VAR FJÄRDE KÖR MED RISKDÄCK - I däckratsiorna kontrollerades över 2 200 däckserier

Uppgifterna har samlats in från däckratsiorna som arrangerades 7.9.-11.9. i Helsingfors, Jyväskylä, Björneborg och i trakterna kring Kuopio och Rovaniemi. Resultaten jämförs med urvalet på dryga 2 500 bilar från senaste hösts däckratsior på samma orter, vilket också utvisar tendensen i utvecklingen av däckens skick. Hösten 2014 kontrollerades i hela landet däcken på nästan 9 000 person- och paketbilar.
Dåliga däck (mönsterdjup 0-2 mm) hade hela 18 procent av bilisterna, medan andelen hösten 2014 var endast 12,2 procent. ”Den kärva ekonomiska situationen inverkar också på däckanskaffningen. Uppenbarligen har mången bilist skjutit upp anskaffningen av nya däck och i stället kört med slitna däck. Förhoppningsvis har detta inte skett på bekostnad av säkerheten” konstaterar kampanjchef Risto Keskiruokanen från Bildäcksförbundet.
Däcktrycket bättre än förut
Däremot har bilisterna bättre än förut skött däckens lufttryck. Minst 0,5 bars skillnader i lufttrycket på däck, som befann sig på samma axel, påträffades hos 5,4 procent av bilarna medan tryckskillnaderna föregående år var 8,9 procent. Däcktrycket inverkar väsentligen på bilens köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens användningstid.
Det är skäl att kontrollera däcktrycket månatligen och reglera lufttrycket enligt belastningen. Däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) har sedan senaste höst varit obligatoriskt på nya bilar. Däcktrycksvakten har underlättat kontrollen av däcktrycket, men man måste även i framtiden böja sig ner för att reglera däcktrycket.
Minskad användning av vinterdäck i sommarbruk
I denna hösts däckratsior påträffades vinterdäck hos 4,4 procent av bilisterna eller en mindre andel än någonsin förut. Uppmaningen att använda däck enligt rådande väglag börjar så småningom inverka. Ett dubbfritt vinterdäck avsett för nordiska vinterförhållanden är rentav odugligt för körning på våt asfalt.
Höstens snabbt växlande körförhållanden för med sig utmaningar i valet av däck. Inför höstens blötfören uppmanas bilisterna att förse sina bilar med ordentliga sommardäck som lämpar sig för vått väglag. ”Minst lika viktigt är det att byta till vinterdäck i tid före höstens första halka. Utöver rätt valda däck bör också attityderna och körsättet småningom anpassas till vinterns krav, i allmänhet redan i oktober”, poängterar Keskiruokanen.
Tilläggsuppgifter:
Kampanjchef Risto Keskiruokanen, Bildäcksförbundet r.f, GSM 0400 698 216
www.autonrengasliitto.fi eller www.rengasratsia.fi
Bilagor:
Bilaga 1. Ortvisa resultat från däckratsiorna 2015
Bilaga 2. Stora däcktryckskillnader i höstens däckratsior 2007-2015
Bilaga 3. Vinterdäck i höstens däckratsior 2006-2015
Bilder:
Bild 1. Däckrådgivning
Bild 2. Lufttryck
Bild 3. Mönsterdjup
Hemsidor:
Bilder






Länkar
Om

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum