Kotimaan Energia suomalaisten energiayhtiöiden kärkikaartia asiakastyytyväisyydessä

Kotimaan Energian ytimessä on alusta asti ollut mutkaton palvelu. Siksi yhtiö on erityisen iloinen viime vuoden asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksista. Valtakunnallisessa Kantar TNS:n toteuttamassa tutkimuksessa jopa 86 prosenttia vastanneista kertoi palvelukokemuksen olleen myönteinen sähkösopimusta solmittaessa. Tämä ylittää alan keskiarvon selvästi.
Asiakastyytyväisyyttä on seurattu Kotimaan Energiassa systemaattisesti alusta asti. Luvut ovat olleet tasaisessa nousussa, kertoo asiakkuusjohtaja Sanna Lemmetty.
- Mittaamme tyytyväisyyttä jokaisesta asiakastapahtumasta ja asia on myös ylimmän johdon agendalla viikoittain. Näin asiakas on toimintamme keskiössä joka päivä, ja voimme reagoida muutoksiin asiakaspalautteessa ripeästi.
Myös palvelukokemus asiakkuuden jatkuessa oli Kotimaan Energialla maan toiseksi paras, reilusti alan keskiarvoa parempi. Yhtiön asiakkaat antoivat palvelulle arvosanan 3,82. Mikään sähköyhtiö ei yltänyt 3,9 keskiarvoon asiakaskokemuksessa.
- Kuluttajat ovat nykyisin yhä tietoisempia saamastaan palvelusta. Tyytyväisyyteen vaikuttavat kaikki kanavat ja niiden hoitaminen kokonaisuutena. Haluamme luonnollisesti, että asiakas valitsee meidät kumppanikseen myös tulevaisuudessa. Siksi tarkastelemme koko asiakkaan matkaa, ei pelkkää myyntitapahtumaa.
Kotimaan Energiassa asiakaskokemukseen on panostettu esimerkiksi asiakaspalautteiden käsittelyllä ja henkilöstön koulutuksella. Tulokset ovat alkaneet näkyä, iloitsee Lemmetty.
- Meille asiakas on aina yksilö. Jokainen huono palaute käydään asiakkaan kanssa tarkasti läpi. Pureutumalla ongelman alkulähteille saamme selville, onko prosesseissamme korjaamisen varaa vai onko haaste ollut itse palvelutapahtumassa.
- Asiakaskokemusta on käsitelty myös paljon yhdessä henkilöstömme kanssa. Olemme pohtineet asiakkaan kohtaamista ja asiakaslähtöisiä toimintatapoja. Haluamme varmistaa inhimillisen ja empaattisen lähestymistavan kaikissa tilanteissa.
Tulevaisuudessa yhtiö panostaa entistä enemmän asiakasymmärrykseen, Lemmetty lupaa. Asiakaskokemuksen parantamisessa on tärkeää ymmärtää erilaisia asiakasryhmiä ja sitä, mikä juuri heille on tärkeää. Hinnalla on edelleen merkitystä, mutta se ei yksinään riitä.
– Olemme valinneet hintahaastajan roolin, toinen kilpailutekijämme on mutkaton palvelu. Mutta samalla esimerkiksi vastuullisuus nousee koko ajan entistä vahvemmin esiin. Meillä uusiutuvan energian sähkösopimukset on otettu erittäin hyvin vastaan mutta olemme vielä reilusti jäljessä esimerkiksi Ruotsia.
Kantar TNS:n tutkimukseen sähköyhtiöiden asiakaskokemuksesta on haastateltu taloutensa sähkölaskuista vastaavia. Vuosittain kyselyyn osallistuu yli 1000 vastaajaa verkkopaneelilla. Tämän lisäksi tutkimukseen on puhelinhaastateltu 200 Kotimaan Energian asiakasta. Tutkimuksen otos koskee 18-75-vuotiasta väestöä ja on edustava iän, sukupuolen ja alueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Lemmetty, asiakkuusjohtaja, puh. 040 709 3777, sanna.lemmetty@kotimaanenergia.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kotimaan Energia on maanlaajuisesti toimiva itsenäinen sähköyhtiö, joka tarjoaa sähköä kilpailukykyiseen hintaan. Kotimaan Energialta saa myös 100-prosenttisesti alkuperävarmennettua, uusiutuvaa energiaa, joka on yhdistelmä vesi-, tuuli- ja aurinkosähköä. Lisäksi teemme yhteistyötä John Nurmisen Säätiön kanssa, jonka tekee ansiokasta työtä Itämeren puhdistamiseksi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kotimaan Energia
Uusiutuva sähkö entistäkin suositumpaa – siirtohinnoittelu kismittää28.6.2018 10:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten asenteet uusiutuvaa energiantuotantoa kohtaan ovat muuttunut koko ajan myönteisemmiksi. Jo lähes kolmasosa kotitalouksista käyttää uusiutuvaa sähköä, kertoo tuore tutkimus. Käsitykset energia-alasta ovat Suomessa myönteisempiä kuin Ruotsissa. Sähkön siirtohinnoittelua ei kuitenkaan pidetä kohtuullisena.
Puhtaalla energialla puhtia Itämeren suojeluun – Kotimaan Energian lahjoitus vähentää sinilevää 200 000 kiloa7.6.2018 09:00:00 EEST | Tiedote
Kotimaan Energia yhdessä ympäristöystävällistä sähköä ostaneiden asiakkaidensa kanssa lahjoittavat 40 000 euroa John Nurmisen Säätiölle. Lahjoitus sisältyy yhtiön Aurinkoenergia- ja Vihreä valinta -sähkösopimuksiin. Tänä vuonna sähkösopimusten avulla voidaan poistaa sinilevää Itämerestä peräti 200 000 kilon edestä.
Kotimaan Energian asiakkaat kerryttivät yli 1,5 miljoonaa ilmaista sähkötuntia vuoden 2017 aikana26.4.2018 11:05:37 EEST | Tiedote
Kotimaan Energia on ensimmäinen ja ainoa sähköyhtiö, joka palkitsee uskollisia asiakkaitaan ilmaisella sähköllä. Sähkötunti-etu on ollut voimassa nyt lähes vuoden ja saavuttanut asiakkaiden keskuudessa suuren suosion. Kaikkiaan ilmaisia sähkötunteja kerättiin viime vuonna yli 1,5 miljoonaa kappaletta.
Kotimaan Energian uusi Reilu valinta -palvelu on kotimaista energiaa ja hyviä tekoja suomalaisille yhdessä Brother Christmaksen kanssa7.2.2018 14:00:00 EET | Tiedote
Kotimaan Energia tuo valikoimaansa Reilu valinta -lisäpalvelun, jonka valitsemalla kuluttajat saavat käyttöönsä 100-prosenttisesti uusiutuvaa, ympäristömerkittyä bioenergiaa Suomesta. Samalla Kotimaan Energia lahjoittaa jokaisesta Reilu valinta -sopimuksesta vuosittain viisi euroa Brother Christmas ry:lle.
Kotimaan Energian säästövinkit Sähkön päivänä23.1.2018 06:00:00 EET | Tiedote
Tänään 23. tammikuuta vietetään pohjoismaista Sähkön päivää. Energiankäyttöä mitataan Suomessa fiksusti etäluettavilla mittareilla. Tämän ansiosta kuluttaja voi myös ostaa edullista tuntihintaan perustuvaa pörssisähköä.