Arvokellosta on tullut sosiaalisesti hyväksytty sijoitus ja miehen koru

Sami Astala myy Kellokonttorina tunnetun Scandal Sandal Oy yrityksensä kautta noin viisisataa arvokelloa vuodessa. Pääosa kelloista menee Suomeen. Arvokellojen käyttö ja keräily ovat lisääntyneet selvästi viime vuosina.
”Muutama vuosi sitten kellojen hintoja saatettiin hämmästellä, mutta nyt kelloista on tullut sosiaalisesti hyväksyttäviä Suomessakin”, Astala sanoo. Esimerkiksi Ruotsissa ja Sveitsissä on pitkät kellonkäyttöperinteet.
Kelloja ostetaan paljon lahjaksi – itselle. Valtaosa Astalan asiakkaista on miehiä.
”Osa asiakkaista on säästänyt systemaattisesti tietynlaista kelloa varten. Moni haluaa kellon esimerkiksi merkkipäivälahjaksi, mutta kello ostetaan tai ainakin valitaan itse.”
Kellosta on tullut miehen koru. ”Moni sanoo, ettei osaa tai oikein voi käyttää muita koruja.”
Kellon myyminen on myös sijoitusneuvontaa
Verkko on kellokauppiaalle tärkeä osto-, myynti- ja verkostoitumiskanava; verkon kellofoorumeilla käydään vilkasta keskustelua. Silti yksi kommunikointitapa on ylitse muiden. Henkilökohtaisen palvelun merkitys kasvaa, mitä suuremmasta ja tärkeämmästä ostopäätöksestä on kyse.
Sami Astalan konttorilla ei ole kellovitriinejä, vaan rauhallinen lounge. Siellä kelloista voidaan keskustella ja eri merkkejä ja malleja voidaan vertailla rauhassa.
”Osalla asiakkaista on selkeä ajatus, millaista kelloa on hankkimassa, mutta on myös paljon asiakkaita, joiden mieli muuttuu täysin matkan varrella. Monelle kellovalinta selkiytyy vasta, kun pääsee näkemään kelloja.”
Kello-ostosta harkitaan jo siksi, että arvokello on sijoitus. Sen arvo ei vuosien saatossa laske, vaan saattaa jopa nousta. Ja kun kellon vaihtaminen on taas ajankohtaista, Astala ottaa usein vanhan kellon vaihdossa.
”Moni ei ole ajatellut, että kellon voi hyvin ostaa käytettynä. Ja varsinkin hämmästyttää, että vanhan kellon voi antaa vaihdossa”, Astala sanoo. ”Mutta eihän autojakaan aina osteta uutena, eikä vanhaa autoa säästetä itsellä, kun on uuden aikana.”
Muuten autoja ja kelloja ei voi verrata. Kello säilyttää arvonsa paljon autoa paremmin – eikä kelloa tarvitse vaihtaa yhtä usein kuin autoa.
Eksklusiivisia merkkejä ja harvinaisia kelloja
Sami Astala on saanut kellokiinnostuksen isän perintönä. ”Lapsena ulkomaanreissuilla käytiin aina katsomassa kelloja, vaikkei isällä arvokelloja ollutkaan.”
Parinkymmenen kelloharrastusvuoden jälkeen Astalasta tuli kelloalan yrittäjä neljä vuotta sitten. ”Oli pitkäaikainen haaveeni, että voisin tehdä tätä joskus työkseni”, hän sanoo.
Astala tunnettiin alalla jo harrastuksen kautta. Yrittäjänä menestyminen on vaatinut kellovalikoiman lisäksi paljon tietoa. ”Olen hakenut paljon tietoa eri brändeistä, tekniikoista ja koneistoista. Kun tekee työtä käytettyjen kellojen parissa, täytyy tuntea toimiala kattavasti.”
Kellokonttorilla on high-end-valikoima. Astala halusi alun perinkin liikkeelle eksklusiivisella mallistolla. ”Sillä segmentillä ei ollut kauheasti tarjontaa, eikä ole vieläkään.”
Kellokonttori myy muun muassa Audemars Piguet -kelloja. Ne ovat Astalan omia suosikkeja, samoin kuin Patek Philippen kellot. Kellokonttorin valikoimassa on hyvin edustettuna myös esimerkiksi Panerai ja Rolex. ”Ja Richard Mille, koska merkin kellot ovat teknisesti niin makeita.”
Tällä hetkellä Kellokonttorin erikoisin kello on F.P. Journe Chronometre Bleu Tantalum, harvinaisuus, jonka koneisto on 18 karaatin kultaa. ”Kello on huikeaa käsityötä ja todella hieno laite. Ja hintakin, noin 20 000 euroa, on inhimillinen siihen nähden, miten kello on valmistettu ja kuinka laadukas se on.”
Sami Astalan Kellokonttori Oy sijaitsee Helsingin Kaapelitehtaan ”Watch Districissa”. Kellokonttorin lisäksi samoissa tiloissa on kellontekijä ja kelloseppä Stepan Sarpaneva sekä kellohuoltoyritys Watch Service Finland. ”Me kolme toimijaa teemme tiiviisti yhteistyötä kellojen puolesta”, Sami Astala kertoo.
Haastattelupyynnöt, lisätiedot:
Sami Astala
puh. 040 736 2001
Kellokonttori / Scandal Sandal Oy
sami@kellokonttori.fi
http://kellokonttori.fi/
Julkaisuvapaa 4.10.2017
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sami Astala
puh. 040 736 2001
Kellokonttori / Scandal Sandal Oy
sami@kellokonttori.fi
http://kellokonttori.fi/
Kuvat







Linkit
Tietoja julkaisijasta
The Satama Oy on suomalainen, henkilökuntansa omistama yritys, joka yhdistää konsultoinnin, markkinoinnin ja yritystapahtumat asiakkaan tavoitetilaan ohjaavaksi palvelukokonaisuudeksi. Yritys työllistää noin 18 henkilöä. Vuonna 2024 liikevaihto oli noin 3,2 miljoonaa euroa, ja vuodelle 2025 tavoitteena on noin 4 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta The Satama Oy
62-vuotias kestävyyslegenda haastaa "hirveän" maailmanennätyksen Helsingissä – Jari Lampi tavoittelee 411 toiston rajaa sotilasmaastavedossa LOL Expossa10.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Helsingin Wanhassa Satamassa 12.4. järjestettävässä liikunta- ja hyvinvointitapahtumassa lanseerataan myös kaksi hyvinvointialan innovaatiota.
Liiketoimintakaupalla syntynyt uudentyyppinen kokonaisuus sai nimekseen The Satama6.2.2025 10:25:42 EET | Tiedote
Wanha Satama Interactive Oy:n ja Zeroten Oy:n liiketoimintakaupan myötä syntyi The Satama Oy, joka auttaa asiakkaitaan menestymään Suomen laajimpiin kuuluvalla uudella palveluportfoliolla.
Tutkimus: Tapahtumia järjestetään nyt enemmän asiakkaiden kuin oman henkilökunnan vuoksi20.11.2024 11:10:59 EET | Tiedote
Yhdistynyt tapahtumatila Wanha Satama ja mainostoimisto Zeroten (WS Zeroten Oy) selvitti tapahtumien ostajien näkemyksiä hankintojen tavoitteista ja kumppanin valinnasta oman brändityönsä yhteydessä lokakuun lopussa 2024. Tapahtumilla tavoitellaan nyt erityisesti asiakaskunnan sitouttamista, ja tapahtumatilan toivotaan mukautuvan tarpeeseen.
Wanha Satama Interactive ja Zeroten menivät yhteen19.8.2024 12:15:00 EEST | Tiedote
Wanha Satama Interactive Oy sekä Zeroten Oy ovat tehneet liiketoimintakaupan, jonka myötä Wanhan Sataman tapahtumatoiminta on siirtynyt Zerotenille. Yhdistyminen synnyttää monipuolisen tapahtuma- ja markkinointipalveluja tarjoavan WS ZeroTenin, jonka tavoitteena on paitsi kasvattaa osapuolten nykyisiä liiketoimintoja, myös lanseerata uusia.
Indoor Camping – Wanha Satama tarjoaa majoitusta myös Pori Jazzeilla3.6.2024 13:40:51 EEST | Tiedote
Indoor Camping Wanha Satama vastaa Pori Jazzien aikaiseen majoituspulaan tarjoamalla edullisen, silti laadukkaan majoitusvaihtoehdon festivaalien ajaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme