Bussit palaavat uusittuun terminaaliin Malmilla
Näkövammaisia varten terminaaliin tehtiin kohoraidoitus kevyenliikenteen väylältä suojatien yli pysäkeille. Päivityksessä uusittiin myös esimerkiksi pyörätelineet ja roska-astiat. Terminaalin ilme siistiytyi ja selkiytyi.
Terminaalissa pysähtyy kaksi uutta linjaa
Syysliikenteen alkaessa 10. elokuuta terminaalin kautta alkaa ajaa kaksi uutta linjaa: runkolinja 560 ja linja 561. Runkolinja 560 ajaa reittiä Rastila–Vuosaari–Malmi–Myyrmäki. Linjan 561 reittinä on Itäkeskus–Malmi–Aviapolis. Tämä uusi linja korvaa linjat 519, 519A ja 520.
Uuden runkolinja 560:n myötä Malmista tulee yksi Helsingin seudun keskeisimmistä vaihtoasemista. Linjan varrella on rakennettu ja kunnostettu pysäkkejä niin Helsingissä kuin Vantaalla. Paloheinässä linjaa varten rakennettiin uusi 1,2 kilometrin pituinen joukkoliikennetunneli, Paloheinäntunneli. Se kulkee Keskuspuiston ali Kuninkaantammeen.
Kaikki Malmin aseman kautta kulkevat bussit siirtyvät torstaina käyttämään Malmin bussiterminaalia. Poikkeuksen muodostavat neljä lakkautettavaa linjaa, jotka liikennöivät enää tämän viikon. Linjat 519 (Itäkeskus–Malmi–Lentoasema), 519A (Vuosaari–Malmi–Lentoasema), 520 (Itäkeskus–Malmi–Lentoasema) ja 577 (Jakomäki–Malmi–Tikkurila) käyttävät yhä Latokartanontien väliaikaisia pysäkkejä. Linjat lakkautetaan syysliikenteen alkaessa 10.elokuuta.
Ylikulkusillan parannustyöt jatkuvat
Malmin ylikulkusillan peruskorjaustyöt bussiterminaalin edessä siirtyvät vanhan aseman puolelle ja jatkuvat vielä syksyn ajan. Kirkonkyläntielle rakennetaan uudet bussi- ja pyöräkaistat. Myöhemmin syksyllä runkolinja 560 siirtyy käyttämään idän suuntaan ajaessaan Kirkonkyläntien varressa sijaitsevaa uutta pysäkkiä.
Ala-Malmin ja Vanhan Tapanilantien pysäkit palaavat käyttöön
Elokuun 6:ntena otetaan käyttöön Latokartanontiellä sijaitsevat katokselliset pysäkit 3253 ja 3254 (Ala-Malmi), jotka ovat olleet poissa käytöstä bussiterminaalin kunnostustöiden ajan. Kirkonkyläntiellä otetaan käyttöön pysäkit 3269 ja 3270 (Vanha Tapanilantie).
Malmin bussiterminaalin peruskorjauksen tilaajana oli terminaalin omistaja HKL. Bussiliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta vastaa HSL. Urakoitsijana toimi ja toimii edelleen ylikulkusillan osalta Kreate.
Yhteyshenkilöt
Terminaalin rakentamiseen liittyvät asiat: Matti Rekilä, työpäällikkö, Kreate, 040 532 2171
Terminaalin bussiliikenteeseen liittyvät asiat: Johannes Laitila, tiedottaja, HSL, 050 414 0111
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme