Tutkimus selvitti verkkokaupan nykytilaa, trendejä ja mahdollisuuksia Euroopassa
Tutkimuksen tulokset
Markkinoiden nykytila ja tulevaisuudennäkymät
Suurin osa verkkokaupoista on joko tyytyväisiä (56 %) tai kohtalaisen tyytyväisiä (31 %) sähköisen kaupan alan nykytilaan omalla markkina-alueellaan. Useimmat vastaajista suhtautuvat joko optimistisesti (52 %) tai kohtalaisen optimistisesti (26 %) kotimaanmarkkinoiden tulevaisuuden kehitykseen.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä fi.vmstatic.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Markkinaesteet
Oleellisimpina liiketoiminnan kehityksen esteinä vastaajat näkevät kansainvälisen kilpailun sekä laki- ja verotuskysymykset. Asiakkaiden näkökulmasta suurimpina verkko-ostamisen haasteina nähdään verkkomaksamiseen liittyvät tietoturvakysymykset sekä halu kokeilla fyysistä tuotetta.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä fi.vmstatic.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Viestinnän kohdentaminen milleniaaleille
Suurin osa kyselyyn vastanneista kaupoista ilmoitti pyrkivänsä kohdentamaan viestintää milleniaaleille. Pääasiallisesti näkyvyyttä tavoitellaan olemalla läsnä sosiaalisessa mediassa (86 % kaupoista). 90 % vastaajista käyttää Facebookia, 76 % Instagramia ja 41 % Twitteriä.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä fi.vmstatic.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä fi.vmstatic.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Trendit
83 % vastaajista kokee, että omilla kotimarkkinoilla seurataan verkkokaupan viimeisimpiä trendejä joko paljon tai jonkin verran. Uusista toimintamalleista suosituimpia ovat innovatiiviset maksuvaihtoehdot (70 % kaupoista käyttää tai aikoo käyttää lähitulevaisuudessa), monikanavainen toimintaympäristö (70 %), “big datan” hyödyntäminen (65 %) sekä uudet toimitusvaihtoehdot (64 %).
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä fi.vmstatic.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Kansainvälinen liiketoiminta
72 % vastaajista sekä myy että toimittaa tuotteita ulkomaille ja 50 % vastaajista kertoo mainostavansa aktiivisesti ulkomaisilla markkinoilla. Suurimpina kansainvälistymisen esteinä nähdään logistiset haasteet, kova kilpailu ja eri kielialueiden asettamat vaatimukset. Paikallisten lakien, säädösten tai valuutan aiheuttamia vaatimuksia ei nähdä erityisen merkittävinä haasteina.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä fi.vmstatic.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Tarkemmat tutkimustulokset löytyvät osoitteesta: https://www.shopalike.fi/verkkokauppa-euroopassa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna-Maria Vuosmala
PR Manager
ShopAlike.fi
anna-maria.vuosmala@shopalike.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Zimmerstraße 50, c/o Schützenstraße 15-17
10117 Berliini, Saksa
https://www.shopalike.fi
ShopAlike.fi on shoppailusivusto, joka kokoaa eri verkkokaupat ja niiden tuotteet yhteen osoitteeseen. ShopAlikea hallinnoi saksalainen Visual Meta GmbH ja vertailusivusto toimii yli kymmenessä Euroopan maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Visual Meta GmbH / ShopAlike.fi
Verkosta ostavat nyt yhä vanhemmat ikäluokat – tutkimus selvitti verkko-ostamisen muutoksia koronakriisin aikana vuonna 202024.2.2021 14:42:01 EET | Tiedote
Tuotevertailusivusto ShopAlike.fi on suorittanut tutkimuksen, joka auttaa ymmärtämään kuinka käyttäjien verkko-ostamisen tavat muuttuivat vuoden 2020 koronapandemian aikana ja mitkä tuotteet kiinnostivat kuluttajia. Tutkimuksen kohteena olivat ostamisen tavat 13 Euroopan maassa, joissa ShopAlikella on liiketoimintaa (Suomi, Ruotsi, Tanska, Saksa, Itävalta, Ranska, Alankomaat, Puola, Tšekki, Slovakia, Unkari, Espanja ja Italia). Tutkimuksessa vertailtiin sivustojen käyttäjien vuoden 2020 hakutietoja vuoden 2019 vastaaviin. Näin nähtiin mitkä tuoteryhmät kasvattivat suosiotaan eniten edellisvuoteen verrattuna eri puolilla Eurooppaa ja mitä tuotteita haettiin eniten Suomessa vuonna 2020. Tutkimusta varten haastateltiin myös kulutustutkija ja sosiologian professori Terhi-Anna Wilskaa Jyväskylän yliopistosta vuoden 2020 aikana syntyneistä uusista ostamisen tavoista ja siitä, miten verkkokauppojen kannattaisi vastata näihin uusiin tarpeisiin tulevaisuudessa.
Kodin sisustustuotteita ostettiin enemmän kuin ennen - ShopAlike selvitti suomalaisten ostokäyttäytymistä Black Friday 2018 -viikonlopun aikana30.11.2018 09:04:19 EET | Tutkimus
Tutkiakseen ostokäyttäytymistä Black Friday 2018 -viikonlopun aikana, on vertailusivusto ShopAlike.fi tehnyt selvityksen suomalaisten suosimista alennustuotteista ja tuotekategorioista. Tuloksia on verrattu myös pohjoismaisten naapurien Ruotsin ja Tanskan vastaaviin Black Friday -suosikkeihin. Tutkimuksessa on käytetty apuna yrityksen omia klikkitilastoja 23.11.- 26.11.2018 sekä 24.11.–27.11.2017 välisiltä ajoilta aina mustasta perjantaista cyber-maanantaihin asti. Huomioitavaa on, että ShopAliken tuotevalikoima ei sisällä lainkaan kodin elektroniikkaa.
///KORJATTU TIEDOTE/// Tutkimus selvitti verkkokaupan nykytilaa, trendejä ja mahdollisuuksia Euroopassa10.11.2017 14:56:12 EET | Tiedote
KUVAT KORJATTU/// Kesällä 2017 kansainvälinen shoppailusivusto ShopAlike lähestyi verkkokauppakumppaneitaan yhteensä 13 Euroopan maassa “Verkkokauppa Euroopassa: nykytila, trendit ja mahdollisuudet” -kyselytutkimuksen merkeissä. Tutkimusta varten räätälöidyn kyselyn tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen kuva alan keskeisimmistä vaikuttimista, trendeistä ja mahdollisuuksista eri markkina-alueilla. Tutkimuksen otos käsitti 100 verkkokauppaa eri toimialoilta (mm. vaatteet, kengät, kodin sisustus ja -tekstiilit, huonekalut, kauneus, terveys, hyvinvointi, korut, lelut, urheilu- ja ulkoiluvarusteet) ja eri kokoluokista perustuen myytävien tuotteiden lukumäärään.