Liikenteen vähentäminen ja kaupunkirakenne avainasemassa päästötalkoissa
Valtioneuvoston tavoitteena on leikata liikenteen päästöt kansallisesti puoleen 2030 mennessä vuoden 2005 tilanteeseen verrattuna.
Maailmanlaajuisesti päästökysymys ratkaistaan kaupungeissa. Helsingin seudulla tarvitaan suuri määrä erilaisia, konkreettisia tekoja, joilla tavoitellut päästövähennykset saadaan toteutettua.
Helsingin seudulla liikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat noin 1,87 miljoonaa tonnia vuonna 2015. Seudun päästöistä 90 prosenttia syntyy tieliikenteessä. Helsingin seudun asukasmäärä on vuonna 2030 noin 1,67 miljoonaa asukasta. Asukasmäärän kasvu aiheuttaa lisähaasteita päästöjen vähentämiselle.
Jos rakenteilla olevat ja päätetyt seudun joukkoliikenneyhteydet sekä tie- ja katuhankkeet toteutetaan, liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vähenevät HSL:n selvityksen mukaan noin 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Näiden lisäksi tarvitaan paljon uusia tekoja, jotta päästövähennys on tavoitteiden mukainen.
Suurimmat kasvihuonekaasupäästövähennykset Helsingin seudulla saadaan tehtyä ruuhkamaksuilla eli ajoneuvoliikenteen hinnoittelulla, sähköautokannan merkittävällä lisäyksellä sekä raskaan liikenteen teknologiaa kehittämällä. Lisäksi kävelyn ja pyöräilyn osuuden kasvattaminen eri keinoin, pysäköintimaksujen korotus ja vyöhykkeiden laajentaminen sekä kimppakyytien lisääminen voivat tuoda merkittäviä päästövähennyksiä.
”Liikenteen päästövähennystavoitteen saavuttaminen edellyttää sekä nopeasti että hitaasti vaikuttavia toimenpiteitä. Vaaraa päästöjen vähenemisen yliannostuksesta ei ole”, sanoo HSL:n liikennejärjestelmä ja tutkimukset -osaston johtaja Sini Puntanen.
Parlamentaarisen työryhmän ehdottamat panostukset energia- ja ilmastostrategian tavoitteiden edistämiseen ovat oikeansuuntaisia, mutta rahoitus on niukka vaativaan päästövähennystavoitteeseen nähden.
Pelkästään liikenteen toimenpiteillä ei Helsingin seudulla saavuteta päästötavoitteita. Tehokas keino vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä onkin puuttua liikenteen kysyntään. Autoliikennettä voidaan vähentää tehokkaimmin yhdyskuntarakennetta tiivistämällä ja täydentämällä. Maankäyttö, asuminen ja liikenne pitää sovittaa tehokkaasti yhteen niin, että liikkumisen tarve vähenee.
”Palvelut pitää sijoittaa paikkoihin, joihin pääsee kävellen, pyörällä tai julkisilla kulkuneuvoilla. Alueilla, joissa työpaikat, kodit, koulut, harrastuspaikat, kaupat ja muut palvelut ovat hajallaan, arkiliikkumisesta aiheutuvat päästöt henkilöä kohden ovat moninkertaiset tiiviiseen kaupunkialueeseen verrattuna”, Puntanen sanoo.
Seudun asukkaat ovat valmiita osallistumaan ja leikkaamaan liikenteen päästöjä. Helsingin seudun asukkaille tehdyssä mielipidekyselyssä 85 % asukkaista halusi leikata liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Vain kolmen prosentin mielestä päästöjä ei pitäisi leikata. HSL teetti kyselyn keväällä ja siihen vastasi yli 3200 seudun asukasta.
”On hienoa, että parlamentaarinen työryhmä etsii kansallisia ratkaisuja päästöjen vähentämiseen. Olemme mukana päästötalkoissa. Päästöjen vähentäminen on yksi tärkeimmistä kysymyksistä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnitelman valmistelussa”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Yhteyshenkilöt
Sini Puntanen, HSL:n liikennejärjestelmä ja tutkimukset osaston johtaja
Puhelin: 040 501 3362
Suvi Rihtniemi, HSL:n toimitusjohtaja,
Puhelin: 050 565 8884
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme