HSL pohti tilastojen ja tutkimusten perusteella, miten auton omistus Helsingin seudulla kehittyy
Vaikka auton omistus on yleistynyt Helsingin seudulla koko vuodet 1990-2013 kattavan jakson, kasvu ei ole ollut alueellisesti tasaista. Helsinki poikkeaa selvästi muusta seudusta. Pääkaupungin henkilöautotiheys on ollut 1990-luvulta lähtien selvästi muuta seutua pienempi ja autottomat asuinkunnat ovat olleet enemmistönä monilla Helsingin alueilla.
Voimakkaimmin henkilöautotiheys ja auton omistus ovat kasvaneet pääkaupunkiseutua ympäröivissä kehyskunnissa eli ns. KUUMA-seudulla.
Auton omistuksessa on eroja myös väestöryhmittäin. Helsingille on ollut ominaista, että nuorten aikuisten auton omistus on vähentynyt 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, kun taas yli 65-vuotiaiden auton omistus on kasvanut.
Alueelliset ja väestölliset erot auton omistuksessa aiheuttavat tulevaisuuden arvioinnille omat haasteensa, varsinkin kun samaan aikaan elämäntavat ja -valinnat yksilöllistyvät. Bruttokansantuotteen ja väestön tulojen kasvu eivät välttämättä enää johda autoilun lisääntymiseen.
Ympäristöarvot ja digitalisaatio saattavat vähentää auton omistamista
AUKEE-projekti löytää viitteitä siitä, että auton omistus saattaa olla kääntymässä Helsingin seudulla laskuun. Kaupunkimaisen elämäntavan suosiminen, ympäristö- ja terveysarvojen nousu ja auton statussymboliarvon lasku voivat vähentää auton omistusta.
Merkkejä arvojen ja asenteiden muutoksista on jo ilmassa. Maailmalla ja myös Helsingin seudulla yhä useampi kaupunkilaisnuori jättää ajokortin hankkimatta tai ainakin siirtää sen hankkimista.
Arvojen ja elämäntapojen muutoksen ohella auton omistukseen vaikuttaa se, että digitalisaatio synnyttää kokonaan uudenlaisia palveluita, joiden ansiosta matkat on entistä helpompi suunnitella ja ketjuttaa niin, että matkustamiseen kuluu mahdollisimman vähän aikaa.
Digitaalisten alustojen ansiosta lisääntynee myös autojen yhteiskäyttö. Digitalisaatio vähentänee tulevaisuudessa auton omistamisen ja käytön tarvetta myös siksi, että liikkumistarpeet vähenevät, koska yhä useammat palvelut voi hankkia verkon kautta kotiin.
Auton omistukseen vaikuttavat myös väestölliset trendit. Suomen väestö ikääntyy ja ikääntyvä väestö kenties luopuu autoilusta. Maahanmuuttajien määrä kasvanee jatkossakin ja ulkomaalaistaustaiset omistavat ajokortin ja auton harvemmin kuin kantaväestöön kuuluvat.
Sähköautot sekä itseohjautuvat autot voivat HSL:n arvion mukaan joko lisätä tai vähentää auton omistusta riippuen siitä, yleistyvätkö ne yksityisessä omistuksessa vai tulevatko ne yhteiskäyttöön tai osaksi erilaisia kuljetuspalveluita.
Yhteyshenkilöt
Liikennetutkija Elina Brandt, HSL, puh. 040 504 2930
Liikennetutkija Matleena Lindeqvist, HSL, puh. 040 580 4966
Liikennetutkija Pekka Räty, HSL, puh. 040 738 6559
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme