14.6.2019: Opettajat mukaan teknologioiden, oppimisympäristöjen ja -menetelmien suunnitteluun
Osallistava suunnittelu vaihtoehtona ylhäältä ohjatulle toimintamallille
– Osallistava suunnittelu on ennemminkin lähestymistapa suunnittelu- ja kehittämistyöhön kuin menetelmä. Keskeistä on antaa käyttäjille tasavertaiset mahdollisuudet osallistua suunnitteluun yhdessä tutkijoiden, suunnittelijoiden ja kehittäjien kanssa, kertoo FM Ari Tuhkala.
Kouluympäristössä tehdyt aiemmat osallistavan suunnittelun tutkimukset on tehty pääsääntöisesti oppilaiden kanssa, joten Tuhkalan väitöskirjassa keskityttiin opettajiin. Tuhkala kartoitti opettajia käsittelevät tutkimukset viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja osallistui kahteen kansainväliseen tutkimushankkeeseen. Ensimmäinen hanke oli oppimistilojen hallintaan tarkoitetun mobiilisovelluksen kehittäminen vuonna 2016 valmistuneeseen Valteri Onerva koulun toimipisteeseen. Toinen oli uuden Teknologiaymmärrys-oppiaineen pilotoiminen kolmessatoista tanskalaisessa peruskoulussa.
Osallistava suunnittelu lähtökohdaksi koulun kehittämistyöhön
Väitöskirjan tärkein anti on, että se laajentaa osallistavan suunnittelun tutkimuskenttää uudelle alueelle. Kahdessa hankkeessa tehdyt havainnot on yhdistetty kirjallisuudesta kartoitettuun aiempaan tietämykseen, joiden pohjalta ehdotetaan kolmea toimenpidettä.
Ensiksi tunnistetaan erilaisten käyttäjäryhmien roolit, tarpeet, oikeudet ja velvollisuudet, jotta voidaan ennakoida mahdolliset ristiriidat eri käyttäjäryhmien välillä. Toiseksi kehittämistyö perustellaan opettajille mahdollisuutena velvollisuuden sijaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kehittämistyön ei pitäisi olla opettajalle vain uusi velvollisuus, vaan hänen täytyy saada jotain konkreettista hyötyä osallistumisestaan. Kolmanneksi kehittämistyön tuloksena pitäisi syntyä yhteisöjä, joissa hankkeen tavoitteita jatketaan ja jotka avautuvat uusille toimijoille.
– Osallistava suunnittelu on vaihtoehtoinen lähestymistapa ylhäältä ohjatulle toimintamallille, esimerkiksi silloin kun uutta teknologiaa integroidaan kouluun. Väitöskirjassa rakennetaan pohja tällaiselle kehittämistyölle, sen sijaan että siihen tarjottaisiin valmista ratkaisua, Tuhkala toteaa.
FM Ari Tuhkalan koulutusteknologian väitöskirja "Participatory Design: an Approach for Involving Teachers as Design Partners" tarkastustilaisuus on perjantaina 14.6.2019 klo 11.00 Jyväskylän yliopiston vanhassa juhlasalissa (S212). Vastaväittäjänä on professori Arnold Pears (KTH Royal Institute of Technology, Ruotsi) ja kustoksena on professori Tommi Kärkkäinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on englanninkielinen.
Ari Tuhkala kirjoitti ylioppilaaksi Raahen lukiosta vuonna 2001. Hän on valmistunut myös restonomiksi matkailualalta vuonna 2006. Hän valmistui vuonna 2014 filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan koulutusteknologia. Tuhkala aloitti informaatioteknologian tiedekunnassa ensin tutkimusavustajana sekä sovelluskehittäjänä, jonka jälkeen tohtorikoulun rahoituksella vuodesta 2015.
Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 92, Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7782-5 (PDF). Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7782-5 (PDF).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ari Tuhkala
ari.tuhkala@gmail.com
puh. 050 501 7424
Jyväskylän yliopisto, informaatioteknologian tiedekunta
Kati ValpeTiedottaja
Puh:0400 247 458viestinta@jyu.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tasavallan presidentti pitää ensimmäisen Martti J. Kari -muistoluennon Jyväskylän yliopistossa22.11.2024 16:30:07 EET | Tiedote
Martti J. Kari -muistoluento 3.12.2024 klo 15.00–16.00, Jyväskylän yliopiston juhlasali, päärakennus (C), Seminaarinkatu 15, Jyväskylä.
Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote
FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.
Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote
Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.
Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote
Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.
Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote
KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme