Tutkimus: digitaalista viestintää mitataan paljon, vaikuttavuutta viestinnän tavoitteisiin vähemmän
Tutkimuksen mukaan viestijät pitävät viestinnän mittaamista erittäin tärkeänä (96 % vastaajista). Tuloksista käy ilmi, että neljänneksellä (25 %) viestinnän päättäjistä ei kuitenkaan ole asetettuna mitattavia viestinnän tavoitteita. Edelliseen tutkimukseen verrattuna tässä on muutos parempaan: vuonna 2015 mitattavat tavoitteet puuttuivat lähes kolmannekselta (31 %).
Niillä vastaajilla, joilla mitattavat tavoitteet on asetettu, yli puolella (60 %) on tavoitteille määritelty kvantitatiiviset mittarit. Vuoden 2015 tutkimuksessa kvantitatiiviset mittarit oli vastaavasti määritettynä alle puolella (46 %).
”On hienoa havaita, että viestijät ymmärtävät mittaamisen tärkeyden, mutta se on vasta alku. Olennaista on rakentaa mittaristo, joka perustuu viestinnän tavoitteisiin. Tähän on käytössä kansainvälisen viestinnän mittausjärjestö AMEC: n standardit, jotka jokaisen viestijän olisi hyvä tuntea”, Retriever Suomen toimitusjohtaja Mika Roman sanoo.
Tutkimuksen mukaan mitattavista asioista viestintäpäättäjät seuraavat eniten seuraajien määrää sosiaalisessa mediassa (94 % vastaajista), verkkosivujen kävijämääriä (92 % vastaajista). Viestinnän vaikutusta liiketoiminnallisiin tuloksiin seuraa vain vajaa kolmannes (27 %), viestinnän vaikutusta brändiarvoon 22 %, viestinnän ROI:ta 12 %.
”Digitaalista viestintää mitataan paljon. Tämän tutkimuksen perusteella kuitenkin vain 44 % viestijöistä arvioi osaavansa tulkita kunnolla tuloksia. Viestinnän mittaamisen kehittymisalue löytyy siis analysoinnista”, toteaa toimitusjohtaja Elina Melgin ProComista.
”Viestinnän mittaaminen on arvokasta, jos sen avulla voidaan arvioida ja johtaa viestintää paremmin. Huomio on oltava viestinnän laadussa, vaikuttavuudessa ja tuloksissa. Tiedotteista voidaan esimerkiksi seurata kuka ja mitä kautta on tiedotteen lukenut, minkälaista some- ja hakukonenäkyvyyttä se on tuottanut ja onko ajoitus ollut vaikuttavuuden kannalta oikea. Mittaamisessa on kyse siitä, että arvioi oman organisaation viestintää systemaattisesti ja haluaa löytää mahdollisuuksia onnistua,” STT Viestintäpalveluiden liiketoimintapäällikkö Heidi Ekdahl sanoo.
STT Viestintäpalvelut Oy, ProCom ry ja Retriever Suomi Oy tutkivat viestinnän mittaamisen tilaa Suomessa. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2017 ja sen kohderyhmänä olivat viestinnän päättäjät (viestintäjohtajat ja viestintäpäälliköt) ProComin jäsenistöstä.
Tutkimus perustuu 120 viestintäammattilaisen puhelinhaastatteluun 765 henkilön rekisteristä, joista osaa ei tavoitettu ja osaa ei ajanpuutteen vuoksi saatu haastateltua kokonaan. Loppuun saakka tehtyjä haastatteluita oli laskennallisesti 15,6 %. Tutkimuksen toteutti IROResearch Oy.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Elina Melgin, toimitusjohtaja ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry, 040 8211688, elina.melgin@procom.fi (tavoitettavissa klo 11 alkaen)
Heidi Ekdahl, liiketoimintapäällikkö STT Viestintäpalvelut Oy, 050 354 0088, heidi.ekdahl@stt.fi (tavoitettavissa klo 11 alkaen)
Mika Roman, toimitusjohtaja Retriever Suomi, 0400 393155, mika.roman@retriever.fi (tavoitettavissa klo 11 alkaen)
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry on viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on 2 800 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista - tiedottajia, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja, jotka työskentelevät yksityisellä sektorilla, julkishallinnossa ja järjestöissä.
STT Viestintäpalvelut on mediaviestinnän, medianäkyvyyden ja viestinnän mittaamisen asiantuntija. STT Viestintäpalvelut tarjoaa viestinnän ammattilaisille STT Info -tiedotejakelua, tiedoteseurantaa ja -analytiikkaa, uutishuoneratkaisuja sekä viestinnän suunnitteluun ja ennakointiin STT Pro -suunnittelutietopalvelua. STT Viestintäpalvelut kuuluu STT-konserniin.
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysiyritys. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Göteborgissa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa perustettu yhteistyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta STT Viestintäpalvelut
Tekoälyapuri auttaa nyt viestijöitä STT Info -tiedotepalvelussa31.5.2024 11:26:24 EEST | Tiedote
STT Viestintäpalvelut on lanseerannut tekoälyominaisuuksia Suomen johtavassa tiedotepalvelussa STT Infossa. Tekoälyapuri toimii tarvittaessa viestijän apuna, mutta ihminen kontrolloi aina lopputulosta.
STT enhances press release service STT Info with AI assistant31.5.2024 11:26:24 EEST | Press release
STT Communication Services has launched new artificial intelligence features in Finland's leading press release service, STT Info. The AI assistant helps out the press officer when needed, but an actual human being is always in charge of the final result.
Sijoittajaviestinnän työkalut yhdessä paketissa – STT Viestintäpalvelut yhteistyöhön Investis Digitalin kanssa9.9.2021 08:25:00 EEST | Tiedote
STT Viestintäpalvelut aloittaa yhteistyön Investis Digitalin kanssa. Yhdessä pörssiyhtiöille voidaan tarjota laaja valikoima sijoittaja- ja mediaviestinnässä käytettäviä työkaluja.
Asiantuntijat tarvitsevat yhä enemmän mediaosaamista - STT Viestintäpalvelut ja Framilla valmennusyhteistyöhön8.6.2021 15:14:54 EEST | Tiedote
Media kaipaa yhä enemmän ja moninaisempia asiantuntijoita kommentoimaan päivänpolttavia asioita, mutta monissa organisaatioissa mediaosaamista löytyy vain viestinnästä ja ylimmästä johdosta. Tätä osaamisvajetta paikkaamaan STT Viestintäpalvelut ja viestintätoimisto Framilla käynnistävät yhteiset Median silmään -valmennukset.
Pörssitiedotteita voi nyt lähettää tiedotepalvelu STT Infosta5.6.2019 06:40:00 EEST | Tiedote
Suomen johtava tiedotejakelu STT Info lanseeraa uuden palvelun, jossa STT Infosta voi nyt lähettää myös pörssitiedotteita. Palvelun avulla pörssiyhtiöt pystyvät täyttämään lakisääteisen tiedonantovelvollisuutensa ja tavoittamaan sijoittajat sekä median tehokkaasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme