Runkolinja 560 aloittaa liikennöintinsä 10.8. – HSL kutsuu median edustajat Paloheinäntunnelin avajaisiin ja esittelyajelulle

Runkolinja 560 tarjoaa uuden, tehokkaan poikittaisyhteyden Vuosaaren ja Myyrmäen välille ja täydentää samalla HSL:n runkolinjastoa. Runkolinjastoon kuuluvat lähijunien ja metron lisäksi runkolinjabussit, joista ensimmäinen, 550, liikennöi jo Itäkeskuksen ja Westendinaseman välillä. Nyt avattava 560 tuo HSL-alueen poikittaiseen runkoliikenteeseen myös pohjoisemman vaihtoehdon.
Runkolinja 560 tarjoaa sujuvia vaihtoyhteyksiä niin metroon kuin vaikkapa Kehäradan juniinkin, sillä sen reitti kulkee neljän metroaseman ja kahden rautatieaseman kautta.
Ei mikä tahansa bussilinja
Runkolinjabussit poikkeavat monin tavoin tavanomaisesta bussiliikenteestä. Bussien vuoroväli on tavanomaista tiheämpi ja pysäkkejä harvemmassa, ja lisäksi bussin kyytiin voi nousta myös keskiovista, jos matkustaa matkakortilla tai ennakkoon ostetulla lipulla. Niinpä bussit liikkuvat runkolinjoilla tavanomaista nopeammin.
Linjalla 560 liikennettä nopeuttaa myös uusi, 1,2 kilometriä pitkä Paloheinäntunneli, joka alittaa Keskuspuiston Paloheinän ja Kuninkaantammen välillä. Uusi, pelkästään runkolinjan käyttöön rakennettu tunneli nopeuttaa linjan matka-aikaa jopa 20 minuuttia. Paloheinässä Kuusmiehentiellä linjaa varten on lisäksi kesän aikana valmistunut erityinen joukkoliikennekatu.
Runkolinjoilla matkustaminen on muillakin tavoin korkeatasoista ja luotettavaa. Esimerkiksi kaikkien linjalla kulkevien bussien sisällä olevat näytöt kertovat seuraavan pysäkin nimen. Runkolinjabussit tunnistaa oranssista väristä, joka näkyy myös linjan 560 pysäkkikatosten otsalaudoissa. Kun linja aloittaa liikennöintinsä 10.8., reitin varrella on vielä joitain rakennustyömaita, mutta loputkin niistä valmistuvat syksyn aikana.
HSL jakaa kaikkiin linjan vaikutuspiirissä sijaitseviin kotitalouksiin linjasta kertovan esitteen elokuun alussa, ja lisäksi uudesta runkolinjasta kerrotaan runkolinjabussien kyljessä olevin mainoksin ja lehti-ilmoituksin.
Runkolinjaa 560 liikennöi Helsingin Bussiliikenne.
Runkolinja 560 on HSL-alueen toinen runkobussilinja. Seuraavien kymmenen vuoden aikana HSL:n aikomuksena on moninkertaistaa runkobussilinjojen määrä.
Ajelu tiedotusvälineiden edustajille
Median edustajilla on mahdollisuus osallistua Paloheinäntunnelin avajaisiin ja runkolinjan 560 esittelyajolle perjantaina 7. elokuuta. Juhlapaikalle on järjestetty bussikuljetus, joka lähtee Mikonkadun tilausajopysäkiltä vanhan Fennian talon edestä klo 9.30. Bussin tunnistaa oranssista väristä. Paloheinässä bussi ajaa pitkin uutta joukkoliikennekatua, joka rakennettiin Kuusmiehentien pohjoispuolelle linjaa 560 varten. Tilaisuuden jälkeen noin klo 11.30 bussi lähtee takaisin Mikonkadulle.
Yhteyshenkilöt
Arttu Kuukankorpi, ryhmäpäällikkö, linjasto- ja aikataulusuunnittelu, HSL, p. 040 505 2226
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme