Tutkimus: harva organisaatio mittaa viestintänsä vaikuttavuutta
Tuloksista käy ilmi, että viestinnän päättäjät pitävät viestinnän mittaamista tärkeänä. Sen merkityksen uskotaan kasvavan lähitulevaisuudessa. Tästä huolimatta lähes kolmannes vastanneista (31 %) ilmoittaa, ettei oman organisaation viestinnälle ole asetettu mitattavia tavoitteita. Niillä vastaajilla, joilla mitattavat tavoitteet on asetettu, vajaalla puolella (46 %) on tavoitteille määritelty kvantitatiiviset mittarit.
Mitattavista asioista viestintäpäättäjät seuraavat eniten omien verkkosivujen ja -sisältöjen kävijädataa (96 %) sekä viestintäbudjetin määrää (91 %). Viestinnän vaikuttavuutta julkisuusanalyysin avulla seuraa hieman yli puolet (52 %) vastaajista. Vähiten seurataan seuraavia asioita: viestinnän ROI:ta (19 %), vaikutusta brändiarvoon (22 %) ja viestinnän vaikutuksia liiketoiminnallisiin tuloksiin (31 %). Vastaajista alle puolet (49 %) seuraa viestinnän vaikutusta organisaation tavoitteisiin.
Tutkimukseen vastanneista yli puolella (52 %) viestinnän mittaamisen prosessi ei ole selkeästi suunniteltu ja johdettu. Vastaajilta eniten mainintoja saanut kehittämiskohde on mittaamisprosessin asettaminen ja kytkeminen osaksi organisaation tavoitemittareita.
”Mittarit konkretisoivat viestinnän merkityksen. Ilman niitä viestintä on heikoilla, kun keskustellaan budjeteista ja resursseista. Myös viestintätoimistojen tulee aina pystyä mittaamalla osoittamaan tarjoamiensa palveluiden tulokset. Haluamme auttaa viestinnän ammattilaisia saavuttamaan ne resurssit ja arvostuksen, jonka he työllään ansaitsevat”, arvioi STT Viestintäpalveluiden liiketoimintajohtaja Mika Roman.
”Tuore tutkimustieto viestinnän mittaamisesta yllättää. Se kertoo ristiriidasta arvostuksen ja käytännön välillä. Esimerkiksi Viestinnän ammattilainen 2015 -tutkimustulosten mukaan suomalaiset viestijät arvostavat viestinnän mittareista ylivoimaisesti eniten sidosryhmä- ja mainetutkimuksia (59 %), kun tuore tutkimus vahvistaa, että brändiarvoa mitataan vähemmän. Mediaosumien mittaamista arvostetaan puolestaan vähemmän (26 %) kuin niitä tehdään”, sanoo Elina Melgin ProComista.
STT Viestintäpalvelut Oy ja ProCom ry tutkivat viestinnän mittaamisen tilaa Suomessa. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2015 ja sen kohderyhmänä olivat viestinnän päättäjät (viestintäjohtajat ja viestintäpäälliköt) ProComin jäsenistöstä. Vastaajamäärä oli 152. Tutkimuksen toteutti IROResearch Oy.
Liite
IRO:n tutkimusraportti
Lisätietoja
Mika Roman, liiketoimintajohtaja, STT Viestintäpalvelut Oy, 0400 393155 (tutkimustulosten julkaisutilaisuudessa 2.2.2016 klo 9-11, tavoitettavissa klo 11 alkaen)
Elina Melgin, toimitusjohtaja, ProCom ry, 040 8211688 (tutkimustulosten julkaisutilaisuudessa 2.2.2016 klo 9-11, tavoitettavissa klo 11 alkaen)
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry on viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on 2 800 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista - tiedottajia, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja, jotka työskentelevät yksityisellä sektorilla, julkishallinnossa ja järjestöissä.
STT Viestintäpalvelut on mediaviestinnän ja mediaseurannan asiantuntija. STT Viestintäpalvelut kuuluu STT-konserniin.
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
STT Viestintäpalveluiden palveluihin kuuluvat STT Info -tiedotejakelu lehdistö- ja pörssitiedotteille, STT Pro -tapahtumapalvelu sekä STT Sulka -palvelu, jossa autamme asiakasta tiedotteen kirjoittamisessa. Kauttamme voi ostaa myös Suomen laadukkainta valokuvaa Lehtikuvalta. Tarjoamme myös mediavalmennuksia.
STT Viestintäpalvelut on osa STT:tä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta STT Viestintäpalvelut
Tekoälyapuri auttaa nyt viestijöitä STT Info -tiedotepalvelussa31.5.2024 11:26:24 EEST | Tiedote
STT Viestintäpalvelut on lanseerannut tekoälyominaisuuksia Suomen johtavassa tiedotepalvelussa STT Infossa. Tekoälyapuri toimii tarvittaessa viestijän apuna, mutta ihminen kontrolloi aina lopputulosta.
STT enhances press release service STT Info with AI assistant31.5.2024 11:26:24 EEST | Press release
STT Communication Services has launched new artificial intelligence features in Finland's leading press release service, STT Info. The AI assistant helps out the press officer when needed, but an actual human being is always in charge of the final result.
Sijoittajaviestinnän työkalut yhdessä paketissa – STT Viestintäpalvelut yhteistyöhön Investis Digitalin kanssa9.9.2021 08:25:00 EEST | Tiedote
STT Viestintäpalvelut aloittaa yhteistyön Investis Digitalin kanssa. Yhdessä pörssiyhtiöille voidaan tarjota laaja valikoima sijoittaja- ja mediaviestinnässä käytettäviä työkaluja.
Asiantuntijat tarvitsevat yhä enemmän mediaosaamista - STT Viestintäpalvelut ja Framilla valmennusyhteistyöhön8.6.2021 15:14:54 EEST | Tiedote
Media kaipaa yhä enemmän ja moninaisempia asiantuntijoita kommentoimaan päivänpolttavia asioita, mutta monissa organisaatioissa mediaosaamista löytyy vain viestinnästä ja ylimmästä johdosta. Tätä osaamisvajetta paikkaamaan STT Viestintäpalvelut ja viestintätoimisto Framilla käynnistävät yhteiset Median silmään -valmennukset.
Pörssitiedotteita voi nyt lähettää tiedotepalvelu STT Infosta5.6.2019 06:40:00 EEST | Tiedote
Suomen johtava tiedotejakelu STT Info lanseeraa uuden palvelun, jossa STT Infosta voi nyt lähettää myös pörssitiedotteita. Palvelun avulla pörssiyhtiöt pystyvät täyttämään lakisääteisen tiedonantovelvollisuutensa ja tavoittamaan sijoittajat sekä median tehokkaasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme