
Öljy- ja biopolttoaineala: Edistyneet biopolttoaineet hyvä keino toteuttaa ilmastotavoitteita

-Nyt jos koskaan tarvitaan pitkäjänteistä, tavoitteellista politiikkaa sekä kansallisesti että EU:ssa vakauttamaan toimintaympäristöä ja rohkaisemaan uusiin laitosinvestointeihin, toteaa Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä.
Vänskä huomauttaa, että Suomessa on maailman johtava biopolttoaineteollisuus, joka kehittää ja valmistaa huippuluokan tuotteita paitsi kotimaahan myös vientiin. -Kotimaisilla politiikkatoimilla ja kansallisella lainsäädännöllä on tässä kehityksessä ollut merkittävä rooli. Ennustettavan ja kannustavan toimintaympäristön merkitys korostuu entisestään, kun lähdetään toteuttamaan vuoden 2030 haastavia tavoitteita.
Vänskä korostaa, että kestävästi tuotetut biopolttoaineet ovat kansantalouden kannalta erittäin toimiva keino liikenteen päästöjen vähentämiseksi: biopolttoaineteollisuus kasvattaa Suomen bruttokansantuotetta ja biopolttoaineet vähentävät liikenteen päästöjä hyvin kustannustehokkaasti. Biopolttoaineet sopivat jo nykyiseen autokantaan eikä jakelujärjestelmäänkään tarvitse tehdä muutoksia.
Polttoaineiden tasapuolinen ja ympäristöohjaava verotus avainkysymys
Energiaverotus on yksi tärkeimmistä ja vaikuttavimmista ohjauskeinoista tasapuolisen, kilpailuneutraalin toimintaympäristön luomisessa. Merkittävät poikkeamat energiaverotuksen periaatteista johtavat väistämättä yksittäisten energiamuotojen suosimiseen ja murentavat veromallin johdonmukaisuutta. Öljy- ja biopolttoaineala katsoo, että eri energiamuotojen erilainen verokohtelu vääristää kilpailua ja heikentää taloudellista tehokkuutta.
-Suomen edistyksellinen polttoaineiden valmisteverotus pitää säilyttää päästöohjaavana ja siinä olevista kilpailua vääristävistä poikkeuksista pitää pyrkiä eroon. Verotusta tulee kehittää edelleen teknologianeutraaliin suuntaan, jossa jotain vaihtoehtoa ei suosita päästöiltään samantasoisten vaihtoehtojen kustannuksella. Kaiken kaikkiaan kansantalouden ja verovarojen käytön kannalta on järkevintä edistää liikenteessä sellaisia ratkaisuja, joissa päästövähennysvaikutus suhteessa käytettyihin veroeuroihin on suurin. Tämä on tärkeä periaate, kun tehdään päätöksiä tulevaisuuden liikenteen osalta, painottaa Vänskä.
Laaja raaka-ainepohja ja laskentasäännöt säilytettävä
Öljy- ja biopolttoainealan mukaan Euroopan unionissa on tärkeää säilyttää mahdollisimman laaja raaka-ainepohja kestävien biopolttoaineiden valmistuksessa. Nykyisin käytössä olevat raaka-aineet täyttävät EU:n tiukat kestävyyskriteerit, ja kestävyysdirektiivin uudistaminen tai muut säädökset eivät saisi tiukentaa toimivia kestävyyskriteereitä.
-EU:ssa käydään parhaillaan huolestuttavaa keskustelua muun muassa jätedirektiivin tulkinnoista ja jätehierarkiasta. Meidän näkemyksemme on, että jäteraaka-aineen käyttäminen minkä tahansa kokonaan uuden tuotteen valmistamiseen tulisi aina katsoa kierrätykseksi, biopolttoaineet mukaan luettuna. Biopolttoaineita ei voi millään perusteella asettaa huonompaan asemaan verrattuna muiden teollisuusalojen tuotteisiin. Edistyneet biopolttoaineet ovat välttämättömiä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ja lisäksi niiden valmistuksen yhteydessä syntyy myös paljon muita biotuotteita, kuten biokemikaaleja ja biomateriaaleja.
-Lisäksi on huolehdittava siitä, että säännöt esimerkiksi jäte-, tähde- ja lignoselluloosapohjaisten raaka-aineiden kaksoislaskettavuudesta säilyvät nykyisellään. Jos laskentasäännöt muuttuisivat nykyisestä 2020-luvulla, täytyisi uusiutuville asetettua tavoitetasoa tarkastella uudelleen, toteaa Vänskä.
Tietyistä raaka-aineista valmistetut biopolttoaineet voidaan laskea Suomessa käytössä olevaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitteeseen kaksinkertaisina, koska niiden elinkaarenaikaiset päästöt ovat jopa 80-90 prosenttia pienemmät kuin fossiilisilla polttoaineilla.
Liikenteen päästöjen vähentämisessä tarvitaan monipuolinen työkalupakki
Vänskän mukaan tosiasia kuitenkin on, että liikenteen päästöjen vähentämistavoitetta vuoteen 2030 ei ratkaista yhdellä keinolla: tarvitaan monipuolinen työkalupakki, joka pitää sisällään liikennejärjestelmän tehostamisen sekä liikenteen vähäpäästöiset energiamuodot ja ajoneuvot.
Energiatehokkuuden paraneminen on tehnyt uusista polttomoottoreista erittäin vähäpäästöisiä ja kehitys jatkuu edelleen. Vähäpäästöisten polttoaineiden ja teknologioiden osalta kannattaa edetä vaiheittain ja kustannustehokkuusjärjestyksessä: biopolttoaineet ovat heti valmis ratkaisu, lähivuosina odotetaan erityisesti hybridiajoneuvojen lisääntyvän, ja pidemmällä aikavälillä yleistyvät erilaisia vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävät ajoneuvot.
Vilkas energiavuosi esillä seminaarissa
Öljy- ja biopolttoainealan seminaarissa 11. lokakuuta käsiteltiin vilkkaan energiavuoden tapahtumia ja keskusteltiin keinoista liikenteen energiatehokkuus- ja päästötavoitteiden saavuttamiseksi.
Tilaisuuden avasi ylijohtaja Riku Huttunen työ- ja elinkeinoministeriöstä. Energia-asiantuntija Lauri Kärnä Neste Oyj:stä loi katsauksen öljy- ja energiamarkkinoihin. Keinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi esittelivät johtava erikoistutkija Juha Honkatukia VTT:stä ja kestävyys- ja biopolttoaineasiantuntija Timo Huhtisaari Neot Oy:stä. Tilaisuuden päätteeksi liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus Neste Oyj:stä sekä hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen St1 Oy:stä kertoivat yritysten näkemyksiä energiapolitiikan ajankohtaisiin kysymyksiin.
Seminaari ajoittui energiansäästöviikolle. Energiansäästöviikolla allekirjoitetaan myös uudet energiatehokkuussopimukset, kuten öljyalan Höylä IV -sopimus.
Lisätietoja: Helena Vänskä, toimitusjohtaja, Öljy- ja biopolttoaineala ry, puh. 040 581 6786
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Öljy- ja biopolttoaineala ry on jäsenistönsä etu- ja yhteistyöjärjestö, joka edistää nestemäisten polttoaineiden vastuullista käyttöä, osallistuu kestävän energiatulevaisuuden kehittämiseen ja rakentaa osaltaan puitteita alan kannattavalle toiminnalle. www.oil.fi / Järjestö lakkautettiin viime vuoden (2019) alussa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Öljy- ja biopolttoaineala ry
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toiminta päättyy ensi vuoden alussa3.7.2018 10:00:00 EEST | Tiedote
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toiminta päättyy vuoden 2019 alussa, koska yhdistys on päätetty purkaa. Kuluvan vuoden loppuun asti toiminta jatkuu tavalliseen tapaan. Samalla järjestö käy neuvotteluja yhteistyökumppaneidensa kanssa toimialatason sopimusvelvoitteiden ja mahdollisten muiden palveluiden uudelleen järjestämiseksi.
Kesä on öljysäiliötarkastusten aikaa – muistettava nokkavipuliitin5.6.2018 09:38:52 EEST | Tiedote
Kesä on öljysäiliötarkastusten kiireisintä aikaa. Tarkastuksia tekevät Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin hyväksymät tarkastusliikkeet. Nyt on käsillä myös viime hetket varmistaa, että säiliön täyttöputkessa on turvallinen nokkavipuliitin: takaraja on kesäkuun loppu.
Öljytuotteiden kokonaiskulutus väheni hieman vuonna 201712.2.2018 15:50:22 EET | Tiedote
Öljytuotteita myytiin vuonna 2017 kotimaahan yhteensä noin 7,4 miljoonaa tonnia, kun määrä edellisenä vuonna oli 7,7 miljoonaa tonnia. Bensiinin kulutus oli viime vuonna edelleen laskusuunnassa, kun taas dieselöljyn kulutus jatkoi kasvu-uralla.
Öljylämmityksen ja uusiutuvan energian liitto – valitse sopiva kumppani10.1.2018 10:33:16 EET | Tiedote
Eri energialähteiden käyttö vuorotellen eli hybridilämmitys yleistyy, ja öljylämmittäjälle on tarjolla monia uusiutuvan energian mahdollisuuksia öljyn rinnalle. Yhtä yleispätevää vaihtoehtoa ei ole, mutta sopiva kumppani öljylle löytyy, kun otetaan huomioon sekä kiinteistön ominaispiirteet että asukkaiden tottumukset.
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n hallitus vuonna 201812.12.2017 12:39:40 EET | Tiedote
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n syyskokous on valinnut järjestön hallituksen vuodeksi 2018. Hallituksen kokoonpano on sama kuin vuonna 2017.