Gummerus

Moninkertaisesti palkittu ruotsalaisdekkaristi Camilla Grebe kirjoitti karmivan jännärin tv- ja elokuva-alalla työskentelevän poikansa Carl-David Pärsonin kanssa

Ruotsin vuoden 2023 parhaaksi rikosromaaniehdokkaaksi noussut Vaihdokkaat (Gummerus) on äiti–poika-kirjoittajaduon ensimmäinen yhteinen teos. Tummasävyinen ja pahaenteinen psykologinen trilleri pitää sisällään jännitteisiä ihmissuhteita, yllätyksellisiä käänteitä ja klassista mökkikauhua.

Carl-David Pärson ja Camilla Grebe
Carl-David Pärson ja Camilla Grebe Kuvaaja: Pontus Höök

Esikoistyttärensä onnettomuudessa menettäneet Marika ja Leo muuttavat ainoan lapsensa kanssa mökkiin Sundbyn kylän laitamille. Pian heidän elämässään alkaa tapahtua epämiellyttäviä asioita: tavarat katoavat ja maa vavahtelee öisin. Nuori poliisi Alba saa töissä tapahtuneen väkivaltaisen purkauksen jälkeen siirron samaan kylään. Hän tutkii katoamistapausta, joka linkittyy sekä hänen omaan menneisyyteensä että Marikan ja Leon vuokraamaan mökkiin. Pian Alban ja Marikan tarinat alkavat punoutuu kammottavasti yhteen.

Camilla Grebe on saanut kahdesti Ruotsin ja pohjoismaiden parhaan rikosromaanin palkinnon. Hänen teoksiaan on myyty ympäri maailman yli 2,5 miljoonaa kappaletta. Greben poika Carl-David Pärson työskentelee elokuva- ja tv-tuotantojen parissa.

Camilla Grebe ja Carl-David Pärson: Vaihdokkaat
alkuteos Lånaren
suomentanut Petri Stenman
432 sivua
Äänikirjan lukija Karoliina Kudjoi

Carl-David Pärson ja Camilla Grebe
Kuvaaja: Pontus Höök
Vaihdokkaat-äänikirjan kansi
Camilla Grebe ja Carl-David Pärson: Vaihdokkat
Kansi: Michael Ceken

Gummerus

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse ja vapaa sana.

Lue lisää julkaisijalta Gummerus

Krista Pärmäkosken elämäkerta paljastaa menestyneestä maastohiihtäjästä visusti piilossa olleen puolen9.10.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

Sukupolvensa menestyneimmän hiihtäjän rohkea elämäkerta kertoo, miten maalaistyttö nousi ankaran lajin huipulle ja millaisia uhrauksia loistelias ura on vaatinut. Kirjassa Pärmäkoski kertoo ensimmäistä kertaa saamistaan paniikkikohtauksista ja vaikeasta keväästä 2023. 9.10. ilmestyvän elämäkerran Avoin – Krista Pärmäkoski (Gummerus) on kirjoittanut Yle Urheilun maastohiihtoon erikoistunut urheilutoimittaja Laura Arffman.

Tunnelmalliset joulukertomukset nyt lukijoiden toiveesta kovissa kansissa – Puuvillatehtaan joulutarinat (Gummerus) ilmestyy Turun kirjamessuilla3.10.2024 09:22:33 EEST | Tiedote

Historiallisen romantiikan kuningattaren Ann-Christin Antellin hurmaavat Puuvillatehdas-trilogian maailmaan sijoittuvat joulutarinat julkaistaan painettuna yhteisniteenä lukijoiden toiveesta. Mukana ovat ääni- ja e-kirjoina ilmestyneet Joulu Örndahlin ruukissa (2022) ja Loviisan joulu (2023) sekä täysin uusi tarina Joulu Falken linnassa. Puuvillatehtaan joulutarinat (Gummerus) ilmestyy huomenna perjantaina 4.10. Turun kirjamessuilla.

ENNAKKOTIEDOTE: Biotekniikkaa ja tekoälyä – Kaliforniassa asuvan kirjailija-tiedemies Hannu Rajaniemen lähitulevaisuuteen sijoittuva trilleri julkaistaan Helsingin kirjamessuilla2.10.2024 09:46:56 EEST | Tiedote

Varjomi (Gummerus) on Hannu Rajaniemen viides tieteisromaani. Pandemioiden vuosikymmenten jälkeiseen aikaan sijoittuvassa huikeassa tulevaisuusvisiossa ihmiskunta on jakautunut globaalin biotekniikkayhtiön terveysteknologialla suojautuneisiin ja tee-se-itse-rokotteita kehittäviin biohakkereihin. Teos pohtii, kuka saa päättää, mitä kehoissamme tapahtuu. Hannu Rajaniemi esiintyy Helsingin kirjamessuilla lauantaina 26.10.2024.