
Kehittämistyö kantaa hedelmää: LAMK sai laatuleiman uusinta-auditoinnista
Ammattikorkeakoulun varsinainen auditointi toteutettiin 2016, jolloin sen laatujärjestelmä ei täyttänyt kansallisia kriteereitä. Laatujärjestelmän kehittäminen edellytti korkeakoululta toimenpiteitä ja uusinta-auditointia, jossa tarkasteltiin kahta auditointikohdetta: laatujärjestelmän kytkeytymistä strategiseen johtamiseen sekä laatujärjestelmän kokonaisuutta.
Auditointiryhmän mukaan LAMK on kehittynyt huomattavasti varsinaisen auditoinnin jälkeen. Kehittämistyöllä on luotu yhtenäisempi koko korkeakoulua koskeva laatujärjestelmä, jossa ohjeet ovat yhteisiä ja tieto helposti saatavilla ja tietoa hyödynnetään jatkuvasti. Laatujärjestelmä kattaa keskeisiltä osin korkeakoulun perustehtävät ja tukee toiminnan kehittämistä.
– Varsinaisen auditoinnin jälkeinen kehitys on luonut positiivista ja osallistavaa laatukulttuuria. Laatutyön omalle työlle tuoma arvo nähdään, toteaa kansainvälisen auditointiryhmän puheenjohtaja Carolyn Campbell.
Auditointiryhmä nostaa raportissaan erityisinä kehittämistyön onnistumisina seuraavat:
- Laatujärjestelmän tuottaman tiedon hyödynnettävyys ja hyödyntäminen ovat parantuneet huomattavasti läpi organisaation tietovarasto- ja intranet-järjestelmien tuella.
- Opiskelijoiden viestintä- ja palautekanavat ovat selkeitä, opiskelijat käyttävät niitä enemmän ja palaute vaikuttaa.
- Yhteiset ohjeet ja roolien ja vastuiden selkeyttäminen varmistavat toiminnan yhtenäisyyttä yli yksiköiden.
Lisätietoja:
Auditointiryhmän puheenjohtaja, Senior Consultant Carolyn Campbell, Observatory on Borderless Higher Education puh. +44 780 138 7053, carolyn.campbell(at)obhe.ac.uk
Arviointiasiantuntija Touko Apajalahti, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, touko.apajalahti@karvi.fi, 029 533 5502
Raportti:
Tietoja julkaisijasta
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Liikunnanohjauksen oppimistulokset arvioitu - osaaminen erittäin hyvää ja koulutus työelämälähtöistä25.10.2018 08:05:00 EEST | Tiedote
Eri osaamisalueet hallittiin erittäin hyvin liikunnanohjauksen näytöissä. Enemmistö näytöistä tehtiin työelämässä, ja yhteistyö alan työpaikkojen kanssa on vakiintunutta. Liikunnanohjauksen koulutuksella on hyvät lähtökohdat vastata ammatillisen koulutuksen reformin haasteisiin.
Mistä suomalainen varhaiskasvatuksen laatu koostuu? - Suomalaiset varhaiskasvatuksen laadun indikaattorit julkaistaan ensimmäistä kertaa22.10.2018 08:00:00 EEST | Tiedote
Varhaiskasvatuksen laatu puhuttaa julkisessa keskustelussa. Varhaiskasvatusta ja sen laatua voidaan kuitenkin tarkastella ja arvioida vain, jos tiedetään, mitä laadulla tarkoitetaan. Karvi julkaisee Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset -asiakirjan 25.10.2018. Se pitää sisällään ensimmäistä kertaa laajan tutkimuskoonnin siitä, mistä suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu koostuu.
KUTSU: Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tulokset vertailussa Northern Lights -konferenssissa 27.–28.9.13.9.2018 08:00:00 EEST | Kutsu
Tervetuloa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ja Pohjoismaisen arviointiverkoston järjestämään Northern Lights -konferenssiin, jossa käsitellään Pohjoismaiden uusimpia PISA- ja TIMSS-oppimistuloksia. Puheenvuorojen keskeisiä teemoja ovat opettajan rooli, motivaatio, digitalisaatio ja sosiaaliset erot kaupunkien ja maaseudun välillä. Konferenssissa julkaistaan raportti Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Kyseessä on ainoa julkaisu, jossa verrataan eri Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tuloksia ja niiden taustamuuttujia. Aika: to–pe 27.–28.9.2018, torstaina klo 13–18 ja perjantaina klo 8.45–13 Paikka: Hanasaaren kulttuurikeskus, Espoo Tuloksia esittelevät ja kommentoivat raportin kirjoittajat ja kutsuvieraspuhujat pohjoismaisista yliopistoista sekä asiantuntijat OECD:stä ja IEA:sta. Tapahtumaan osallistuu 120 opetushallinnon ja tutkimuksen edustajaa eri Pohjoismaista. Tilaisuuden juontaa Kirsi Heikel. Tapahtuma on englanninkielinen. Konferenssin ohjelma Konferenssin ja rap
En kvalitetsstämpel till Högskolan på Åland – arbetslivskontakterna och en strävan att möta arbetslivets behov är högskolans styrka27.8.2018 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
En nordisk auditeringsgrupp tillsatt av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en auditering av Högskolan på Åland. NCU har beviljat högskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 23 augusti 2018. Högskolan på Ålands kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.
Planerna för småbarnpedagogik ger goda riktlinjer för det småbarnpedagogiska arbetet15.8.2018 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Nationella centret för utbildningsutvärdering har utvärderat planerna för småbarnspedagogik som styr det småbarnspedagogiska arbetet och planernas implementering inom kommunala och privata tjänster. Planerna fungerar rätt väl som stöd för arbetet, men det förekom dock kvalitativa problem med barnens planer för småbarnspedagogik. Resultaten visar att fokus inom småbarnspedagogiken borde riktas på barnens likabehandling samt tjänsternas jämna kvalitet.