HSL Helsingin seudun liikenne

Työsuhdematkalipun suosio jatkaa kasvuaan

Jaa
Työsuhdematkalippu kasvattaa suosiotaan vuosi vuoden perään. HSL-alueella oli viime vuonna lähes 74 000 työsuhdematkalipun käyttäjää, noin viisi prosenttia vuotta 2013 enemmän. Autoetua käytti HSL-alueella noin 35 000 henkilöä ja edun suosio laski hieman edellisestä vuodesta.

Työsuhdematkaliput ovat olleet käytössä noin kymmenen vuotta ja nykyään niitä tarjoaa työntekijöilleen noin 1 500 HSL-alueen työnantajaa, joten lippu on vakiinnuttanut paikkansa työsuhde-etuuksien valikoimassa. Työsuhdelipun ensimmäisiä käyttöönottajia olivat pääkaupunkiseudun kuntatyönantajat, mutta etua tarjoavien yksityisten yritysten määrä on viime vuosina noussut reippaasti. 

Työsuhdematkalipun suosiota on kasvattanut muun muassa se, että etu laajeni vuonna 2010 arvolippuun. Tämä on helpottanut esimerkiksi osan vuotta työmatkansa pyöräilevien ja satunnaisemmin joukkoliikennettä työmatkoillaan käyttävien mahdollisuutta hyödyntää lippuetua. HSL on myös tehnyt työsuhdelippua aktiivisesti tunnetuksi kampanjoilla ja yrityksille suunnatulla liikkumisen ohjauksella.

Työsuhdematkalippu tarjoaa työnantajalle mahdollisuuden profiloitua ympäristöystävällisen joukkoliikenteen suosijana ja se on työntekijälle rahanarvoinen etu. Työnantajan maksama osuus lipusta on verovapaata tuloa 300 euroon asti ja 750 euroa ylittävältä osalta 3 400 euroon asti/vuosi. Vuoden 2015 alussa työsuhdematkalipun verotus kiristyi. Aiemmin etu oli verovapaata 300 euroon asti ja 600 euroa ylittävältä osalta, joten verotettava osuus nousi 150 eurolla vuodessa. Veronkiristyksen vaikutus työsuhdematkalipun suosioon ei vielä ole tiedossa.

Valtaosa HSL-alueen työsuhdematkalipun käyttäjistä hankkii lippunsa työmatkaseteleinä. Työnantaja ostaa HSL:ltä työmatkaseteleitä (10 euroa/kpl), joita työntekijä käyttää maksuvälineenä ladatessaan kautta tai arvoa henkilökohtaiselle matkakortilleen. HSL on vuosien 2007 - 2015 aikana toimittanut työnantajille lähes 5 miljoonaa työmatkaseteliä.

Paperisen työmatkasetelin rinnalle markkinoille on tullut niitä korvaavia sähköisiä maksutapoja. HSL tekee yhteistyötä sähköisiä työmatkaetuuksia kehittävien yritysten kanssa, jotta sekä työnantajien että työntekijöiden arki helpottuu entisestään ja työsuhdematkalippu on yhä useamman työntekijän käytössä.

Lisätietoja antavat: 
HSL:n Matkustajapalvelut -osaston johtaja Pirkko Lento, puh. 050 380 7033
HSL:n Matkalippujärjestelmä -ryhmän ryhmäpäällikkö Risto Vaattovaara, puh. 040 558 3068

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote

HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.

HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote

HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye