HSL:n uusi runkolinja 560 luo yhteyden Itä-Helsingin ja Kehäradan välille
Linja 560 liikennöi ruuhka-aikaan tiheästi noin 7-8 minuutin välein. Viikonloppuisin vuorovälit ovat 10-15 minuuttia ja vuorokauden hiljaisimpina tunteina 20-30 minuuttia. Liikennöintiaika on arkisin noin klo 4.45-23.30 ja viikonloppuina noin klo 5.30-23.30.
Pysäkkien tiheyttä on karsittu vakioreitteihin verrattuna, jotta liikennöinti säilyisi raideliikennemäisen sujuvana. Bussien kulkua nopeuttavat myös liikennevaloetuudet. Pysäkkien sijoittelussa tärkeänä kriteerinä ovat olleet hyvät vaihtoyhteydet. Myös polkupyörien liityntäpysäköintiin kiinnitetään erityistä huomiota. Reitin kokonaispituus on 25 kilometriä ja matka-aika Vuosaaresta Myyrmäkeen on 50 minuuttia ja Rastilasta lähdettäessä 60 minuuttia.
Runkolinja 560 on HSL:n toinen runkolinja. Ensimmäisestä runkolinjasta 550 on saatu hyviä kokemuksia vajaan kymmenen vuoden aikana. Myös kansainvälisten kokemusten mukaan linjaston selkeys ja vuorovälin tiheys lisäävät bussilla matkustamista ja joukkoliikenteen käyttöä. HSL:n arvion mukaan linja 560 merkitsee noin 600 000 lisämatkaa vuodessa ja 0,5 miljoonan euron lisäystä lipputuloihin. Lisäkustannukset syksyn 2015 liikennöintimuutoksista ovat noin 2,6 miljoonaa euroa.
Reittimuutoksia Vuosaaressa, Kivikossa ja Kontulassa
Syksyllä 2015 linjasto muuttuu eniten Vuosaaressa. Linja 78, Vuosaaren satama–Mellunmäen metroasema–Malmi, lakkautetaan. Samalla numerolla alkaa liikennöidä uusi väliaikainen ruuhkalinja, joka kulkee väliä Kontulan metroasema–Kivikko–Malmin sairaala. Bussin liikennöinti lakkaa, kun Kivikon liittymä valmistuu arvion mukaan syksyllä 2016.
Myös linjan 90 reitti muuttuu yhteydeksi Vuosaaren metroasema–Aurinkolahti–Vuosaaren satama. Nyt bussi ajaa reittiä Vuosaaren metroasema–Kallvikintie. Linjan 96 uusi reitti on Porslahdentie – Vuosaaren metroasema. Linjan 98 reitti lyhenee välille Itäkeskuskuksen metroasema–Marjaniemi–Rastilan metroasema. Linja 98A lopetetaan. Linjan 57 reittiä jatketaan Latokartanosta Kivikon kautta Kontulaan, kun Kivikon liittymä valmistuu arviolta syksyllä 2016.
Yhteyshenkilöt
Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884, ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpi, p. 4766 4350
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme