Vinterdäcket skall ha tillräckligt med dubbar, mönsterdjup och väggrepp också ännu på våren
När det första snöfallet inträffade tidigt i år och nattfrosten därtill förorsakade halt väglag, visade sig den slitna frasen vara sann: vintern överraskade både bilisterna och denna gång även däckbranschens yrkesfolk.
”Fastän vädret framöver skulle bli varmare, var detta en påminnelse om att skiftet till vinterdäck skall påbörjas senast nu”, konstaterar Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora.
Enligt gällande stadganden träder den obligatoriska användningen av vinterdäck i kraft den första december. Dubbdäck får användas från och med första november, och alltid när föret så kräver.
”Det är bättre att följa med väderleksrapporterna och termometern än att blint stirra på kalendern. Vintern framskrider i olika takt på olika håll i Finland.”
Endast djupa mönster på däcken fungerar i snösörja
Gällande lagstiftning kräver att vinterdäcken skall ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Detta gäller för både dubbdäck och odubbade vinterdäck, vilka också populärt kalls friktionsdäck.
”Vi rekommenderar, att mönsterdjupet vid däckskiftet är minst 5 mm. Då fungerar vinterdäcket förhållandevis bra, åtminstone i början av vintern.”
Om arbetsredskap för mätning av mönsterdjupet saknas, eller om mönsterdjupet inger farhågor, lönar det sig att vända sig till en yrkeskunnig däckspecialist. Man måste vara medveten om skicket på sina däck, konstaterar Nuora.
”I samband med sommardäcken nämns ofta vattenplaning och våtgrepp. Då det gäller vinterdäck är tillräckligt mönsterdjup en lika viktig egenskap. Slaskplaning är rentav svårare att bemästra än vattenplaning.”
Dubbarna skall vid behov räknas
Allt flera bilister väljer att köra med dubbfria vinterdäck, speciellt i städerna. Men dubbdäck har också trogna sympatisörer. Däcktyp väljs huvudsakligen på basis av användningsbehovet.
”De viktigaste säkerhetsfaktorerna är däckets skick, lämplig körhastighet och tålamod i trafiken.”
Om dubbdäckens skick inte har kontrollerats på våren, är det skäl att göra det före påmonteringen. Brutna och lösa dubbar biter inte längre på is.
Enligt lagen får mängden dubbar på dubbdäcksseriens bästa och sämsta däck avvika med högst 25 procent. Om avvikelsen verkar vara stor, måste dubbarna räknas. För stor avvikelse orsakar instabilitet och försvårar manövreringen av bilen särskilt i överraskande och extrema situationer.
”För ofta hanteras dessa frågor utgående från lagens krav. Det viktiga är att hålla däcken i skick för egen och andra vägtrafikanters säkerhet.”
Nyckelord
Kontakter
Jarmo Nuora
Bildäcksförbundet
Ordförande
+358 40 557 5690
www.autonrengasliitto.fi
Om

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Bildäcksförbundet r.f.är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan och som grundades 1944.Bildäcksförbundet har 70 medlemsföretag, med sammanlagt 260 verksamhetenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum