Baltia ja Pohjoismaat suomalaisten suosiossa, myös kaukokohteet kasvussa

Jaa
Suomalaisten ulkomaan matkasuunnitelmissa tänäkin vuonna kärkikolmikon muodostavat Pohjoismaat, Baltia ja muu Eurooppa, kertoo Matkamessujen teettämä vuosittainen tutkimus. Kaukokohteet kasvattavat vähitellen suosiotaan. Erikoisempiin kohteisiin, kuten Afrikkaan, Aasiaan tai Etelä-Amerikkaan aikoo suunnata 12 % suomalaisista, kun viime vuonna vastaava luku oli 9 %. Ulkomaan lomasuunnitelmissa korostuvat kaupunkilomat ja rantalomat sekä risteilyt.

- Globalisaatio näkyy myös matkailussa. Vaikka erikoisemmat kohteet ovat vielä marginaalisia, on maapallon kutistuminen selvästi nähtävissä kaukokohteiden suosion kasvussa, sanoo tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen TNS Gallupista.

Suomalaiset suunnittelevat matkustavansa ahkerasti kotimaassa. Vain 5 % suomalaisista arvioi, ettei aio matkailla kotimaassa vuoden 2013 aikana. Puolet kotimaan matkasuunnitelmista suuntautuu sukulaisten ja tuttavien luo. Lisäksi aiotaan matkustaa omalle tai vuokratulle mökille.

Itse suunniteltu matka suosituin


Matkailualan yritykset tarjoavat monenlaisia mahdollisuuksia varata ja ostaa matkoja. Erilaisista matkatyypeistä suomalaisia kiinnostaa eniten itse suunniteltu matka, jolloin myös tarvittavat varaukset tehdään itse. Tällainen matkatyyppi on 43 % mielestä houkuttelevin. Seuraavaksi suosituimpia ovat valmismatkat, jotka puhuttelevat noin viidennestä suomalaisista. Matkat, ruokailut ja monipuoliset aktiviteetit sisältävä "all inclusive" -matka on saavuttanut noin 10 % suosion.

- Yksilöllisyyden korostuminen trendinä näkyy myös matkailussa. Matkojen kirjo on monipuolistunut, ja mm. teemamatkoja räätälöidään mitä erilaisimpien aiheiden ympärille, kertoo toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti Suomen matkatoimistoalan liitosta.

Kuluttajien lomamatkasuunnitelmia vuodelle 2013 kartoitettiin Matkamessujen teettämässä Lomamatkaennusteessa, jota varten haastateltiin noin 1 100 vastaajaa. Samalla selvitettiin myös vuoden 2012 aikana toteutuneita matkoja.

Matkailusta ei tingitä talouden taantumassa


Suomalaiset matkustivat vuoden 2012 aikana samaan tapaan kuin edellisvuonnakin. Taloudellinen epävarmuus ei vaikuttanut matkustamiseen kotimaassa, sillä 71 % suomalaista kertoi tehneensä viime vuoden aikana kotimaan matkan. Vuonna 2011 vastaava luku oli 70 %. 

Vuonna 2012 ulkomaille matkusti 55 % vastaajista. Suosituimmat kohteet olivat Pohjoismaat ja Baltia, joihin suunnatuissa matkoissa oli 4-5 prosenttiyksikköä kasvua edellisvuoteen verrattuna.

Matkailuajoneuvo sopii kotimaan kiertomatkoille


Noin viidenneksellä suomalaisista on kokemuksia ajoneuvomatkailusta ja joka kymmenes olisi kiinnostunut kokeilemaan sitä. Selvästi parhaiten matkailuauton koetaan sopivan kotimaan kiertomatkaan, jonka aikana pysähdytään yöpymään useissa kohteissa. Ajoneuvomatkailun hyvinä puolina nähdään vapaus valita omat reitit ja aikataulut sekä pysähtymis- ja ruokailupaikat. Tietoa tarvitaan erityisesti ajoneuvon hallinnasta ja huoltamisesta sekä matkalla tarvittavien tavaroiden pakkaamisesta. Matkamessujen kanssa samanaikaisesti järjestettävät Caravan-messut esittelee uusia matkailuajoneuvoja ja kertoo ajoneuvomatkailun mahdollisuuksista.

Tutkimustulokset: TNS Gallup Lomamatkaennuste 2013. Gallup Forumissa esitettyihin kysymyksiin vastasi väestöä edustavasti 1099 vastaajaa. Tutkimus toteutettiin viikoilla 48-49/2012. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä.

Lomamatkaennuste on suomalaisten oma arvio tehdyistä matkoista ja tulevista matkasuunnitelmista. Lomamatkaennuste sisältää myös tilastoimattomat matkat (mm. matkat mummolaan tai mökille) ja tulokset eivät ole vertailtavissa matkanjärjestäjien tilastojen kanssa.

Lisätietoja:
Suomen Messut, tiedottaja Riikka Luomanpää, 050 540 4231, riikka.luomanpaa@finnexpo.fi
TNS Gallup, tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen, 050 560 3186, anne.lahtinen@tnsglobal.com
Suomen Matkatoimistoalan liitto, toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti, 040 575 1303, heli.maki-franti@smal.fi

www.matkamessut.fi
www.facebook.com/matkamessut

Matkamessujen kuvia: http://mediabank.finnexpo.fi/ -> Tapahtumat 2012 -> Matka 2012


Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut esittelee ulkomaiden ja kotimaan matkailukohteet Helsingin Messukeskuksessa 17.–20.1.2013. Avoinna matkailualan ammattilaisille to 17.1. klo 9-19 ja pe 18.1. klo 9-12. Matkamessut ja Caravan-messut ovat avoinna yleisölle pe 18.1. klo 12–19, la–su 19.–20.1. klo 10–18.

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.

Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2023 pääkaupunkiseudulle 187 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 2535 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.

Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 187 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 2,535 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

A year of growth at Helsinki Expo and Convention Centre: record visitor numbers, investments and strong financial results23.4.2025 15:00:00 EEST | Press release

The year 2024 was a strong one in terms of performance for the Finnish Fair Corporation. Revenue rose close to the level of the record-breaking pre-COVID year, many events broke their previous visitor records, and new investment initiatives were launched. The Finnish Fair Corporation Ltd’s annual report for 2024, published today, provides a detailed overview of the year.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye