Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

VAR FJÄRDE KÖR MED RISKDÄCK - I däckratsiorna kontrollerades över 2 200 däckserier

Dela
BILDÄCKSFÖRBUNDET/TRAFIKSKYDDET/POLISEN, PRESSMEDDELANDE 17.9.2015. I däckratsiorna som arrangerades förra veckan kontrollerades däcken på sammanlagt 2 224 person- och paketbilar runt om i Finland. Enligt Bildäckförbundets utredning kunde man i cirka var fjärde bil konstatera brister i däckens mönsterdjup, lufttryck eller däcktyp. Detta innebär att nästan dubbelt flera bilister än senaste höst kör med dåliga däck i trafiken.
Bild 1. Informativa däckratsior arrangerades senaste vecka på 9 orter. I däckratsiorna kontrollerades däcken på över 2 200 person- och paketbilar.
Bild 1. Informativa däckratsior arrangerades senaste vecka på 9 orter. I däckratsiorna kontrollerades däcken på över 2 200 person- och paketbilar.

Uppgifterna har samlats in från däckratsiorna som arrangerades 7.9.-11.9. i Helsingfors, Jyväskylä, Björneborg och i trakterna kring Kuopio och Rovaniemi. Resultaten jämförs med urvalet på dryga 2 500 bilar från senaste hösts däckratsior på samma orter, vilket också utvisar tendensen i utvecklingen av däckens skick. Hösten 2014 kontrollerades i hela landet däcken på nästan 9 000 person- och paketbilar.

Dåliga däck (mönsterdjup 0-2 mm) hade hela 18 procent av bilisterna, medan andelen hösten 2014 var endast 12,2 procent. ”Den kärva ekonomiska situationen inverkar också på däckanskaffningen. Uppenbarligen har mången bilist skjutit upp anskaffningen av nya däck och i stället kört med slitna däck. Förhoppningsvis har detta inte skett på bekostnad av säkerheten” konstaterar kampanjchef Risto Keskiruokanen från Bildäcksförbundet.

Däcktrycket bättre än förut

Däremot har bilisterna bättre än förut skött däckens lufttryck. Minst 0,5 bars skillnader i lufttrycket på däck, som befann sig på samma axel, påträffades hos 5,4 procent av bilarna medan tryckskillnaderna föregående år var 8,9 procent. Däcktrycket inverkar väsentligen på bilens köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens användningstid.

Det är skäl att kontrollera däcktrycket månatligen och reglera lufttrycket enligt belastningen. Däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) har sedan senaste höst varit obligatoriskt på nya bilar. Däcktrycksvakten har underlättat kontrollen av däcktrycket, men man måste även i framtiden böja sig ner för att reglera däcktrycket.

Minskad användning av vinterdäck i sommarbruk

I denna hösts däckratsior påträffades vinterdäck hos 4,4 procent av bilisterna eller en mindre andel än någonsin förut. Uppmaningen att använda däck enligt rådande väglag börjar så småningom inverka. Ett dubbfritt vinterdäck avsett för nordiska vinterförhållanden är rentav odugligt för körning på våt asfalt.

Höstens snabbt växlande körförhållanden för med sig utmaningar i valet av däck. Inför höstens blötfören uppmanas bilisterna att förse sina bilar med ordentliga sommardäck som lämpar sig för vått väglag. ”Minst lika viktigt är det att byta till vinterdäck i tid före höstens första halka. Utöver rätt valda däck bör också attityderna och körsättet småningom anpassas till vinterns krav, i allmänhet redan i oktober”, poängterar Keskiruokanen.

Tilläggsuppgifter:

Kampanjchef Risto Keskiruokanen, Bildäcksförbundet r.f, GSM 0400 698 216
www.autonrengasliitto.fi eller www.rengasratsia.fi

Bilagor:

Bilaga 1. Ortvisa resultat från däckratsiorna 2015
Bilaga 2. Stora däcktryckskillnader i höstens däckratsior 2007-2015
Bilaga 3. Vinterdäck i höstens däckratsior 2006-2015

Bilder:

Bild 1. Däckrådgivning
Bild 2. Lufttryck
Bild 3. Mönsterdjup

Hemsidor:

www.rengasratsia.fi
www.autonrengasliitto.fi

Bilder

Bild 1. Informativa däckratsior arrangerades senaste vecka på 9 orter. I däckratsiorna kontrollerades däcken på över 2 200 person- och paketbilar.
Bild 1. Informativa däckratsior arrangerades senaste vecka på 9 orter. I däckratsiorna kontrollerades däcken på över 2 200 person- och paketbilar.
Ladda ned bild
Bild 2. Denna höst kunde man på cirka var fjärde bil konstatera brister i däckens mönsterdjup, lufttryck eller äcktyp.
Bild 2. Denna höst kunde man på cirka var fjärde bil konstatera brister i däckens mönsterdjup, lufttryck eller äcktyp.
Ladda ned bild
Bild 3. Däck vars mönsterdjup är under 2,5 mm klassificeras i sommardäcksundersökningen som dåligt. Säkerhetsrekommendation i blötföre är minst 4 mm.
Bild 3. Däck vars mönsterdjup är under 2,5 mm klassificeras i sommardäcksundersökningen som dåligt. Säkerhetsrekommendation i blötföre är minst 4 mm.
Ladda ned bild
Bilaga 1. Ortvisa resultat från däckratsiorna 2015
Bilaga 1. Ortvisa resultat från däckratsiorna 2015
Ladda ned bild
Bilaga 2. Stora däcktryckskillnader i höstens däckratsior 2007-2015
Bilaga 2. Stora däcktryckskillnader i höstens däckratsior 2007-2015
Ladda ned bild
Bilaga 3. Vinterdäck i höstens däckratsior 2006-2015
Bilaga 3. Vinterdäck i höstens däckratsior 2006-2015
Ladda ned bild

Länkar

Om

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Sedan hösten 1997 har Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och Polisen i samverkan arrangerat en årligen återkommande övervaknings- och informationskampanj med fokus på person- och paketbilars sommardäck. Däckratsiakampanjerna har på ett effektivt sätt fått bilisterna att fästa uppmärksamhet vid däckens höstskick. Däckens skick har väsentligt förbättrats under årens lopp. Kampanjen hör till European Road Safety Charter, som är en del av EU:s trafiksäkerhetsprogram.

Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye