Alkoholin mainonta rajattava tehokkaasti: alkoholin televisiomainonnasta luovuttava
EU:n komission asettaman Euroopan Alkoholi- ja Terveysfoorumin asiantuntijaryhmä on osoittanut, että alkoholin markkinointi lisää todennäköisyyttä, että nuoret aloittavat alkoholin käytön. Lisäksi mainonnan vaikutuksesta nuoret juovat kerran aloitettuaan enemmän alkoholia. Tämä on tieteellinen fakta, jota alkoholiteollisuuden on turha yrittää kieltää.
Alkoholin markkinoinnin rajoittaminen on tarpeen etenkin sen vuoksi, että alkoholi on erityisen vaarallista lapsille ja nuorille, kehittyvät aivot ovat vaarassa, eri tavalla kuin aikuisten kohdalla. Voimassa olevan alkoholilain 33 § 1. kohta kieltää vähintään 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän juoman mainonnan kohdistamisen alaikäisiin. Laki ei käytännössä toteudu koska suomalaisnuorista suuri osa todennäköisesti altistuu jatkuvalle alkoholimainonnalle. Useampi kuin yhdeksän kymmenestä 13–17-vuotiaasta suomalaisnuoresta on havainnut alkoholimainontaa ja heistä useampi kuin kolme neljäsosaa viikon –parin sisällä tai lähipäivinä (TNS Gallup 2009). Lapset ja nuoret kohtaavat alkoholimainontaa eniten televisiossa (76 %), kaupoissa (61 %), lehdissä (58 %), ulkomainoksissa (50 %) ja Internetissä (42 %).
Raittiuden Ystävät ry toivoo sosiaali- ja terveysministeriön asettamalta Alkoholimainonnan rajoituksia selvittävältä työryhmältä konkreettisia esityksiä, joilla vaikutetaan työryhmälle asetettuihin tavoitteisiin kuten nuorten alkoholinkäyttöön ja alkoholinkäytön aloittamisiän myöhentämiseen.
Alkoholijuomien mainostaminen on elokuvaesityksissä rajoitettu vain K-18 – elokuviin. Television puolella alkoholimainoksia saa esittää illalla klo 21 jälkeen. Televisiokanavat ovat sopineet Viestintäviraston kanssa esittävänsä K-15 elokuvia klo 21 jälkeen ja K-18 – elokuvia klo 23 jälkeen. Eli käytännössä televisiossa on eri ikärajat alkoholin mainostamiselle kuin elokuvissa. Kellonaikoihin rajatut mainontakiellot ovat toisaalta tehottomia, sillä nuoret tallentavat usein televisio-ohjelmat myöhempää katselua varten. Näin tehokkain tapa rajata alkoholimainontaa televisiossa on kieltää se kokonaan, kuten monet kansainväliset
asiantuntijatahot suosittavat (esim. British Medical Association 9/2009:
Under the influence The damaging effects of alcohol marketing on young people, ks.
(http://www.bma.org.uk/images/undertheinfluence_tcm41-190062.pdf).
Lisätietoja: toiminnanjohtaja Tom Anthoni, puh. 040 773 9706
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Raittiuden Ystävät ry
Noorte aitamine on iga täiskasvanu eelisõigus ja vastutus16.5.2022 10:25:00 EEST | Tiedote
Kampaania "Selge peaga suvele vastu" partnerid kutsuvad riigi noori üles tähistama kooli lõppu ja suve algust ilma alkoholita. Selleks peavad täiskasvanud tagama, et noored elaksid tervislikku ja turvalist elu. Samal ajal toetavad partnerid kõiki tervishoiu-, noorsoo-, sotsiaal-, politsei- ja päästeteenistuste töötajaid erakordselt keerulisel ajal.
Att hjälpa ungdomar är varje vuxens privilegium och plikt16.5.2022 10:25:00 EEST | Pressmeddelande
Medverkande inom kampanjen Nykter – Solklart inbjuder alla ungdomar i vårt land att fira skolavslutningen och starten på sommarlovet utan alkohol och droger. För att detta ska lyckas måste de vuxna se till att ungdomarna kan leva ett hälsosamt och tryggt liv. Medverkande i kampanjen stödjer också vården, ungdoms- och socialarbetet, polisen och räddningstjänsten i dessa synnerligen utmanande tider.
Nuorten auttaminen on jokaisen aikuisen etuoikeus ja velvollisuus16.5.2022 10:25:00 EEST | Tiedote
Selvin päin kesään -kampanjan kumppanit kutsuvat maamme nuoret juhlimaan päihteittä koulun päättymistä ja alkavaa kesää. Tämän onnistumiseksi aikuisten tulee varmistaa nuorten terveellinen ja turvallinen elämä. Samalla kumppanit antavat tukensa kaikille terveydenhuollon, nuoriso- ja sosiaalityön sekä poliisin ja pelastusalan toimijoille poikkeuksellisen haastavina aikoina.
Kingi lapsele kained jõulud kampaania 2021: Pühade ajal on ka lastele vaja puhkepausi9.12.2021 12:20:35 EET | Tiedote
Täiskasvanud elanikkond võib unustada, et ka lapsed elavad tänapäeval paljude nõudmiste surve all. Veel kasvueas noortel on sageli keeruline elada paljude ootuste ja eesmärkide keskel. Kodu peab lapsi igati toetama ning neile tuge ja julgustust andma nii igapäevaelus kui ka pühade ajal. Pühade-periood on eriti olulised taastumiseks ja igapäevatööst puhkamiseks. Seetõttu on oluline kinkida igale lapsele värsked ja turvalised jõulud.
Kampanjen En nykter jul för barnens skull 2021: Under högtider ska också barnen få vila ut9.12.2021 12:20:35 EET | Pressmeddelande
Ibland kan vuxna glömma att barn också utsätts för stress och krav av många olika slag i dagens värld. Det är ofta svårt för växande barn och unga att klara sig bland alla förväntningar och mål. Hemmen ska stödja barnen på alla sätt och ge dem stöd och uppmuntran till både vardag och fest. Högtider är särskilt viktiga för att var och en av oss ska kunna återhämta sig från vardagsslitet. Därför är det viktigt att ge varje barn en nykter och trygg jul.