Messukeskus

Messukeskus lanseeraa maailman ensimmäisen yleisölle suunnatun isojen tilojen AR-sovelluksen

Jaa
Lisätty todellisuus, Augmented Reality, tulee pysyväksi osaksi Messukeskuksen asiakaskokemusta tammikuisista Matkamessuista alkaen. Kyseessä on Suomen ensimmäinen kaupallinen tässä laajuudessa toteuttava AR-ratkaisu. Messukeskuksen AR-ratkaisu on myös maailman ensimmäinen kävijän täysin ympäröivä AR-maailma näin laajana toteutuksena.

AR liittää tietokonegrafiikalla tuotetut virtuaalikuvat ja -esineet osaksi tapahtumaympäristöä, jolloin digitaalisuus yhdistyy tapahtumaan saumattomasti. Suurelle yleisölle lisätty todellisuus tuli tutuksi viime kesänä Pokémon Go -peli-innostuksen myötä.

Ensimmäistä kertaa AR on livenä tapahtumakäytössä tammikuisilla Matkamessuilla ja sen jälkeen kaikissa Messukeskuksen järjestämissä tapahtumissa. Sovellus lanseerataan yhteistyössä ohjelmistoyritys Immersalin kanssa. Messukeskuksen AR-toteutus on kuin kuluttajaystävällisempi muoto VR:stä: lisätyn todellisuuden kokemiseen ei tarvita erillisiä laseja – älypuhelin tai tabletti riittää. Ensi vaiheessa sovellus on käytettävissä tehokkaissa Applen älypuhelimissa ja tableteissa ja pian myös Android-päätelaitteissa.

Messukeskus lukeutuu sovelluksellaan Suomen AR-pioneerien harvalukuiseen joukkoon ja singahtaa kansainvälisessä messubisneksessä lisättyyn todellisuuteen ensimmäisenä.

– Kyseessä on Suomen ensimmäinen yleisölle suunnattu, isojen tilojen jaettu kaupallinen AR-sovellus. AR-ratkaisumme on myös maailman ensimmäinen kävijän täysin ympäröivä AR-maailma näin laajana toteutuksena. Tapahtumien osallistujille on tiedossa lisää elämyksiä ja palveluja. Parhaimmillaan AR auttaa messuvierasta löytämään tapahtumasta sen, mitä kävijä haluaakin – olipa se sitten kiinnostava osasto, suosikkiravintola, ohjelmapiste tai vaikka tapahtumaan osallistuva ystävä. AR tuo tapahtumiin myös uudenlaisia wow-elämyksiä ja viihdettä, sanoo Messukeskuksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue. Messuille osallistuvalle yritykselle AR tarjoaa mahdollisuuden erottautumiseen ja näkymiseen uudella tavalla oman osaston ulkopuolella. Kävijän voi koukuttaa vaikka pelillisten oivallusten avulla. AR voi olla esimerkiksi virtuaalisia julisteita, animaatiota, pelejä, interaktiivisuutta tai opastamista.

AR-markkinoiden on ennustettu olevan tulevaisuudessa jopa 120 miljardin dollarin arvoinen ja vievän leijonanosan AR/VR-markkinasta vuoteen 2020 mennessä. (Lähde: www.digi-capital.com)

Video Messukeskuksen AR-ratkaisun testauksesta https://www.youtube.com/watch?v=D7Qi7Rrb9ac

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut 19.–22.1.2017 Messukeskuksessa Helsingissä. Matkamessujen partnerimaa vuonna 2017 on Turkki. Avoinna matkailualan ammattilaisille ja medialle 19.1. ja kuluttajille 20.–22.1. #matka2017, www.facebook.com/matkamessut, @matkatravelfair.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Messukeskus: markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue, 050 393 4974, maria.mroue@messukeskus.com. www.messukeskus.com, Twitter: @messukeskus, #messukeskus


Immersal: Jufo Peltomaa, Co-Founder, Head of Special Ops, jufo@immersal.com, www.immersal.com

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.

Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.

Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Ensimmäiset ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla25.4.2025 16:40:58 EEST | Tiedote

Golden Crane Competition 2025 Ajoneuvonosturikuljettajien Euroopan mestaruuskisat järjestetään Maxpo-messujen yhteydessä 29.–30.8.2025. Kisa ajetaan kahdella eri radalla ja ajoneuvonosturilla - yhteistulos ratkaisee voittajan. Pääpalkintona on viikon matka Conexpo-messuille Las Vegasiin. Maxpo 2025 -messut järjestetään torstaista lauantaihin 28. – 30.8.2025 Hyvinkään lentokentällä.

A year of growth at Helsinki Expo and Convention Centre: record visitor numbers, investments and strong financial results23.4.2025 15:00:00 EEST | Press release

The year 2024 was a strong one in terms of performance for the Finnish Fair Corporation. Revenue rose close to the level of the record-breaking pre-COVID year, many events broke their previous visitor records, and new investment initiatives were launched. The Finnish Fair Corporation Ltd’s annual report for 2024, published today, provides a detailed overview of the year.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye