Ympäristöystävällisempi Suokki-lautta Suomenlinnan talviliikenteeseen
”Mittavassa perusparannustyössä laivan vanha 60-luvulta peräisin oleva kaksitahtidieselmoottori poistettiin ja sen tilalle asennettiin kaksi päästöarvoiltaan alhaista konetta”, toteaa Sun Ferry Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Vainio.
”Katalysaattorit puhdistavat pakokaasut pienhiukkaspäästöiltään noin 200 kertaa puhtaammiksi kuin vanha kone. Laivan polttoaineenkulutus ja päästöarvot tulevat olemaan huomattavasti alhaisemmat kuin vastaavilla muilla laivoilla”, hän jatkaa.
Koneiston ja siihen liittyvän valvontatekniikan perusparannuksen lisäksi uusittiin pelastuslautat ja lisättiin uusia palosammutusjärjestelmiä. Isompien koneiden ansiosta lautta pärjää myös kovissa jääolosuhteissa. Parannusta on tullut niin turvallisuuteen kuin käyttövarmuuteenkin.
Kuusikymppinen laiva liikennöi luotettavasti
Olympiavuonna 1952 Suomenlinnan telakalla valmistunut m/s Suokki (entinen m/s Suomenlinna–Sveaborg) on täyttänyt juuri 60 vuotta. Se on kuljettanut vuosien mittaan arviolta 40 miljoonaa matkustajaa. Suokin kyytiin mahtuu kerralla 350 henkilöä, kahden muun Suomenlinnan matkustajalautan tapaan.
Suokin lisäksi talviliikenteessä kulkee Suomenlinna II. Tor toimii jatkossa varalaivana. Suokissa on Toria avarammat tilat, ja siinä on yhden sijaan kaksi paikkaa suuremmillekin ajoneuvoille. Kesällä henkilöliikennettä hoitavat kaikki kolme lauttaa. Lisäksi Katajanokalta kulkee huoltolautta Ehrensvärd.
”Jatkossa Suomenlinnan liikenteessä on entistäkin parempi luotettavuusaste. Sehän on ollut liikennemuodoista kaikista varmin jo noin 20 vuoden ajan kaikissa sääolosuhteissa. Ajamattomia vuoroja tai myöhästymisiä on ollut tänä aikana todella vähän”, Vainio huomauttaa.
Lautat m/s Suokki ja m/s Tor kuuluvat Sun Ferry Oy:lle, joka toimii Suomenlinnan Liikenne Oy:n alihankkijana Suomenlinnan henkilöliikenteessä. Helsingin seudun liikenne (HSL) on liikenteen tilaaja ja vastaa lauttojen aikataulusuunnittelusta.
Lisätietoja:
Lautat: Esa Vainio, Sun Ferry Oy:n hallituksen puheenjohtaja, 040 901 1100
Aikataulusuunnittelu: Petteri Kantokari, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija, 040 179 2355
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kantakaupungin ratikat eivät kulje lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 13.-14.9. ajojännitteen nostamisen takia13.8.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin kantakaupungin raitioteiden ajojännite nostetaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 13.-14.9. samalle tasolle kuin pikaraitiotien jännite. Työt vaativat katkoksen raitioliikenteeseen. Ratikat kulkevat lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 21–00 vain väleillä Länsiterminaali-Rautatieasema-Katajanokka, Jätkäsaari-Ooppera ja Länsiterminaali-Eira. Raitiovaunut eivät kulje lainkaan yöllä kello 0.00-7.00.
Ratikkalinja 13 täyttää vuoden – tätä linjalle kuuluu nyt12.8.2025 09:35:00 EEST | Tiedote
"Vuonna 2024 pääset linjan 13 kyydissä Kalasatamasta Pasilaan vartissa!” Tämä lupaus toteutui, ja nämä merkittävät liikenteen solmukohdat yhdistävä linja on nyt vuoden vanha. HSL aloitti sen liikennöinnin 12.8.2024, ja joukkoliikennematkustajat ovat löytäneet Nihdin ja Länsi-Pasilan väliselle poikittaisyhteydelle kiitettävästi.
Ratikat 2, 4 ja 10 palaavat normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle 8.9.30.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Ratikkaliikenne linjoilla 2, 4 ja 10 palaa takaisin Mannerheimintielle Runeberginkadun ja Reijolankadun välille maanantaina 8.9.
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme