Tulorekisterin yllättävät hyödyt: ei enää ikäviä lisämaksuja, vähemmän salapoliisityötä ja nopeammat eläkepäätökset

Vuoden alusta käyttöön tullut kansallinen tulorekisteri poisti työnantajilta moninkertaisen ansiotietojen ilmoitusvelvollisuuden ja kokosi suomalaisten ansiotiedot yhteen paikkaan. Työeläkeyhtiöt, kuten monet muutkin tahot, hakevat asiakkaidensa ansiotiedot suoraan tulorekisteristä esimerkiksi työeläkevakuutusmaksuja ja eläkepäätöksiä varten.
Reaaliaikaiset tulorekisteritiedot ovat poistaneet yrityksiltä ikävät ”lisämaksut”
Tulorekisterin myötä työnantajilla on velvollisuus ilmoittaa työntekijöidensä ansiotiedot pääsääntöisesti viiden kalenteripäivän kuluessa palkanmaksusta. Työeläkeyhtiöt laskevat TyEL-vakuutusmaksun työnantajan tulorekisteriin tekemien reaaliaikaisten ansiotietojen perusteella. Tästä johtuen TyEL-vakuutusmaksut eivät ole enää niin sanottuja ennakkomaksuja vaan ne ovat heti lopullisia maksuja.
Aiemmin koko edellisen vuoden ansiotiedot piti antaa 31.1. mennessä, minkä jälkeen työeläkeyhtiö pääsi laskemaan vakuutusmaksujen lopulliset vuosilaskelmat. Joskus TyEL-vakuutusmaksut saattoivat nousta ennakkomaksuista. Tulorekisterin reaaliaikaisten tietojen myötä vuosilaskelmista on luovuttu.
– Työnantajalle ei siis enää muodostu ikäviä lisämaksuja. Toinen positiivinen asia työnantajalle on se, että kun työnantaja maksaa työeläkevakuutusmaksun ajallaan, ei maksu sisällä vakuutusmaksukorkoa, kertoo Elon vakuutuspalveluiden kehityspäällikkö Nina Vuorela.
Työntekijät saavat vanhuuseläkepäätökset entistäkin nopeammin
Tulorekisteriä hyödynnetään myös eläkepäätöksissä. Elossa vakuutetut työntekijät saavat vanhuuseläkepäätöksen entistäkin nopeammin.
– Kun saamme vanhuuseläkehakemuksen, annamme hakijalle väliaikaisen eläkepäätöksen tulorekisterissä olevien ansiotietojen perusteella. Lopullisen päätöksen annamme, kun eläkkeenhakijan työnantaja on ilmoittanut lopulliset ansiot tulorekisteriin. Alkuvuonna pystyimme antamaan eläkepäätökset keskimäärin 20 päivän aikana, mikä on yli 30 prosenttia työeläkeyhtiöiden keskiarvoa nopeammin, sanoo Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara.
Ennen tulorekisteriä työeläkeyhtiö joutui pyytämään työnantajalta ilmoituksen työntekijän työsuhteen päättymisestä ja työntekijän ansiotiedot, kun vanhuuseläkehakemus oli saapunut. Nyt työeläkeyhtiö saa tiedot suoraan tulorekisteristä.
Tulorekisterin uskotaan lyhentävän tulevaisuudessa myös muiden eläkelajien hakemusten käsittelyaikaa.
– Mitä nopeammin päätökset saadaan käsiteltyä, sitä vähemmän asiakkaan tarvitsee kysellä päätöksensä perään ja hän voi olla rauhallisin mielin. Pystymme nyt käsittelemään selkeät tapaukset nopeasti, mikä vapauttaa eläkehakemusten käsittelijöiden aikaa haastavampaan selvittelyyn, sanoo Saulivaara.
Tulorekisteri on vähentänyt ansiotietojen selvittämisen salapoliisityötä
Vuorelan ja Saulivaaran mukaan tulorekisterissä oleva tieto työnantajan yhteyshenkilöstä ja ansioilmoituksen tekijästä on vähentänyt turhaa ajankäyttöä ansiotietojen etsimiseen.
– Jos tarvitsemme esimerkiksi vanhuuseläkepäätöksen tekemiseksi lisätietoja, tiedämme kehen olla yhteydessä. Jos puolestaan kaipaamme lisätietoja tehdystä ansioilmoituksesta tai jos ilmoituksen tietoja on korjattava, tiedämme keneen olla yhteydessä. Nämä tiedot ovat vähentäneet Elossa tehtävää salapoliisityötä, kertovat Vuorela ja Saulivaara.
Kaikki työntekijät eivät ole tietoisia omasta työeläkeyhtiöstään ja joskus hakemuksia laitetaan väärään yhtiöön. Tulorekisteri on lisännyt niin työnantajien kuin työntekijöiden tietoa omasta yhtiöstä.
– Vaikka oma hakemus menisikin vahingossa väärään paikkaan, se toimitetaan eteenpäin oikeaan yhtiöön. Hakemuksen käsittely kuitenkin viivästyy turhan lenkin takia, sanoo Saulivaara.
Yrityksissä ollaan hyvin perillä tulorekisteristä
Aiemmin ansioiden vuosi-ilmoitukset aiheuttivat kovan ruuhkan työeläkeyhtiöissä joulu–helmikuussa. Tasaisesti vuotta pitkin tulevat ansioilmoitukset ovat vähentäneet ruuhkahuippuja. Sen ansiosta Elon asiantuntijoiden työmäärien tasaantuminen ja puhelumäärien vähentyminen on mahdollistanut entistä paremman asiakaspalvelun.
– Voimme keskittyä neuvomaan asiakkaita, joilla on haastavampia ongelmia. Kaiken kaikkiaan yritysasiakkaat ovat oikein hyvin perillä tulorekisteristä. Siitä on tullut heille rutiinia, kertoo Vuorela.
Lisätiedot:
Nina Vuorela, kehityspäällikkö, puh. 040 576 8919
Satu Saulivaara, eläkeneuvontapäällikkö, puh. 040 725 8935
Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, 040 586 8778, kristiina.nieminen@elo.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintäpäällikkö Hanna Saira
puh. 020 703 5671
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Olemme Elo, suuri suomalainen työeläkevakuuttaja. Huolehdimme, että asiakkaamme saavat ansaitsemansa eläkkeet. Autamme asiakasyrityksiämme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Hoidamme asiakkaidemme eläkevaroja tuottavasti, turvaavasti ja vastuullisesti. Sijoitusvarat on hyvin hajautettu kansainvälisesti ja eri omaisuusluokkiin. Ne turvaavat eläkkeet ja luovat pohjaa kestäville tuotoille vuosikymmeniksi eteenpäin.
Suomalaisista yrityksistä lähes joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 250 000 eläkkeensaajasta ja noin 30 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Työeläkeyhtiö Elo
Nyförsäljningen var alltjämt stark, kostnadseffektiviteten förbättrades och placeringsavkastningen var -0,4 procent29.4.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Arbetspensionsbolaget Elos placeringsavkastning sjönk och var negativ i januari–mars i den osäkra omvärlden. Solvensnivån var alltjämt stabil och driftskostnaderna minskade jämfört med motsvarande period året innan. – Vår nyförsäljning ökade rekordartat och för närvarande är Elo det mest populära arbetspensionsbolaget mätt i antalet försäkringar, berättar verkställande direktör Carl Pettersson.
Uusmyynti jatkui vahvana, kustannustehokkuus parani ja sijoitustuotto oli -0,4 prosenttia29.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Työeläkeyhtiö Elon sijoitustuotto painui tammi-maaliskuussa negatiiviseksi epävarmassa toimintaympäristössä. Vakavaraisuusasema pysyi vakaana ja liikekulut alenivat viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. −Uusmyyntimme kasvoi ennätysmäisesti ja tällä hetkellä Elo on vakuutusten kappalemäärissä suosituin työeläkeyhtiö, kertoo toimitusjohtaja Carl Pettersson.
Kestävyystyö ponnistaa strategiasta - Elon kestävyysraportti 2024 julkaistu19.3.2025 08:57:00 EET | Tiedote
Elo on julkaissut tilinpäätöksen ja hallituksen toimintakertomuksen vuodelta 2024. Kestävyydestä raportoimme EU:n kestävyysraportointi-direktiivin (CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive) mukaisesti osana hallituksen toimintakertomusta.
Elos resultat 2024: Placeringsintäkterna steg till 8,5 procent och kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare14.2.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Elos placeringar gav utmärkt avkastning i en varierande verksamhetsmiljö och bäst var avkastningen på noterade aktieplaceringar. Totalavkastningen på fastighetsplaceringar var alltjämt positiv trots marknadsläget.
Elon tulos 2024: Sijoitustuotto nousi 8,5 prosenttiin ja kustannustehokkuus parani entisestään14.2.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Elon sijoitukset tuottivat erinomaisesti vaihtelevassa toimintaympäristössä ja parhaiten tuottivat noteeratut osakesijoitukset. Kiinteistösijoitusten kokonaistuotto pysyi positiivisena markkinatilanteesta huolimatta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme