
Kasvijäätelöiden ominaisuuksista löytyi selviä eroja!

Riisijäätelön makeus aistittiin voimakkaimmin soija- ja kaurajäätelöihin verrattuna. Lisäksi siinä oli voimakkain jälkimaku ja täyteläisin suutuntuma. Soijajäätelössä oli eniten vaniljan siemeniä ja maku oli vaniljaisin. Kaurajäätelön suutuntuma oli hieman hiekkainen pienten kiteiden takia, joita ei esiintynyt muissa kasvijäätelöissä. Kaurajäätelössä ei ollut vaniljan siemeniä ollenkaan toisin kuin soija- ja riisijäätelöissä.
Osaltaan ominaisuuseroja voivat selittää eroavaisuudet kasviraaka-aineissa sekä ravintoarvosisällössä. Riisi raaka-aineena on suhteellisen neutraali maultaan verrattuna kauraan ja soijaan. Aistitun makeuden voimakkuuteen vaikuttaa myös tuotteessa olevat muut maut mikä voi aiheuttaa sen, että riisijäätelössä makeus aistittiin voimakkaimmin.
Jäätelöiden välillä olevia eroja suutuntuman täyteläisyyden arvioinnissa voi pitää mielenkiintoisina. Kaurajäätelössä oli eniten rasvaa, joka yleensä aistitaan täyteläisyytenä, mutta kaurajäätelön suutuntuman täyteläisyys arvioitiin vähäisimmäksi. Tämä voi johtua käytetyistä stabilointiaineista, joita kaurajäätelössä oli vähemmän kuin muissa arvioiduissa tuotteissa.
Tutkimuksen toteutti Makery Oy:n neljä asiantuntijaa. Asiantuntijaraadin laatiman ominaisuusprofiilin avulla saadaan objektiivista tietoa tuotteiden keskeisistä aistittavista ominaisuuksista (maku, haju, rakenne, ulkonäkö) ja niiden voimakkuuksien eroista. Se on erinomainen työkalu tukemaan tuotekehitysprosessia erityisesti silloin, kun tarvitaan tarkempaa tietoa kilpailijoiden tuotteista.
Aistinvaraisen ominaisuusprofiilin teko aloitettiin tuotteisiin tutustumalla. Tämän jälkeen raadin jäsenet loivat yhdessä sanaston arvioitavien tuotteiden keskeisistä aistittavista ominaisuuksista ja sopivat vertailunäytteet. Testiarvioinnin jälkeen tuotteiden ominaisuudet arvioitiin kymmenportaisella asteikolla. Tulokset tuotteiden välisistä eroista ovat nähtävillä alla olevassa kuvaajassa. Isoimmat erot tuotteiden välillä löytyivät tuoksussa ja maussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura Männistö, Tuotekehitysasiantuntija
p. 050 465 4958
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Makery Oy on elintarvikealan kehittämisen asiantuntijayhtiö, joka tuottaa asiakkailleen keskeistä tietoa liiketoiminnan kehittämiseksi muun muassa kuluttaja- ja markkinatutkimuspalvelujen avulla. Makery tukee asiakkaita tuote- ja konseptikehityksessä avustamalla mm. tuoteominaisuuksien kehittämisessä, kilpailijoista erottautumisessa ja markkinointiviestinnän terävöittämisessä. Makery tarjoaa apua myös vientimarkkinoiden kartoittamisessa ja tuotteiden ulkomaan lanseerausta varten tarvittavien tietojen keräämisessä sekä elintarvikelainsäädännössä. Yrityksessä työskentelee kymmenkunta henkilöä ja yrityksen toimitilat sijaitsevat Helsingin Pasilassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Makery Oy
Kukkia, glitteriä, vatsaystävällisyyttä ja kestäviä valintoja – ruokatrendit 201824.1.2018 14:21:00 EET | Tiedote
Vallitsevat ja tulevat megatrendit liittyvät hyvinvointiin ja ilmastonmuutokseen. Myös digimurros laajentaa entisestään uusien ostamisen, tilaamisen ja maksamisen tapojen käyttöä kaupoissa ja ravintoloissa. Yhden hengen talouksien lukumäärä lisääntyy yhteiskunnassa kaikissa ikäryhmissä ja tämä alkaa näkyä kaupoissa pienentyvinä pakkauskokoina. Myös ravintoloissa yksin syömisen uskotaan lisääntyvän.
Kuluttajista suklaa on paras suomalainen elintarvike1.12.2017 13:43:00 EET | Tiedote
Makery Oy tutki 100-vuotiaan Suomen kunniaksi kuluttajien mielestä parhaita suomalaisia elintarvikkeita. Kyselyyn vastasi 1184 suomalaista vuoden 2017 aikana, joista 31% oli miehiä ja 69% naisia. Vastaajilta kysyttiin heidän mielestään parhaimpia suomalaisia elintarvikkeita kategorioissa paras ruoka, välipala, juoma ja herkku, sekä pyydettiin lopuksi valitsemaan yksi elintarvike, joka kokonaisuutena on paras suomalainen ruoka.
Kotimaan työllisyyden ja talouden tukeminen ovat tärkeimpiä syitä ostaa kotimaisia elintarvikkeita.28.4.2017 11:18:32 EEST | Tiedote
Tuoreen tutkimustiedon mukaan suomalaiset kuluttajat arvostavat yhä enemmän elintarvikkeiden kotimaisuutta. Tärkein syy kotimaisten elintarvikkeiden ostamiselle on työllisyyden ja talouden tukeminen Suomessa. Tutkimustulosten mukaan moni kuluttaja pyrkii kiinnittämään näihin asioihin jatkossa huomiota entistä enemmän.