Reittiopas uudistuu reaaliaikaiseksi mobiiliavaimeksi kaupunkiin – uuden Reittioppaan betaversio on nyt julki

Uuden Reittioppaan avoin lähdekoodi luovutettiin tänään torstaina 16.6. kello 9.30 liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille Pohjoismaisen paikallisliikennekonferenssin avajaisissa Finlandia-talolla.
Uuden Reittioppaan kokeiluversiota voi alkaa käyttää osoitteessa beta.reittiopas.fi.
Palvelun kehitystyö jatkuu tiiviisti koko loppuvuoden, ja uusi Reittiopas valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä.
Uusi Reittiopas yhdistää kaikki kulkumuodot metroista ja ratikoista busseihin ja henkilöautoihin. Käyttäjä voi helposti valita esimerkiksi, mitä kulkuneuvoja hän haluaa suosia ja mitkä ovat hänen suosikkipysäkkinsä: niiden lähdöt näkee yhdellä vilkaisulla.
Ensi syksynä, kun kaikkiin HSL:n liikennevälineisiin on asennettu uudet informaatiolaitteet, Reittiopas kertoo reaaliaikaisesti, mitä liikenteessä tapahtuu.
”Uusi Reittiopas pitää huolen kaupunkilaisista: se suodattaa pois liikenteen häiriöt ja opastaa kulkijan reaaliaikaisesti nopeimmalle reitille. Turha odottelu on historiaa”, sanoo Reittioppaan uudistusta vetävä projektipäällikkö Petro Tamminen HSL:stä.
Uuden Reittioppaan uudistusta on tehty yhteistyössä Liikenneviraston kanssa. Palvelun ytimestä löytyvät Helsingin seudun lisäksi reitit koko Suomeen: Rekolasta Rovaniemelle ja Kaivopuistosta Utsjoen Kevolle. Turussa kuljetaan pian Reittioppaan viitoittamia teitä, ja Waltti-matkakorttijärjestelmässä mukana olevat kaupungit – esimerkiksi Joensuu – ovat kiinnostuneita liittymään mukaan.
Uusi Reittiopas tarjoaa toimivan alustan uusille digitaalisille palveluille. Reittiopasta on uudistettu avoimesti, avoimen lähdekoodin periaatteilla ja avoimissa rajapinnoissa. Mikä tahansa yksityinen tai julkinen toimija voi ottaa lähdekoodin ja rajapinnat käyttöönsä. Reittioppaan avoin lähdekoodi tarjoaa kenelle tahansa mahdollisuuden hyödyntää rajattomasti joukkoliikennetietoa uusissa digitaalisissa liikkumisen palveluissa.
Uudesta Reittioppaasta ovat innostuneet jo useat liikkuminen palveluna eli MaaS-toimijat (Mobility as a Service). Reittioppaan alusta on houkutellut myös kansainvälisiä toimijoita mukaan liikkumisen digipalvelujen kehitykseen. Reittioppaan alusta on otettu käyttöön muun muassa Norjassa. Kiinnostuneita kehittäjiä on ympäri Eurooppaa.
”Uusi Reittiopas on kansainvälisestikin kova juttu ja täyttä A-luokkaa: avointa lähdekoodia, avoimia rajapintoja, avointa dataa ja avointa innostunutta yhdessä tekemistä”, sanoo ryhmäpäällikkö Kerkko Vanhanen HSL:stä.
Uutta Reittiopasta esitellään tällä viikolla Pohjoismaisessa Paikallisliikennekonferenssissa Helsingissä. Konferenssissa esitellään myös muita uusimpia mobiili-, digi- ja liikenneratkaisuja pohjoismaisista kaupungeista. Suomen paikallisliikenneliiton, HSL:n ja Helsingin kaupungin järjestämään tapahtumaan saapuu noin 500 joukkoliikenteen asiantuntijaa ja päättäjää.
Yksi pääpuhujista on Sir Brian Souter – kansainvälisen Stagecoach Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Onnibussin osakas. Hän puhuu torstaina kello 15.30 Finlandia-talolla aiheesta Market oriented traffic services – How to increase the number of passengers?
”On hienoa, että kokoonnumme säännöllisesti yhteen vaihtamaan tietoja ja osaamista joukkoliikenteen hyvistä käytännöistä ja tulevaisuuden ratkaisuista”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Yhteyshenkilöt
Petro Tamminen, Reittioppaan uudistuksen projektipäällikkö, HSL, puhelin: 0500 7000 36
Kerkko Vanhanen, ryhmäpäällikkö, HSL, puhelin 040 596 8296
Suvi Rihtniemi, toimitusjohtaja, HSL, puhelin 050 565 8884
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme