DÄCKEN PÅ TUNGA FORDON ÄR I VINTERSKICK - Däckkraven skärps i samband med totalrevisionen av vägtrafiklagen
Däckkraven för tunga fordon vintertid har under de senaste åren skärpts betydligt i Sverige, Norge och Ryssland. Enligt kommunikationsministeriet kommer alla däckbestämmelser i Finland att revideras i samband med totalrevisionen av vägtrafiklagstiftningen. Avsikten är att lagförslagen i anslutning till reformerna behandlas under riksdagens höstsession 2016.
Alla centrala ändringar samtidigt
Däckbranschens tekniska forum har publicerat ett förslag till däckkrav för tunga fordon vintertid. Med förslaget eftersträvas en förbättring av säkerhet och framkomlighet i vintertrafiken. ”Skärpningen av däckkraven borde ske på samma sätt som man gjort i grannländerna, samtidigt för alla centrala faktorers del”, betonar Juha Mustakangas, ordförande för däckbranschens tekniska forum.
Förslaget gäller lastbilar och bussar samt släpvagnar, vilkas totalvikt överskrider 3,5 ton. Bilens drivaxlar skall under vintermånaderna december, januari och februari förses med vinterdäck som är märkta med M+S eller 3PMSF. På styrande och drivande axlars däck skall mönsterdjupet vintertid vara minst 5 mm samt på övriga axlars däck och släpvagnar minst 3 mm. De nya kraven skulle gälla också utländska fordon som körs i finländsk trafik.
Obetydliga kostnader för transportbolagen
Polisen, Bildäcksförbundet och Trafikskyddet arrangerade 12.2.- 20.3.2015 däckkontroller på åtta olika orter i Finland och längs riksväg 21. I däckundersökningen kontrollerades sammanlagt 645 tunga fordon eller fordonskombinationer, av vilka knappa 15 procent var registrerade utomlands. Antalet lastbilsdäck var sammanlagt 4 534 och för släpvagnarnas del undersöktes 4 502 stycken däck.
I däckundersökningarna påträffades endast 0,4 procent olagliga däck (under 1.6 mm). Av de kontrollerade däcken var endast 2,4 procent sådana som inte uppfyllde de av däckbranschens tekniska forum föreslagna skärpta mönsterdjupskraven (minst 3 mm eller 5 mm beroende på däckets placering) för däck i vinterbruk. Samtidigt konstaterades, att det föreslagna kravet som gäller vinterdäck på drivaxlarna i vart femte fall inte uppfylldes.
”I skenet av denna undersökning skulle vårt förslag till mönsterdjupskrav vintertid inte förorsaka tilläggskostnader för den tunga trafiken genom att de däck som idag används redan nu, med ett fåtal undantag, uppfyller de föreslagna minimimönsterdjupen. Också den kostnadsverkan som vinterdäcksförslaget för drivhjulsdäckens del skulle betyda, kommer sannolikt att bli synnerligen liten”, menar Mustakangas.
Tilläggsuppgifter:
Däckbranschens tekniska forums ordförande Juha Mustakangas, tel. 010 401 7758
Däckkrav för tunga fordon vintertid (Däckbranschens tekniska forum, 2015)
www.autonrengasliitto.fi
Däckbranschens tekniska forum
Däckbranschens tekniska forum är en grupp bestående av däckbranschens tekniska experter med uppgift att definiera däckbranschens gemensamma budskap i centrala däckfrågor. I expertgruppen är Bildäcksförbundet r.f., Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Nokian Däck Abp och Oy Suomen Michelin Ab representerade. Ordförande är Juha Mustakangas som representerar Bildäcksförbundet r.f.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
Myöhästynyt kevät luo ruuhkaa rengasliikkeisiin26.4.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Takatalvi pysäytti vauhdilla alkaneen rengassesongin, ja jo aiemmin alle vaihdettuja kesärenkaita vaihdettiin takaisin talvirenkaiksi. Kun rengassesonki pyörähtää jälleen vappuviikolla käyntiin, tarvitaan renkaanvaihdossa malttia ja rauhallista mieltä.
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum