Suomalaisetkin heräsivät puolustamaan julkista vettä

EU:n ensimmäinen kansalaisaloite Vesi on perusoikeus kerää nyt vauhdilla allekirjoituksia. Viime viikonloppuna aloite sai Suomessa yli 1000 uutta allekirjoittajaa. Tämä on Suomessa paljon, kun vertaa tilannetta kampanjan alkuvaiheeseen. Allekirjoitusinto on merkittävää myös siksi, että Suomessa vesi- ja viemäripalvelut toimivat hyvin ja uhkia ei koeta olevan näköpiirissä

Mediakaan ei ole liiemmin pitänyt esillä vesiteemaa, globaaleja ja myös Euroopan tason ongelmia ja uhkia, joita on olemassa ja jotka muualla Euroopassa ovat laajasti esillä vaikkapa yksityistämiseen liittyen.

Viikonvaihteessa pidetyssä Suomen sosiaalifoorumissa kansalaiset keskustelivat vilkkaasti asiasta. Erityisesti Nestlén pääjohtajan Peter Brabeck-Letmathen Kauppalehti Onlinessa julkaistut kannanotot herättivät huolestumista ja ärtymystä ja saivat ihmiset miettimään asiaa myös eurooppalaisesta näkökulmasta.

Brabeck-Letmathen mukaan vesi on elintarvike, jolle tulee määritellä markkinahinta ja se tulee vapauttaa markkinoille. Hän on myös sitä mieltä, että vesi ei ole ihmisoikeus* toisin kuin YK on vuonna 2010 päätöslauselmassaan julistanut.  YK on kehottanut valtioita välittömiin toimiin tämän tärkeän ihmisoikeuden toteuttamiseksi.

Suomen julkisen alan ammattijärjestöjen EU-yhdistyksen FIPSUn puheenjohtaja ja vesikampanjan kansalaistoimikunnan jäsen Jarkko Eloranta iloitsee siitä, että tärkeä eurooppalainen kansalaisaloite saa kannatusta myös suomalaisten parissa. Suomi tulee olemaan yksi niistä jäsenmaista, joissa kansallinen vähimmäismäärä allekirjoituksia aloitteen toteuttamiseksi saadaan. Hän myös tuomitsee jyrkästi Nestlén pääjohtajan näkemykset.

Vesi on perusoikeus –seminaarissa puhunut vesiaktiivi ja asiantuntija Olli-Pekka Haavisto korosti sitä, että EU:n kanta vesikysymyksiin on äärimmäisen tärkeä koko maailman kannalta muun muassa siksi, että suuret, ylikansalliset vesiyritykset ovat suurimmaksi osaksi eurooppalaisia. Kun EU luo sääntelyä asiasta ja ottaa myös kaikessa kehitysyhteistyössään huomioon sen, miten vettä ihmisoikeutena edistetään, sillä on huomattava myönteinen globaalivaikutus.

Eurooppalainen kansalaisaloite ”Vesi on perusoikeus” on kerännyt yhteensä jo n. 1,4 miljoonaa allekirjoitusta. Suomessa allekirjoituksia on jo lähes 8300.

Lisätietoja: Kansalaistoimikunnan jäsenet Jarkko Eloranta 0400 912 399 (FIPSU:n ja JHL:n puheenjohtaja), Maija Pihlajamäki 0400 537 756  (Jytyn puheenjohtaja ja FIPSU:n hallituksen jäsen).

Katso myös www.right2water.eu ja www.vesionperusoikeus.fi

Kampanjaa koordinoi Suomessa Suomen julkisen alan ammattijärjestöjen EU-yhdistys FIPSU ry., joka edustaa noin 450 000 julkisen alan työntekijää. FIPSU:n jäsenliittoja ovat Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry, Palkansaajajärjestö Pardia, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, Tehy, Akavan Erityisalat, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia sekä Tekniikka ja Terveys KTN ry, Opetusalan ammattijärjestö OAJ.

*  http://www.globalresearch.ca/the-privatisation-of-water-nestle-denies-that-water-is-a-fundamental-human-right/5332238