
Puhdas vety syrjäyttää saastuttavat polttoaineet

- Ympäristöystävällinen vety korvaa fossiiliset polttoaineet yhä useamassa käyttökohteessa, vakuuttaa vetyä toistasataa vuotta valmistaneen Oy Woikoski Ab:n toimitusjohtaja Kalevi Korjala.
Korjala pohjaa näkemyksensä Tekesin ja VTT:n energiavisioihin sekä tuoreeseen Lappeenrannan teknisen yliopiston selvitykseen Suomen energiatulevaisuudesta. Vety on keskeinen tekijä, kun Suomi suuntaa kohti tuontienergiasta vapaata vuotta 2050.
Ensimmäinen vetytrukki
Woikoski esitteli vetyä ja polttokennoteknologiaa hyödyntävän trukin vetytankkausasemallaan Helsingin Vuosaaressa keskiviikkona 10.6. yhdessä trukin toimittaneen Toyota Material Handling Finland Oy:n kanssa. Trukki on Toyotan myymänä lajinsa ensimmäinen Euroopassa. Se on myös Suomen ensimmäinen tuotantokäyttöön tuleva työkone, jossa hyödynnetään polttokennotekniikkaa. Trukki on suunniteltu ja valmistettu Toyotan Italian tehtaalla yhteistyössä polttokennoihin erikoistuneen alihankkijan kanssa.
- Toyotan vetykäyttöisten trukkien toimitukset Euroopassa on oiva osoitus, kuinka vetytankkaus ja polttokennoteknologia etenevät arjessa. Euroopan ensimmäisen trukin toimitus Woikoskelle on merkittävä asia suomalaiselle vety- ja polttokennotoimialalle. Suomalaiset tutkimuslaitokset ja alan innovatiiviset yritykset ovat nousseet viime vuosina toimialan terävimpään kärkeen, Korjala kertoo.
Vedystä viennin veturi
VTT teki vuonna 2013 Vetytiekartta-selvityksen. Sen mukaan vetyteknologiasta voi muodostua merkittävä vientiala. Kasvumahdollisuuksia on erityisesti energia-alalla, biojalostuksessa ja kemianteollisuudessa. Myös vetytankkausasemien suunnittelulle ja toteutukselle on maailmalla kysyntää. Woikoski onkin mukana rakentamassa eurooppalaista vetytankkausasemaketjua.
Konsulttiyhtiö McKinseyn arvion mukaan eurooppalaisen vetyasemaverkoston rakentaminen luo alalle 100 miljardin euron markkinat vuoteen 2050 mennessä.
Vetykäyttöisen trukin etuina sähkö- tai polttomoottorikäyttöiseen verrattuna ovat sen helppokäyttöisyys, äänettömyys ja päästöttömyys. Polttokennotrukin tankkaus kestää 3-5 minuuttia, kun vastaavan energiamäärän sisältävän lyijyakun lataus vie 6-10 tuntia. Vedyllä käyvä ja polttokennotekniikkaa hyödyntävä moottori tuottaa pakoputkestaan ainoastaan vettä, joka vastaa puhtaudeltaan tislattua vettä.
Alku isommalle yhteistyölle
- Olemme iloisia, että Toyotan ensimmäinen eurooppalainen polttokennotrukki tulee Suomeen ja Woikoskelle. Woikoski on vetytankkausteknologian eurooppalainen suunnannäyttäjä ja tunnettu alan innovaattori. Toyota Material Handling toimii läheisessä yhteistyössä Woikosken kanssa uusien polttokennotekniikkaa ja vetyinfrastruktuuria koskevien asiakasprojektien kartoittamiseksi, Toyota Material Handling Finlandin toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.
Toyotan kehitystyö polttokennoajoneuvojen parissa alkoi vuonna 1992 ja polttokennotrukin prototyyppi esiteltiin ensi kerran vuonna 2006. Autopuolella Toyota aloittaa polttokennoauto Mirain toimitukset Euroopassa tietyissä maissa tänä vuonna.
Yhteyshenkilöt
Pasi Nieminen
Managing Director
pasi.nieminen@fi.toyota-industries.eu
Tel +358 10 575 7200
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Toyota Material Handling Finland Oy
Trukki-indeksi kautta aikojen ennätykseen27.9.2018 10:07:34 EEST | Tiedote
Suomessa myytävien trukkien markkinaluvut ovat nousseet kautta aikojen ennätykseen. Vuosimarkkina (12kk) on tällä hetkellä 4171 konetta (lähde WITS-tilasto), mikä tarkoittaa peräti 25%:n kasvua vuosimarkkinassa vuoden 2017 lopputilanteeseen verrattuna. Tämän kalenterivuoden aikana (01-08/2018) kasvua on ollut peräti 43%:n viime vuoteen verrattuna (01-08/2018).
Suomen historian suurin trukki-investointi Uudenkaupungin autotehtaalle6.9.2018 10:16:38 EEST | Tiedote
Lehdistötiedote 06.09.2018 klo 10:00. Toyota Material Handling Finland Oy ja Valmet Automotive Oy ovat tehneet merkittävän sopimuksen sähkötrukkien toimittamisesta Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikan käyttöön. Sopimuksen arvo lasketaan useissa miljoonissa euroissa ja se on kertainvestointina Suomen kautta-aikojen suurin trukki-investointi. Kauppa sisältää trukkialan viimeisimmän ympäristö- ja turvallisuusteknologian mukaisia sähkötoimisia trukkeja, joiden myötä tehtaan työturvallisuus paranee ja päästöt sekä käyttökustannukset laskevat merkittävästi.