23 000 Instagram-kuvaa ja saunanlauteilta lähtenyt kasvutarina – elämyksellinen tapahtuma on tehokas arvonluoja
Vaikka yhä suurempi osa vuorovaikutuksesta tapahtuu verkossa, markkinointitapahtumilla ja messuilla säilyy silti merkittävä rooli arvoa luovien kohtaamisten mahdollistajana. Tämä käy ilmi kauppatieteen maisteri Elina Koiviston tuoreesta väitöskirjasta, joka perustuu laajaan Slushissa, kansainvälisillä muotialan messuilla ja Louis Vuittonin markkinointitapahtumissa kerättyyn aineistoon.
Koiviston mukaan taitavasti rakennettu asiakaskokemus tuottaa elämyksiä vetoamalla osallistujien aisteihin ja mieleen sekä tarjoamalla mahdollisuuden vuorovaikutukseen. Lisäksi se kertoo brändin tarinan kuluttajalle mieleen jäävällä, tunnesidettä ja siten brändiuskollisuutta vahvistavalla tavalla. Louis Vuittonin kaltaisten luksusmerkkien tapahtumissa kuluttajat myös innostuvat ja inspiroituvat yhdessä, mikä vahvistaa entisestään brändimielikuvaa ja lujittaa asiakassuhdetta.
”Louis Vuittonin tapahtumassa osallistujat pääsivät esimerkiksi näkemään, kuinka luksuslaukkuja valmistetaan ja kokemaan, millaista on kävellä catwalkilla. Tapahtuma myös inspiroi jakamaan brändin tarinaa, ja lopulta sen pohjalta syntyi lähes 23 000 kuvapostausta Instagramiin – iso näkyvyys oikeassa kohderyhmässä”, kertoo Koivisto.
Muotialan kasvuyrityksille alan kansainväliset ammattilaismessut ovat tärkeä paikka, jossa luoda suhteita ja tehdä vaikutus toimialan tärkeisiin portinvartijoihin kokemuksellisin keinoin. Kasvuyritystapahtuma Slushissa fyysiset kohtaamiset taas mahdollistavat serendipiteetin eli ennalta arvaamattomien onnekkaiden sattumien ketjun – ja siten alkusysäyksen monelle kasvutarinalle.
”Monissa Slushiin liittyvissä haastatteluissa mainittiin onnekas tapahtuma, jolla oli kauaskantoiset seuraukset; esimerkiksi sijoittajan tapaaminen saunanlauteilla tai hieman resuisen messuvieraan paljastuminen pitkään tavoitelluksi amerikkalaiseksi toimitusjohtajaksi. Joku voisi kiittää pelkästään onnea, mutta lopulta nämäkin tapahtumat ovat seurausta hyvästä valmistautumisesta, avoimesta mielestä sekä kyvystä tarttua tilaisuuteen.”
Fyysinen kohtaaminen laajenee digitaaliseen ympäristöön
Kohtaamisten arvo on paljon enemmän kuin tapahtuman jättämä muistijälki. Fyysinen kohtaaminen laajenee usein vauhdilla myös digitaaliseen ympäristöön, kun tapahtumien osallistujat jakavat kuvia Instagramissa, antavat suosituksia Facebookissa ja verkostoituvat Linkedinissä.
Elina Koivisto haastatteli väitöskirjaansa varten kymmeniä toimitusjohtajia ja markkinointipäättäjiä sekä tapahtumissa käyneitä asiakkaita. Helposti toistettavaa ja aina onnistuvaa menestysreseptiä hän ei löytänyt, mutta paria kultaista ohjetta kaikkien tapahtumajärjestäjien kannattaisi noudattaa.
”Strategia on pidettävä kirkkaana ja kohderyhmä tunnettava. Tapahtuman tavoitteet kannattaa määritellä niin, että ne tukevat yrityksen strategisia tavoitteita. Kohderyhmän maailman tunteminen auttaa tarjoamaan kiinnostavaa sisältöä ja inspiroivia jakamisen mahdollisuuksia.”
Elina Koivisto väittelee Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 14. syyskuuta klo 12 (Runeberginkatu 22-24, Helsinki, juhlasali H-326).
Väitöskirjatutkimusta tuki Suomen Messusäätiö.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elina Koivisto
p. 040 353 8400
elina.koivisto@aalto.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu noin 13 000 opiskelijaa ja yli 4 500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto
Millainen luonto elvyttää? Aalto-yliopiston tutkijat avaavat erilaisten viherympäristöjen elvyttävyyden näkyviä ja näkymättömiä piirteitä21.11.2024 10:30:09 EET | Tiedote
Lähellä oleva luonto tekee hyvää – mutta miksi ja miten? Maisema-arkkitehtuurin tutkijat pureutuvat tuoreessa tutkimuksessaan viherympäristöjen elvyttävyyteen selvittämällä mitkä näkyvät ja näkymättömät ominaisuudet suomalaisissa metsissä ja toisaalta japanilaisissa puutarhoissa tukevat ihmisten elpymistä.
Yhä harvempi yliopisto-opiskelija jää kotiseudulleen Suomen suurimmissa kaupungeissa – uusi selvitys näyttää kaupunkikohtaiset erot20.11.2024 09:45:00 EET | Tiedote
Aalto-yliopiston kaupunkitaloustieteen tutkimusryhmä AlueAvain on tarkastellut Tilastokeskuksen yksilötason rekisteriaineistojen avulla yliopisto-opiskelijoiden muuttoliikkeitä Suomen suurimmissa kaupungeissa viimeisten 20 vuoden aikana. Tarkastelussa vertailtiin erikseen pääkaupunkiseudun kuntia sekä Tamperetta, Turkua ja Oulua.
Uusi teknologia tuo immersiivisen tilaäänen kaikkien ulottuville20.11.2024 07:47:00 EET | Tiedote
Tutkijat ovat kehittäneet ainutlaatuisen äänentallennusteknologian, joka mahdollistaa immersiivisen äänimaailman tallentamisen tavallisilla mikrofoneilla ja edullisella lisälaitteella.
Tutkijoiden kehittämä menetelmä mullistaa sähköautojen akkujen kierrätyksen19.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Uuden teknologian avulla käytetyt litiumakut voidaan kierrättää turvallisesti ja ympäristöystävällisesti, ja esimerkiksi litiumin talteenottoaste voidaan nostaa muutamista prosenteista jopa yli 70 prosenttiin.
Virtuaalinen synnytysvalmentaja auttaa kohtaamaan synnytyspelkoa18.11.2024 13:03:28 EET | Tiedote
Ensimmäisten tulosten perusteella synnytyspelko on vähäisempää uuden Natal Mind -sovelluksen käyttäjillä kuin kontrolliryhmässä. Tutkimus on kuitenkin vielä kesken.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme