En två euros slant är en billig livförsäkring

Beträffande påsktrafiken vet man av erfarenhet åtminstone en sak med säkerhet; att man på vägarna måstebereda sig för livlig trafik, ibland också för rusningstrafik. Ju större antal bilister rör sig i trafiken med rätt slag av däck, desto bättre kan man undvika verkliga sorgespeli påsktrafiken. ”I Södra Finland kan man någorlunda lugnt fara ut på påskfärd med sommardäck. Om resan går till Lappland eller Finlands östra delar, är det klokt att använda vinterdäck och byta till sommardäck först efter resan”, konstaterar Bildäcksförbundets styrelseordförande Jarmo Nuora.
Enligt lagen får dubbdäck innevarande år användas förhållandevis sent; fram till den 29 april eller så länge som vädret eller föret det kräver.
Bytessäsongen är i full gång
I däckbranschen har man vant sig vid att arbetsdagarna runt påsken tenderar att bli allt längre. Den brådaste bytessäsongen inträffar vanligtvis på båda sidor om påsken. ”Om man förlitar sig på yrkesskickliga däckmontörer, lönar det sig att reservera tid för däckbyte så fort som möjligt. I Södra Finland är säsongenredan i full gång medan säsongen i övriga delar av landet håller på att börja”.
Under de senaste åren har de dubbfria vinterdäcken, som också kallas friktionsdäck, blivit allt mer populära, särskilt bland de bilister som kör mycket i städerna. I bytessäsongen ger de dubbfria vinterdäcken spelutrymmegenomattdet för användningen av dubbfria vinterdäck inte finns begränsningar, men vinterdäckens kör- och våtgreppsegenskaper är klart sämre än sommardäckens.
”De som kör med dubbfria vinterdäck kan låta den värsta bytesbrådskan ebba ut. Efter någon vecka får man lätt bytestid på tidpunkt som bäst passar för en själv”, instruerar Nuora.
Domkraft, nyckel och en två euros slant
Däckhotellens popularitet har vuxit men fortfarande byter över hälften av bilisterna däcken själv.
”När man byter däcken själv är det viktigt att utrustningen är i skick, vilket betyder att man inte i däckbytet använder domkraft och övriga verktyg som har följt med bilen. De är avsedda för byte av reservdäck.”
Däckaffärerna säkerställer för kunden att däcken är i körskick. Ett erfaret öga avslöjar hur länge man kan köra med däcket säkert. Lagen föreskriver ett mönsterdjup på minst 1,6 mm, men då mönsterdjupet understiger 4 mm börjar däckets våtgreppsegenskaper försämras märkbart redan i landsvägshastigheter.
Om man byter däcken själv är det ett bra knep att använda en två euros slant och lägga slanten på kant i däckets huvudmönster.
”Om slantens nickelkant inte blir synlig ovanför mönstret, är mönsterdjupet över fyra millimeter och det är tryggt att köra med däcket. En två euros slant är en billig livförsäkring”, säger Nuora.
Kontakter
Tilläggsuppgifter:
Jarmo Nuora
Bildäcksförbundets styrelseordförande
tel. 040 557 5690
www.autonrengasliitto.fi
Bilder
Om

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan. Bildäcksförbundet är en intresseorganisation för 70 däckspecialist- och regummeringsföretag, vilka tillsammans har cirka 250 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum