Daikin Finland

Helleaalto ruuhkautti lämpöpumppujen asennuksen

Toukokuun puolivälin ja kesäkuun helleaallot toivat ilmalämpöpumppujen myyjille ruuhkan, kun ihmiset havahtuivat viilentämisen tarpeeseen. Lämpöpumppujen saatavuus on hyvä, mutta monilla paikkakunnilla asentajat ovat täystyöllistettyjä.

Nopea kesän tulo ja sitä seuranneet helleaallot ruuhkauttivat jäähdyttävien lämpöpumppujen asennukset monella paikkakunnalla. Alalla arvioidaan, että että asennusajoista voi olla pulaa myös syksyllä, kun ihmiset havahtuvat tilaamaan energiaa säästäviä lämmitysjärjestelmiä. Antero Tomson ja Mika Patjas asentamassa ilmalämpöpumpun ulkoyksikköä. Mauri Ratilainen

Jäähdyttävien lämpöpumppujen kysyntä rähjähti toukokuun puolivälissä, kun kevään ensimmäinen helleaalto asettui Suomen ylle. Lämpöpumppuja valmistavan ja maahantuovan Daikinin Suomen-toimitusjohtaja Mikko Ropponen kertoo, että asiakkaita neuvottiin varautumaan helteisiin ja jäähdytystarpeeseen jo varhain keväällä.

”Myös THL muistutti jo maaliskuussa, että helteen terveyshaittoihin ja poikkeuksellisen voimakkaisiin helleaaltoihin on syytä varautua. Mutta täytyy myöntää, että kenen tahansa oli vaikea uskoa liialliseen kuumuuteen, kun sää oli täysin talvinen vielä huhtikuun lopulla”, Ropponen toteaa.

Kevään tulo oli tänä vuonna poikkeuksellisen vauhdikas. Esimerkiksi Tampereella ulkolämpötila pyöri nollan molemmin puolin aivan huhtikuun loppuun saakka. Kaksi viikkoa myöhemmin päivälämpötilat alkoivat yltää jo hellelukemiin.

Ilmalämpöpumppuja hyvin saatavilla, asentajilla ruuhkaa

Ropposen mukaan laitteiden saatavuus on erittäin hyvä ainakin Daikinilla, joka valmistaa lämpöpumput Euroopassa. Sen sijaan asentajilta saattavat loppua kesäajan työpäivät kesken.

”Käytännössä yhden ilmalämpöpumpun asennukseen on varattava päivä. Kun asentajilla on oltava pätevyys kylmälaiteasennuksiin ja myös sähkötyöluvat, niin on helppo ymmärtää että hellekaudella asennusaikoja ei saa kovin nopeasti. Lämpöpumppujen asennukset voivat ruuhkautua myös syksyllä, kun ihmiset havahtuvat energiaa säästävän lämmitysjärjestelmän tarpeeseen”, Ropponen ennakoi.

Tänä vuonna jäähdyttävien lämpöpumppujen kysyntää on lisännyt kerrostalojen lisääntynyt viilennystarve. Monella työpaikalla tiloja viilennetään kesäkaudella, mutta vain joka kymmenes uusi asuinkerrostalo on varustettu järjestelmällä, joka pitää asuntojen lämpötilan siedettävänä hellekausien aikana.

”Viilentämisen tarpeeseen on havahduttu, kun helleaallot pitenevät ja sekä THL että Valvira ovat neuvoneet ihmisiä alentamaan ajoissa huonelämpötiloja etenkin pitkäaikaissairaiden ja vanhusten kodeissa. Tehokkain ja myös asumismukavuuden kannalta paras jäähdytyslaite on kiinteästi asennettava ilmalämpöpumppu tai viilennysjärjestelmä”, Ropponen sanoo.

Ropposen mukaan useimmissa kerrostaloissa nykyaikaisen, hiljaisen ilmalämpöpumpun ulkoyksikön voi asentaa parvekkeelle, jossa se ei muuta rakennuksen julkisivua. Koska lämpöpumpun asennus vaatii läpiviennin ulkoseinään, on muutostyöhön saatava taloyhtiön lupa ja tehtävä ilmoitus isännöitsijälle.

Mitä vaihtoehtoja asunnon viilentämiselle on tarjolla?

Erilaiset tuulettimet saavat sisäilman liikkelle ja voivat helpottaa oloa, mutta ne eivät viilennä ilmaa. THL:n ohjeen mukaan tuulettimia ei pidä käyttää yli 35 asteen lämpötiloissa, sillä silloin ne vain lisäävät kehon lämpökuormaa ja nesteen haihtumista iholta.

Pienet, veden haihduttamiseen perustuvat viilennyslaitteet taas ovat edullisia, mutta teholtaan vaatimattomia. Ne myös lisäävät sisäilman kosteutta, joka tekee olosta tukalamman.

Siirrettävät ilmastointilaitteet ovat tehokkaampia, mutta ne viilentävät vain yhden huoneen, vievät tilaa ja pitävät Kuluttaja-lehden testin mukaan asunnossa kovaa meteliä.

”Siirrettävät laitteet edellyttävät myös poistoilmaletkun johtamista hankalasti ikkunanraosta ulos. Ikkunaa on silloin hankala saada tiiviiksi, ja ulkoa virtaa poistoilman verran auringon lämmittämää, usein vain hieman viileämpää tai jopa yhtä kuumaa ulkoilmaa sisälle”, Daikinin tekninen päällikkö Jussi Kummu huomauttaa.

”Kaikkein tehokkainta viilentäminen on oikealla ilmalämpöpumpulla, joka poistaa samalla sisäilmasta kosteutta. Kuivempi sisäilma ei tunnu yhtä kuumalta ja vain asteen, parin jäähdytys riittää tekemään sisäilmasta miellyttävän viileän tuntuista”, Kummu neuvoo.

Tilojen viilentäminen onnistuu ilmalämpöpumpun lisäksi myös maalämpöpumppuun tai ilma-vesilämpöpumppuun kytkettävillä puhallinkonvektoreilla.

Kummun mukaan sisätilojen jäähdyttämisen kanssa kannattaa samalla vähentää auringon lämmittävää vaikutusta. Kaihtimet, verhot ja markiisit vähentävät sisätilojen lämpenemistä. Kun jäähdytetään, ovet ja ikkunat kannattaa tietysti pitää kiinni.

Jäähdytyksen tavoitelämpötila kannattaa asettaa vain pari astetta ulkoilmaa viileämmäksi. Ilmalämpöpumppu myös kuivaa sisäilmaa, joka tuntuu silloin viileämmältä. Langattoman kauko-ohjaimen lisäksi nykyaikaista ilmalämpöpumppua voi ohjata myös mobiililaitteen sovelluksella.
Lämpöpumpun sisäyksikkö sijoitetaan paikkaan, josta viileä ilma jakautuu koko huoneistoon mahdollisimman hyvin. Hiljaisen ilmalämpöpumpun sisäyksikön voi sijoittaa myös makuuhuoneeseen.

Lue lisää julkaisijalta Daikin Finland