvalloissa ja useissa EU-maissa. Myös Suomi on puhtaan energian kärkimaita, mutta omahyväisyyteen ei ole aihetta.
─ Vihreän siirtymän tuotteiden ja palveluiden tuotannossa olemme esimerkiksi Ruotsia ja Tanskaa jäljessä. Tanskan tuulivoimaklusteri on maailman huippua, ja Pohjois-Ruotsissa tehdään todella suuria investointeja esimerkiksi akkuteollisuuteen sekä vedyn ja puhtaan teräksen tuotantoon, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

Suomessa monet vihreän siirtymän investointisuunnitelmat tuntuvat valitettavasti jäävänkin vain suunnitelmiksi.
─ Investointien konkretisoituminen edellyttäisi johdonmukaista ja yli hallituskausien ulottuvaa vihreää siirtymää tukevaa politiikkaa, joka samalla tukisi perinteisten vahvojen teollisuuden alojemme uudistumista. EU:n jäsenmaiden olisi lisäksi noudatettava yhteisiä valtiontukisäännöksiä, jotka ovat erityisesti pienten maiden kuten Suomen etu.

Palolan mielestä vihreä siirtymä voi olla Suomen uusi vihreä kulta, mutta sen saavuttamiseksi tarvitsemme lisää aktiivisia panostuksia työikäisten osaamiseen.
─ Näin pidetään palkansaajat mukana muutoksessa, turvataan osaavan työvoiman saanti yrityksille ja tuetaan tuotannon jalostusarvon nostoa. Valitettavasti hallitus kulkee osaamislinjauksissa vastavirtaan, Palola pahoittelee.

Suomi eturintamaan myös asenteissa

Pohjoismaiden neuvoston kyselyssä suomalaisten asenteet ilmastonmuutosta ja vihreää siirtymää kohtaan olivat kriittisempiä kuin muissa Pohjoismaissa. Ilmastonmuutokseen ei suhtauduta yhtä vakavasti, eikä vihreän siirtymän kasvumahdollisuuksiin uskota yhtä vahvasti. Suomessa palkansaajajärjestöt näkevät hyvin laajasti vihreän siirtymän mahdollisuudet, mutta peräänkuuluttavat valtiolta aktiivisia toimia kaikkien pitämiseksi mukana muutoksessa.
─ Pohjoismaat ovat meille kovia kirittäjiä myös vihreän siirtymän oikeudenmukaisessa toteutuksessa. Tarvitsemme Suomeen kipeästi toimia, joilla varmistamme alueellisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen muutoksen. Keskeiset toimet muissa Pohjoismaissa liittyvät juuri osaamisen varmistamiseen.

Antti Palola osallistuu tänään 26.6. Vetyklusterin Porin SuomiAreenalla järjestämään keskusteluun, jonka teema on Suomi – maailman paras paikka vedylle?.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

Lue lisää julkaisijalta STTK ry.

STTK: Samapalkkaisuusohjelman jatkaminen on tärkeää, myös liittojen yhteistyötä tasa-arvon edistämiseksi tarvitaan28.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Palkkatasa-arvon saavuttaminen edellyttää Suomessa vielä paljon työtä. STTK on kuitenkin tyytyväinen siihen, että samapalkkaisuusohjelma saa jatkoa vuosille 2024–2027. Ohjelman puitteissa palkkatasa-arvoa yritetään edistää muun muassa parantamalla palkkatietämystä sekä tukemalla työpaikkoja tasa-arvosuunnitelmien ja palkkakartoitusten laatimisessa. ─ Työehtosopimusosapuolten yhteistyö on keskeisessä roolissa palkkatasa-arvon edistämisessä. Samapalkkaisuusohjelma osaltaan kannustaa toimiin palkkaerojen umpeen kuromiseksi. Palkkausjärjestelmien kehittämisen lisäksi työehtosopimusosapuolten pitäisi arvioida myös esimerkiksi perhevapaisiin liittyviä palkkamääräyksiä ja muita työn ja perheen yhteensovittamiseen liittyviä sopimusehtoja tasa-arvonäkökulmasta, STTK:n juristi Ville Kirvesniemi painottaa. Koska Orpon hallituksen panos tasa-arvoasioihin on ensimmäisen vuoden aikana osoittautunut vaatimattomaksi, STTK toivoo, että samapalkkaisuusohjelmaa kehitettäisiin kunnianhimoisesti. Työssä on

STTK toivoo uusilta mepeiltä yhteistyötä palkansaajien suuntaan10.6.2024 13:01:59 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin uudet edustajat on valittu ja STTK:n hallitus onnittelee kaikkia Suomen uusia meppejä. ─ Uudet edustajamme ovat kokeneita ja osaavia poliitikkoja. Toivomme heiltä yhteistyötä palkansaajien suuntaan ja jatkoa sosiaalisen Euroopan kehittämiselle. Kaikki tarvitsevat säälliset työolot ja palkan, jolla tulee toimeen. Osaamisesta ja koulutuksesta on huolehdittava, jotta vihreä siirtymä ja digitalisaation eteneminen koetaan oikeudenmukaiseksi. Siirtolaisuuteen ja pakolaisuuteen liittyvät ongelmat ovat koko Euroopalle yhteisiä, joten populismin sijaan tarvitaan ratkaisuja, puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK harmittelee, että Suomessa äänioikeuttaan käytti vain hieman yli 40 prosenttia äänioikeutetuista. Äänestysprosentti oli jopa pienempi kuin edellisissä eurovaaleissa. ─ Demokratiassa vaalien pitäisi olla kansanvallan juhlaa, mutta Suomen suurin puolue oli nukkuvien puolue. Euroopan parlamentissa päätetään asioista, jotka heijastuvat tavalla tai toisella Suomen lai