Milloin ne renkaat pitikään vaihtaa? If selvitti, miten uusi laki vaikuttaa suomalaisten rengaskäyttäytymiseen

Autoilijoita koskee vielä tänä keväänä kalenteriin sidottu talvirengaspakko. Talvirenkaiden pitää olla alla joulukuun alusta helmikuun loppuun – kelistä riippumatta. Kesäkuussa voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä talvirenkaita ei enää tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella, vaan niitä tulee käyttää marras-maaliskuussa, jos keli sitä edellyttää. Myös kesärenkaita saa tuona aikana käyttää, jos keli ei edellytä talvirenkaiden käyttöä. Pääsiäiseen sidottu nastarenkaista luopumisen takaraja poistuu sekin, eli keväästä 2021 eteenpäin niillä voi ajella maaliskuun loppuun asti ja sen jälkeenkin, mikäli keli sitä edellyttää.
Laki edelleen vieras puolelle vastaajista
If selvitti syksyllä 2019 toteutetussa Nasta haaste -kampanjassa suomalaisten rengasvalintoja ja suhtautumista uuteen tieliikennelakiin. Kyselyn tulokset kokonaisuudessaan on julkaistu kampanjan verkkosivulla. Sivun vuorovaikutteisesta kartasta voi tarkistaa, miten eri maakuntien vastaukset eroavat toisistaan.
Selvityksen mukaan jopa 16 prosenttia vastaajista on uuden lain myötä aikeissa vaihtaa renkaita kelin mukaan useasti pitkin talvea. 60 prosenttia luottaa tuttuun rutiiniin ja aikoo vaihtaa renkaat lakimuutoksen myötä aivan kuin ennenkin, eikä usko lakimuutoksen vaikuttavan omiin rengaskäytäntöihin. Neljännes uskoo muuttavansa vaihtoajankohtaa. Puolelle vastaajista uusi laki oli vielä täysin tai osittain vieras.
Monen mielissä kitkarenkaat ovat vähemmän teitä kuluttava ja saastuttava vaihtoehto.
Vaikka 82 prosenttia vastaajista edelleen ajaa nastoilla, osoittivat tulokset, että kitkarenkaiden suosio on lievässä kasvussa. 18 prosenttia vastaajista kertoi ajavansa kitkarenkailla, kun edellisvuoden kyselyssä osuus oli 15 prosenttia.
Rengasvalintaa ohjasi 64 prosentilla vastaajista ennen kaikkea turvallisuus. Ajo-olosuhteet nimesi tärkeimmäksi valintakriteeriksi 12 prosenttia vastaajista ja hinnan 11 prosenttia vastaajista.
Rengasvalinnat ja suunnitelmat talvirenkaiden vaihtamisen suhteen vaihtelivat merkittävästi eri puolella Suomea. Eniten kitkarenkailla ajellaan Uudellamaalla (28 prosenttia vastaajista) ja vähiten Lapissa (5 prosenttia vastaajista). Pohjoisessa on tarvetta vaihtaa renkaat aiemmin. Hintatietoisimmat vastaajat löytyivät Etelä-Pohjanmaalta, Satakunnasta ja Kymenlaaksosta.
Paraneeko liikenneturvallisuus kun maalaisjärki korvaa kalenterin?
Lainsäädäntö ei määritä tarkemmin milloin keli on sellainen, että se edellyttää talvirenkaita. Tieliikennelain perusteluissa talvikelin todetaan tarkoittavan tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioiden, on tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi.
- Liikennelain muutos tuo autoilijalle vapautta, mutta myös lisää vastuuta huolehtia jo ennakkoon, että alla on lain edellyttämät renkaat. Jos ajokelin määrittäminen tuntuu kimurantilta, et varmasti ole pohdintasi kanssa yksin. Samankin päivän keli saattaa vaihdella tiestä riippuen: hyvin hoidetulla moottoritiellä ei välttämättä ole talvikeli, mutta koukkaus sivutielle osoittaakin toista, kertoo Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.
-Toisaalta muutoksesta on hyötyä liikenneturvallisuudelle. Kun oma harkinta korvaa kalenterin, tiedostaa autoilija toivottavasti myös paremmin tieolosuhteet ja sovittaa renkaiden suorituskyvyn ja ajotapansa olosuhteiden mukaisiksi. Ajoturvallisuus on monen tekijän summa, johon vaikuttavat ajokelin lisäksi muun muassa renkaiden kuluminen, ajonopeus ja turvavälit, muistuttaa Koskela.
Suomessa ei myöskään ole aiemmin määritelty minkälaisen talvirenkaan pitää olla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa tehdään paraikaa tätä talvirengasta koskevaa määrittelytyötä.
- Odotamme tietysti johtopäätöksiä mielenkiinnolla. Pelkkä M+S (mud&snow) -merkintä ei takaa renkaan talviominaisuuksia. Sen sijaan lumihiutalemerkinnällä varustetut renkaat ovat läpäisseet standardoidun lumipitotestin ja merkintä edellyttää, että rengas on akkreditointilaitoksen testaama, selvittää Koskela.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari Pekka Koskelavahingontorjuntapäällikkö
Puh:050 424 1883jari.pekka.koskela@if.fiAinomaija PippuriLehdistökontakti
Viestintäjohtaja
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Eläinkolareita ennätysmäärä alkuvuonna – villisikatörmäyksiäkin sattuu15.4.2025 06:45:00 EEST | Tiedote
Eläinkolareita on tapahtunut alkuvuonna 2025 enemmän kuin tammi-maaliskuussa viimeiseen seitsemään vuoteen, kertovat Ifin vahinkotilastot. If muistuttaa pääsiäisliikenteeseen lähteviä, että eläinkolarit eivät ole vain pimeiden talvikuukausien vaara.
Kyselytutkimus: Luonnonilmiöt huolettavat – puolet suomalaisista huolissaan kotinsa puolesta8.4.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista joka toinen (51 %) on huolissaan, että oma koti voi kärsiä seuraavan vuosikymmenen aikana jostain luonnonilmiöstä. Moni on jo ryhtynyt toimeen minimoidakseen omalle kodille koituvia vahinkoja.
Varkaudet ja kaatumiset yleisimpiä vahinkoja – näin liikut turvallisesti sähköisellä kulkuneuvolla31.3.2025 06:45:00 EEST | Tiedote
Sähköskootterit, sähköpotkulaudat ja muut sähköiset kulkuneuvot ovat tulleet pysyväksi osaksi kaupunkiliikennettä. Niiden aiheuttamista häiriöistä ja onnettomuuksista uutisoidaan säännöllisesti, mutta Ifin tilastojen mukaan yksityishenkilöt ajavat omilla laitteillaan varsin turvallisesti.
Akun kunto huolettaa monia käytetyn sähköauton ostossa – uusi akkutarkastus helpottaa siirtymää sähköautoilijaksi18.3.2025 08:27:05 EET | Tiedote
Huoli akun kunnosta voi jarruttaa käytettyjen sähköautojen kauppaa ja sähköautoon siirtymistä, selviää Ifin kyselytutkimuksesta. Tarve akkutarkastukselle kasvaa Suomen sähköautokannan ikääntyessä. Vastatakseen autoilijoiden huoleen If ja Autoklinikka ovat ideoineet akkutarkastuksen, joka selvittää helposti ajoakun ja auton pohjan kunnon.
Kysely: Suomalaisilla korkea luottamus kuntien kykyyn varautua ilmastonmuutokseen12.3.2025 08:12:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutoksen myötä sään ääri-ilmiöiden odotetaan lisääntyvän Suomessa. Lähes kolme neljästä suomalaisesta luottaa asuinkuntaansa luonnonilmiöihin varautumisessa, kertoo Ifin kysely. Epäilevimpiä ovat pienillä paikkakunnilla asuvat. If ja Suomen ympäristökeskus käynnistävät tutkimusprojektin, jossa selvitetään kuntien varautumista ilmastonmuutokseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme