HSL-alueen bussilinjoille on tullut mittavasti uusia vähäpäästöisiä autoja

HSL-alueen bussilinjoilla on viime viikon maanantaista alkaen kulkenut 52 tuliterää autoa. Uusia busseja on harvoin tullut liikenteeseen yhtä paljon samaan aikaan. Sitä mukaa, kun kalusto uusiutuu, bussiyhtiöt voivat luopua vanhimmista autoistaan.
Uudet bussit kulkevat dieselillä ja ne täyttävät Euro 6 -päästönormit, jotka asettavat tiukat rajat muun muassa typen oksidi- ja hiukkaspäästöille. Typen oksideja Euro 6-normin bussit saavat päästää vain viidenneksen Euro 5 -luokan autoihin verrattuna.
”Kaikissa uusissa busseissa on USB-pistokkeet kännyköiden ja läppäreiden lataamista varten”, HSL:n kalustoinsinööri Petri Saari kertoo. ”Lisäksi niissä on kolme lastenvaunupaikkaa, kun vanhemmissa autoissa paikkoja on usein vain kaksi. Uusissa busseissa on automaatti-ilmastointi ja valkoinen led-linjakilpi myös kuljettajan puoleisessa eli vasemmassa kyljessä.”
Savonlinja Oy, Helsingin Bussiliikenne Oy ja Nobina Finland Oy hankkivat yhteensä 56 bussia, mutta yhtiöt pitävät niistä muutaman vara-autoina.
Eniten uusia autoja hankki Savonlinja, joka osti peräti 45 Volvoa. ”Ostos on suurin kertahankinta, jonka yhtiö on HSL-alueen bussiliikenteeseen tehnyt”, Savonlinjan toimitusjohtaja Kai Honkanen sanoo. ”Päädyimme Volvoon, koska yhtiöllä on edistyksellistä tekniikkaa busseilta vaadittujen päästörajojen toteuttamiseen.”
Helsingin Bussiliikenne hankki neljä samanlaista Volvoa kuin Savonlinja. Nobinan kalusto täydentyi kolmella Scanialla ja neljällä Ivecolla.
Savonlinja kuljettaa uusilla busseillaan Ala-Tikurilaan, Heikinlaaksoon, Latokartanoon ja Meilahteen. Nobina Oy liikennöi uudella kalustolla Aviapolikseen ja Leppäkorpeen ja Helsingin Bussiliikenne Paloheinään sekä Malmille.
Uusien bussien hankinta käynnistyi HSL:n viime syksyisestä tarjouskilpailusta, jossa kuntayhtymä etsi liikennöitsijää seitsemälletoista bussilinjalle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kalustoinsinööri Petri Saari, HSL, puh. 050 5591956
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme