Kemianteollisuus ry

VALTAKUNNALLISEEN JÄTESUUNNITELMAAN TARVITAAN SELKEITÄ MÄÄRÄLLISIÄ TAVOITTEITA

Jaa

YMPÄRISTÖYRITYSTEN LIITTO RY
Lehdistötiedote 18.4.2007

Tiedotusvälineille
Julkaistavissa heti

Ympäristöyritysten Liitto pitää tärkeänä, että Valtakunnallisesta jätesuunnitelmasta tulee selkeä, vahvasti jätehuollon kehittämiseen vaikuttava ja toimintaa ohjaava kannanotto. Jotta tämä toteutuisi, suunnitelman tulee sisältää myös selkeitä määrällisiä tavoitteita ja indikaattoreita nyt esitettyjen sanallisten tavoitteiden ja ohjauskeinojen lisäksi.
                                      
Liitto on ympäristöministeriölle jättämässään lausunnossa kiinnittänyt huomiota siihen, että jätteiden ympäristövaikutuksia on arvioitu vain suunnitelman taustaraporteissa eikä niissä esitetä arvioita jätehuollon eri vaihtoehtojen kokonaispäästöistä. Selvityksissä on arvioitu jätteen energia- ja materiaalihyödyntämistä, ja niiden tarkastelu on rajattu pelkästään kasvihuonekaasupäästöihin. Muiden päästövaikutusten tarkastelun pois jättäminen on valitettavaa ja saattaa johtaa siihen, että selvityksen perusteella syntyy pyrkimys suosia tiettyjä jätteenkäsittelyvaihtoehtoja, vaikka niiden aiheuttamia kokonaispäästöjä ei ole arvioitu.

Yhdyskuntajätehuollon tulevaisuuden skenaariot otettava käsittelyyn

Ympäristöyritysten liiton mielestä yhdyskuntajätehuollon infrastruktuurin ja organisoinnin skenaariot sekä näitä koskevat todelliset kannanotot olisi pitänyt käsitellä varsinaisessa jätesuunnitelmaa laatineessa työryhmässä, kun ne on nyt esitetty pelkästään lyhyesti suunnitelman taustaraportissa. Liitto esittää, että eri skenaariot tulee ottaa uuteen käsittelyyn siten, että niiden arviointiin voivat osallistua kaikki jätehuollossa toimivat tahot.

Liitto kannattaa maksimikierrätykseen ja biologiseen hyödyntämiseen perustuvaa mallia, ja niiden ohella myös jätteiden energiahyödyntämistä. Energiahyödyntämisessä tulisi suosia rinnakkaispolttoa, koska sille on jo olemassa olevia laitoksia. Rinnakkaispoltossa pohjatuhkan määrä ja päästöt ilmaan ovat selvästi vähäisempiä kuin sekajätteen arinapoltossa. Polton lisääminen ei kuitenkaan saa merkitä sitä, että polttoon ohjataan kierrätyskelpoista materiaalia. Tämä olisi vastoin jätehierarkian periaatteita ja veisi toimintamahdollisuuksia tällä hetkellä hyvin toimivalta ja kehittyvältä kierrätys- ja hyötykäyttöalan liiketoiminnalta. Liiton mielestä polttokapasiteetti tulisi määräytyä markkinalähtöisesti eikä polttolaitosten sijoittumista tai määrää tulisi ohjata esimerkiksi alueellisissa jätesuunnitelmissa.

Koska uusiomateriaaleista valmistetuilla tuotteilla saadaan korvattua arvokkaita luonnonvaroja, niiden valmistusta, käyttöä ja tuotteistamista tulisi kaikin keinoin edistää. Tältä osin suunnitelmassa voitaisiin liiton mielestä ottaa syvällisemmin kantaa jäteperäisistä materiaaleista tehtyjen tuotteiden puolesta.

Pilaantuneiden maat jätehierarkian mukaiseen hyödyntämiseen

Liiton mielestä kaatopaikkatoiminnan kustannukset tulisi kohdentaa suoraan kaatopaikalle sijoitettavaan jätteeseen, kuten EU:n säädökset edellyttävät, eikä tietyille jätelajeille tulisi antaa alennusta käsittelymaksuista tai ottaa niitä vastaan maksutta. Pilaantuneita maita tulisi kaatopaikoilla ottaa vastaan ainoastaan kaatopaikan rakenteisiin tarvittavia määriä. Tällä hetkellä niitä otetaan vastaan huomattavasti enemmän, ja pilaantuneiden maiden sijoittaminen kaatopaikoille on joillekin kunnille jopa ilmiselvä tulonlähde.

Kaatopaikkasijoittamisen sijaan pilaantuneet maat tulisi ohjata jätehierarkian mukaisesti puhdistukseen ja hyötykäyttöön. Pilaantuneita maita koskeva jäteverokohtelu tulisi arvioida uudestaan. Ohjauskeinoilla voidaan vaikuttaa puhdistusteknologioiden kehittymiseen sekä lisätä hyötykäyttöä.

Yhtenäinen verokohtelu kaatopaikoille kannatettava asia

Liitto kannattaa jäteverolain muuttamista niin, että kunnan omistamille ja yksityisille kaatopaikoille tulee samanlainen verokohtelu. Liitto kannattaa myös ajatusta neitseellisten luonnonmateriaalien verotuksen ja haitallisten tukien poistamisen selvittämisestä. Luonnonvarojen verotus lisää uusiomateriaalien käyttöä ja kierrätystä sekä takaa luonnonvarojen riittävyyden myös jatkossa.

Valtakunnallisessa jätesuunnitelmassa ei tule ottaa kantaa eri toimijoiden oikeuksiin ja velvollisuuksiin

Liiton mielestä kunnille ja niiden jätelaitoksille ei tulisi antaa jätehuollossa erityistä roolia, koska kunnat ovat jätehuollossa vain yksi toimija muiden joukossa. Kuntien, yksityisten yritysten ja jätteen tuottajien rooleja tullaan joka tapauksessa selkeyttämään jätelain kokonaisuudistuksen myötä eikä Valtakunnallisessa jätesuunnitelmassa ole syytä lyödä lukkoon kunkin toimijan oikeuksia ja velvollisuuksia.

Liitto pitää hyvänä, että vuoden 2016 tavoitetilaan on kirjattu jäteosaamisen muodostuminen liiketoiminnaksi. Jotta esitetty tavoite liiketoiminnan lisäämisestä voidaan saavuttaa, on tarpeen tarkistaa, että suunnitelmassa esitetyt ohjauskeinot eivät ole ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa. Jotta liiketoimintaa voi syntyä, jätehuollon toimijoilla tulee riittävät oikeudet toimia. Lisäksi on tarpeen varmistaa, ettei jätehuoltoon synnytetä lainsäädännöllä turvattuja monopoleja.

Liitto pitää suunnitelman hyväksymisen ja jatkovalmistelun kannalta valitettavana sitä, että suunnitelman kustannusvaikutusten selvitys sekä ohjauskeinojen vaikutusten tunnistaminen ja laadullinen arviointi -raportit valmistuvat vasta, kun työryhmä on jättänyt esityksensä. Koska näillä suunnitelman strategisilla linjauksilla on kauaskantoisia vaikutuksia jätepolitiikkaan ja jätehuollon infrastruktuurin valintaan, ja päätökset vaikuttavat myös jätehuoltopalveluja tarjoavien yritysten toimintamahdollisuuksiin, Ympäristöyritysten Liitto pitää välttämättömänä, että valtakannallista jätesuunnitelmaa työstetään edelleen ennen sen lopullista hyväksymistä yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Katri Penttinen, Ympäristöyritysten Liitto ry, puh. 040 560 0330

Tietoja julkaisijasta

Kemianteollisuus ry
Kemianteollisuus ry
Eteläranta 10 / PL 4
00131 Helsinki

https://www.kemianteollisuus.fi

Kemianteollisuus ry on kemianteollisuuden ja sen lähialojen elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on toimialan kilpailukyvyn ja toimintaedellytysten edistäminen Suomessa. Kemianteollisuus ry:llä on lähes 400 jäsenyritystä sekä 14 jäsen- ja yhteistyöyhdistystä.

Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta työllistämme lähes 100 000 suomalaista ja investoimme Suomeen vuositasolla reilut miljardi euroa.

Miten ruoka, luonnonvarat ja energia saadaan riittämään maailman kasvavalle väestölle? Puhdas vesi, uusiutuvat polttoaineet ja lääkkeet ovat kemiaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kemianteollisuus ry

Välinpitämättömyys suomalaista yhteiskuntaa ja vientiteollisuuden työpaikkoja kohtaan jatkuu – Teollisuusliitto ilmoitti kemianteollisuuteen kohdistuvista uusista lakoista24.1.2025 13:38:33 EET | Tiedote

Kemianteollisuuteen on ilmoitettu jälleen uusista lakonuhista. Teollisuusliiton ilmoittamat uudet lakonuhat koskevat kemian perusteollisuuden, muoviteollisuuden ja kemian tuoteteollisuuden sopimusaloja. Uudet lakonuhat on ilmoitettu 10.2. klo 00 ja 14.2. klo 23.59 väliselle ajalle. Lakonuhat kohdistuvat kahdeksaan kemianteollisuuden yritykseen. Lakkojen piirissä on noin 900 työntekijää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye