HSY

Biojätteen mestariksi: Näin hallitset lajittelun kesähelteillä

Biojätteen keräys on laajentunut koko pääkaupunkiseudulle, kun tuhannet uudet kotitaloudet Helsingissä ovat saaneet alkukesän aikana oman biojäteastian. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY vinkkaa helpot niksit biojätteen sujuvaan lajitteluun ja kompostointiin kesähelteillä.

Käytä biojätteen pakkaamiseen mieluiten paperipussia, keittiön biojäteastiaksi käy mikä tahansa astia, vaikka koristeellinen kattila. HSY

Kuluneen vuoden aikana biojätteen keräys on alkanut vaiheittain 1–4 asunnon kiinteistöillä Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella. Monessa kodissa pohditaan, miten biojätteen lajittelun voi järjestää kätevästi. Etenkin kesähelteillä kannattaa kiinnittää huomiota siisteyden ylläpitoon.

- Sekajäteroskiksesta hajut saa parhaiten pois, kun lajittelee biojätteet huolellisesti omaan astiaansa. Astiaksi käy esimerkiksi kaunis kulho tai kattila, jota voi säilyttää tiskipöydällä käden ulottuvilla, vinkkaa HSY:n ympäristöasiantuntija Maija Laine

Kesällä ruoanlaitosta kertyy runsaasti biojätettä, joka kannattaa ehdottomasti lajitella. Tuoreet kasvikset, marjat ja grillattavat ovat kesäpöydän tähtiä, mutta niiden valmistuksesta syntyy paljon ruokajätteitä, kuten naatteja ja perkuutähdettä. Ruokailun jälkeen jäljelle voi jäädä esimerkiksi kalanruotoja ja maissintähkiä.

Näin pidät biojätteen siistinä ja raikkaana (5 + 1 keinoa):

1. Pakkaa oikein: Käytä biojätteen pakkaamiseen paperipussia, muovitonta kartonkipakkausta tai maatuvaa biojätepussia. Näin käsittely on siistimpää ja hajut voi sulkea pakettiin.
  2. Jäähdytä ja kuivata: Kuiva biojäte pysyy helpommin raikkaana. Anna siis biojätteen jäähtyä ja kuivahtaa ennen pussiin laittamista. Älä kaada nesteitä biojäteastiaan.
  3. Huolehdi astian ilmanvaihdosta: Säilytä paperista biopussia ilmavasti esimerkiksi reiällisessä astiassa. Kantta et tarvitse: sen käyttö estää kosteuden haihtumisen ja voi lisätä hajuja.
  4. Tee pohjasta kestävä: Laita biojätepussin pohjalle kananmunakenno, silputtua sanomalehteä tai käytettyä talouspaperia. Tämä parantaa pussin kosteuden kestävyyttä ja estää nesteiden vuotamisen.
  5. Vie ajoissa: Toimita biojäte suljettuna kotipihan biojäteastiaan mahdollisimman pian. Erityisesti eläinperäiset tuotteet kannattaa viedä heti.

+ 1 Jos kompostoit itse: Lisää kuiviketta jokaisella biojätteen vientikerralla. Kuivike pitää kompostin ilmavana, mikä on tärkeää hajujen ehkäisemiseksi ja kompostoinnin tehostamiseksi. Omaan kompostoriin voit kipata myös nesteet (toisin kuin biojäteastiaan).

Näillä vinkeillä pidät keittiön ja kompostorin siistinä ja raikkaana koko kesän!

Biojätteen lajittelu tukee kotimaista energiaomavaraisuutta

Biojätteen kierrätyksestä on hyötyä ilmastolle ja kiertotaloudelle, sillä se edistää kotimaista energia- ja lannoiteomavaraisuutta. Erilliskerätty tai kompostoitu biojäte palauttaa arvokkaat ravinteet, kuten typen ja fosforin, takaisin kiertoon. Lisäksi biojätteestä tuotetaan biokaasua, uusiutuvaa energiaa, mikä edistää ilmastotavoitteita. Vuonna 2023 HSY tuotti 4,5 miljoonaa kuutiometriä biokaasua keräämästään biojätteestä. Yhden ihmisen biojäte tuottaa ravinteet 65 leipälimppuun ja biokaasua sähkön ja lämmön tuotantoon. Pääkaupunkiseudun nelihenkisen perheen biojäte riittää sähköauton ajamiseen 600 kilometriä vuodessa.

Kurkkaa tarvittaessa biojätteen lajitteluohjeet.

Kompostoinnista löytyy tietoa verkkosivuilta: hsy.fi/kompostointi.

Jäteopas auttaa muissa lajittelupulmissa: hsy.fi/jateopas.

HSY – Puhtaasti parempaa arkea

Lue lisää julkaisijalta HSY

Tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt lievässä laskussa pääkaupunkiseudulla – linja-autojen päästöt vähenivät eniten14.6.2024 11:00:52 EEST | Tiedote

Tieliikenteen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt ovat kääntyneet laskuun pääkaupunkiseudulla, samoin kuin seudun muut ilmastopäästöt. HSY:n päästöseurannan mukaan tieliikenteen päästöt vähenivät noin kolme prosenttia vuonna 2023. Päästöjen lasku johtuu muun muassa kuorma-autoliikenteen vähenemisestä, polttoaineiden jakeluvelvoitteen hienoisesta kasvusta sekä liikenteen sähköistymisestä. Henkilöautoliikenteen päästöt eivät vähentyneet.

HSY:n hallituksen päätökset 14.6.202414.6.2024 10:23:51 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2025–2027. Hallitus päätti myös asettaa kuultavaksi HSY:n jätehuollon alustavan jätetaksan. Hallintolain mukainen kuulutus varmistaa kuntalaisille vaikuttamismahdollisuudet jätetaksan valmisteluvaiheessa. Jätemaksuilla katetaan esimerkiksi jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus sekä jätehuollon kehittäminen ja investoinnit. Hallitus päätti seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - HSY:n yhtymäkokoukselle esitetään Länsi-Helsingin raitiotien hankesuunnitelman hyväksymistä - hyväksyttiin Ilmala 2 vesitornin julkisivusaneerauksen ja sisätilojen purun hankesuunnitelma - Kivistö–Koillis-Espoon vesihuoltoverkoston rakentamisen urakan toteuttajaksi valittiin YIT Infra Oy - myyntilaskujen ja dokumenttien tulostus- ja välityspalvelut hank